Jump to content
Annons

Hur mixar ni er growlsång?


Recommended Posts

Annons

Beror naturligtvis på materialet men är roligare att generalisera:

LA2A (7-10 dB GR)

Waves L1 (3-6 dB GR, handlar mer om attityd än GR)

SSL EQ (Mycket 5K)

1176 (10-12 dB GR, långsam attack/snabb release)

(använde tidigare Nuendo Magneto för go tape-dist som grädden på moset men sedan den inte är kvar i grundutbud kör jag bluetubes motsvarighet)

Resultat: http://myspace.com/nemorosa

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå du!

Det beror på lite hur du vill ha den i mixen.

Jag föredrar hård komprimerad så den trycker ner growlet då musiken oftast är jätte tajt så vill jag att growlet ska följa det med.

Så om du köp Pro tools så finns där Bombfactory som är en jävligt bra kompressor enligt mig.

Vad för Program kör du? och vilka pluggar har du tillgång till?

Har du lite mer flytande låtar som inte har så mycket exakta Kaggslag med gitarrerna (ursäkta beskrivningarna haha) så behöver du inte komprimera så hårt då kommer de låta konstigt utan bara en nätt en. Eq kan du skära bort mycket av botten från ovh dra upp lite i de ljusare registerna så man får fram klarheten i den.

MVH Skinner

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

jag brukar dubba varje "stämma" en gång, komprimera dem varför sig och sen varje stämma i en gruppkanal och sen hårdkomprimerar jag allt i en 1176, innan det så brukar jag skära bort bas, runt 100 hz och boosta lite vid 1000-2000 hz evetuellt lägga någon rördistplugg med ganska svag dist på.

innan det så brukar jag leta reda på alla S, T och sch-ljud och sänka dem rätt rejält, eftersom de kan låta ganska illa, speciellt vid growls och eftersom det krävs många Dessers för att få bukt med alla de ljuden. Det gör även så att kompressorn får lättare att jobba.

Jag brukar ha rätt rejält med reverb och ett mono delay.

www.reverbnation.com/deaddec

ifall du vill lyssna 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Med ett rejäl reverb får det lite doom/black känsla, vill du ha mer inyoface så är det väl mer nära reflektioner man får lägga till, för death/nästanalltsomslutarmedcore... Kanske en kort plåt! Men som många föregående talare, mycket kompression, de-esser och gärna någon saturationplugg eller tapeemulator! Känns det lite för mörkt så kan en exciter vara på plats, eller att man använder en distplugg med flera band. Hänger mycket på musiken och den individuella rösten!

Kan även vara kul ibland att sänka pitchen en trea eller en femma som effekt, gärna kombinerat med lite dist, saturation och exciter för att få fram tydlighet i det. EQa efter smak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar spela in med min Peluso2247LE. Dubbat growl etc avgör jag när jag spelar in med bandet, svårt att generalisera där.

I mixen använder jag alltid en 1176 (Bombafactory Waves om du kör pluggar) Pressar hårt som fan, nålen står i princip still i all-buttons-in läget.

Lätt eq (typ SSL channelstrip),waves c4 och desser om det behövs. Sedan reverb, delay och doubbler efter smak.

Nu förtiden kör jag hårdvara och då är kedjan såhär: Waves L1, SSL kompressor 10:1 pressar hårt, 1176 all-buttons-in pressar så hårt jag kan. Sedan vdare till en Aux där jag har en Waves c4, och lite eq. Hårdvaran gör att sången blir mjukare så desser behöcs oftast inte då.

Kolla in www.studiohaga.net --> Worth a kings ransom klippet för gött mixat growl 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...