Jump to content
Annons

ALLT knastrar... Hjälp!


aesh

Recommended Posts

Hejs!

Jag har aldrig upplevt några överdrivna problem med sprak osv.

Har dessutom fattat att Större bufferstorlek = mindre sprak.

Det mesta har flutit på ganska bra till nu för en vecka sedan.. Nu sprakar skit hela tiden och det gäller inte bara med ASIO...

Även när jag kör vanliga program i windows, som foobar och mpc osv. What the f*ck?

Har jag missat någon tråd på forumet där allt står så snällt förklarat eller är jag rätt ute med att fråga?

Det är asjobbigt hur som helst..

Någon som har nån idé?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ett mycket vanligt problem är nätverkskort i laptops - speciellt trådlösa sådana. De brukar kunna bråka rejält med DAW-programmen...

Det kan också bero på program som ligger och snurrar i bakgrunden, som virusdödare och diverse annat, eftersom allt sådant ju belastar datorn lite extra.

Link to comment
Dela på andra sajter

rankey (oregistrerad)

Testa kör en systemdisk Error-checking (om du har windows7), med alla boxar markerade. Så körs det vid nästa start-up.

Tar lång tid... men fixade det för mig! Hade exakt samma problem för nån vecka sen, med knastrande youtube och winamp, inte att tala om musikprogrammen.

Installerade om ljudkort (en TC electronic) osv utan framgång först, men det här var det som hjälpte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Edirol FA-66

Testa kör en systemdisk Error-checking (om du har windows7), med alla boxar markerade. Så körs det vid nästa start-up.

Tar lång tid... men fixade det för mig! Hade exakt samma problem för nån vecka sen, med knastrande youtube och winamp, inte att tala om musikprogrammen.

Installerade om ljudkort (en TC electronic) osv utan framgång först, men det här var det som hjälpte.

Jag formaterade C: i veckan, i hopp om att det skulle lösa mina problem, men icke.

Fanns bara två boxar att markera, men jag testar.

Redigerat av aesh
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Nepp.. Hjälpte inte...

Ska testa med ett annat liknande ljudkort ikväll... UA-25.

Det konstiga är att om jag höjer bufferstorleken till max, så går det bra att spela upp ljud i Windows osv.

Det känns konstigt, med tanke på att ljuden i windows kör ASIO... Har jag fel när jag säger att ASIO inte borde påverka sådant?

Redigerat av aesh
Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland är det drivrutiner för helt andra prylar i datorn som ställer till problem - och då kan man testa att byta driver till en sak i taget och se om det blir bättre resultat i DPC Latency Checker. http://www.thesycon.de/deu/latency_check.shtml

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Svårt att tänka mig att det är där problemet ligger, då jag formaterade C: och testade direkt.

Men jag ska kolla efter vad jag har installerat... Kanske kan vara senaste grafikdrivisarna som busar.

Redigerat av aesh
Link to comment
Dela på andra sajter

ja se upp för grafikdrivisarna, om du har ATI-kort & installerar drivrutiner från windows update

så installeras även drivrutiner för ljudenhet (antagligen integrerat i moderkortet)

som får ljudet att knastra, så testa att avinstallera ljudeenheter som inte har med ditt ljudkort att göra

lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Bah, jag vet inte vad jag skall ta mig till... Har testat att avinstallera en hel del skit nu, inklusive alla ATI-drivisar... Inget har hjälpt hittils =/

Någon mer som har en idé eller fem?

Link to comment
Dela på andra sajter

trist att inget verkar funka, men om du nu avinstallerat en massa tänkbara bovar

så borde du som sista grej avinstallera ljudkortet ochså

och starta om datorn & göra en clean ny install

(om du inte redan gjort det) hoppas att det är det som behövs göras

jag vet ju inte vad du har för ljudkort..men om det är ett firewirekort (antar att det gäller USB med)

så ska man installera drivrutinerna innan man ens kopplat kortet till datorn

hoppas du får ordning på det iaf!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Njaeh, jag har blåst datorn och testat allt sådant också.

Mitt ljudkort är en Firewire-modell: Edirol FA-66.

Funderar på om det är något med moderkortet som är den lilla demonen som ställer till det dock.

Jag tror nämligen att knastret kan ha börjat i samband med att jag uppdaterade bios, vilket skedde innan jag formaterade C:-disken.

Det sprakar extra mycket när öppnar chrome och laddar en ny sida osv.

Dessutom sprakar det regelbundet, i takt med att hastigheten uppdateras i µtorrent, när jag har det uppe, men inte när det är minimerat.

Det är så tråkigt, för jag har varken råd att skaffa nytt moderkort eller ljudkort i dagens läge, så man kunde ju hoppas att felet sitter i mjukvaran någonstans.

Testade att installera ljudkortet i min laptop och köra det där. Det funkade alldeles utmärkt. Inget sprak där inte, så någonstans i min dator sitter ju felet.

EDIT: Har märkt att det knastrar nästan varje gång jag trycker upp ett nytt fönster i Windows också, eller när jag byter tabb i chrome, även om nätverkssladden är urkopplad.

Redigerat av aesh
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...