Jump to content
Annons

Preamp / Mixer till mitt ljudkort


Hangar

Recommended Posts

Tjena! Sitter nu på ett Saffire Pro 24 ljudkort. Jag har bytt upp mig från Saffire 6 USB då jag vill kunna synkronisera guitar-input med mina två kondensator-mikrofoner. Det här nya ljudkortet har två linje-ingångar där man kan koppla in en preamp/mixer i om jag har förstått det rätt.

I alla fall så spelar jag in akustisk gitarr (western - stålsträngad). Vad borde jag leta efter? En preamp eller mixer? Har ni några bra förslag?

Så här ser den ut fram/bak:

a45873.jpg

Mods får gärna flytta tråden om den ligger tokigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej,

jag ska bara se här om jag förstod det hela rätt: du vill mika guran med två kondingar samtidigt som du även vill lajna guran rakt in i kortet?

Vänligen,

CHAE

PS Grattis till ett bra ljudkortsköp, förresten 🙂 DS

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte ljudkortet preamps redan?

Jo, men jag uppfattade som om TS ville ha någonting externt av någon anledning 😕

Annars är det ju bara att köra två mikar via input 1 och 2 på kortet och in på två separata spår i DAWet and call it a day.

/CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

jag ska bara se här om jag förstod det hela rätt: du vill mika guran med två kondingar samtidigt som du även vill lajna guran rakt in i kortet?

Jag vill kunna spela in med 3 kanaler. Dvs, med mina två mickar och gitarren. Som det ser ut nu kan jag inte göra det då ljudkortet endast har två st mick ELLER två st instrument ingångar. Jag är därför i behov av någon extern mixer/preamp, dylikt där jag kan koppla in gitarren i. Det är vad jag har blivit informerad om i alla fall. Jag köpte det här ljudkortet för att man helt enkelt kan koppla den med en mixer mha linje-ingångarna. Hoppas du förstår. Annars hade det ju räckt med det gamla Saffire 6 USB.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det funkar i så fall med valfri micpreamp med instrumentingång.

Utgången från preampen är en linesignal, så den kopplar du in på någon av lineingångarna på baksidan.

Skaffar du en preamp som har SPDIF ut, så kan du koppla in den på den optiska ingången om du vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hangar: budget?

(Såg ditt PM men har varit bortrest tills nu)

Förslag på pre-amps m. SPDIF:

- Joemeek Twin-Q

- ART ProMPA II

- Focusrite OctoPre MkII

- MiCO Dual Microphone Preamplifier

- Aphex 270D

Har använt Joemeek, ART och Focusrite och har bara bra saker att säga om dem. Aphex och/eller Audient kan säkerligen Claes m fl säga någonting bra om.

Vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

spdif blir väl onödigt dyrt om du nu har lineingångar lediga

True that, men har man budget till det 😕 så är det ju inte mer med det. Jag kör med en ART TPS II genom linjeingångarna 5-6 på mitt Pro 40 och det fungerar kalas. Det här med SPDIF vet jag inte riktigt hur det kom upp eller om det ens är aktuellt för TS.

Är det bara frågan om att kirra en extra pre-amp så föreslår jag en ART Tube MP.

Vänligen,

CHAE

EDIT: lade till lite

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Inte alls. Första träffen på Google 😉

Hade iofs tänkt byta den mot en annan preamp som inte har så mycket grejer, så jag vet inte vad jag ska ta för denna vid en ev försäljning. Någon idé?

Tycker ju att TS borde rusa hit och kolla in det här 😕

När köpte du den och vad fick du ge för den då? Inga fel på den? Etc.

Släng ut den med bud på Säljes så får du väl se.

Är högst eventuellt intresserad men väntar gärna och tänker absolut inte stå i vägen för Hangar om nu denne anser sig behöva VXP:n bättre än mig. Sån är jag. 🙂

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm... Den kom med i en rejäl bytesaffär jag gjorde med en musikaffär i Sthlm nånstans för någon månad sen bara, så jag vet inte vad jag fick ge. Den var beggad och tror den var lappad runt 3,5-4 papp. Det är dock inget jag begär för den.

Den ska funka kanon. Har bara testat den lite snabbt och då funkade den som den ska. Den är säkert skitbra, men jag pallar inte alla rattar och grejer. Vill ha något "enklare", i stil med ART TPS II som du länkade till tidigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm... Den kom med i en rejäl bytesaffär jag gjorde med en musikaffär i Sthlm nånstans för någon månad sen bara, så jag vet inte vad jag fick ge. Den var beggad och tror den var lappad runt 3,5-4 papp. Det är dock inget jag begär för den.

Den ska funka kanon. Har bara testat den lite snabbt och då funkade den som den ska. Den är säkert skitbra, men jag pallar inte alla rattar och grejer. Vill ha något "enklare", i stil med ART TPS II som du länkade till tidigare.

Nypriset ligger därikring iofs såg jag nu. ART:en är helt klart suverän. Överlag gillar jag ART:s grejer 🙂 De är budget men jävligt mycket bra skit för pengarna. Köpte min TPS II:a beggad av Gorlum här på forumet f ö.

Du har PM f ö 🙂

Vänligen,

CHAE

EDIT: ART TPS II finns visst såg jag nu. Totally my bad 🙂

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för svaren. Ska kika på länkarna. Är på semester nu så skriver från min mobil. Är borta ett tag så det blir inget köpt

än iaf. Budget ligger väl på max 4,000 :-. Det blir nog något ganska enkelt jag köper som kopplas in i linje-ingångarna. Vill bara att det ska låta bra. Inte bäst.

Redigerat av Hangar
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...