Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

SlÄ mig pÄ kÀften om det redan finns en sÄn hÀr trÄd. Jag saknar hur som helst ingÄngar till mitt ljudkort, har endast en ingÄng. AnvÀnder sju mikrofoner nÀr jag spelar in trummor. Jag undrar dÄ om det finns en kabel eller annan plugg som ger fler ingÄngar? TÀnkte en sÄn hÀr ungefÀr http://www.google.se/imgres?imgurl=http://www.martelelectronics.com/graphics/00000001/Yxl1195.jpg&imgrefurl=http://www.martelelectronics.com/223.html&usg=__LDm4iUVFLl2gWxqDrcT6ODjA8i8=&h=200&w=225&sz=5&hl=sv&start=0&zoom=1&tbnid=nMa6fCaT61XqfM:&tbnh=125&tbnw=141&ei=o0ACTrj8AobIsgaEsYH-DA&prev=/search%3Fq%3Dxlr%2By%2Bkabel%26um%3D1%26hl%3Dsv%26client%3Dfirefox-a%26sa%3DX%26rls%3Dorg.mozilla:sv-SE:official%26biw%3D1350%26bih%3D425%26tbm%3Disch&um=1&itbs=1&iact=hc&vpx=327&vpy=99&dur=11483&hovh=160&hovw=180&tx=116&ty=111&page=1&ndsp=14&ved=1t:429,r:1,s:0&biw=1350&bih=425 fast med fler honor. Spelar ingen roll om det spelas in pÄ samma ljudspÄr bara alla mikrofoner kommer in.

Mvh.

Annons
Postat (redigerat)

Visst kan du löda en piska med 7st XLR-honor till 1 hanne men jag vette fan hur det skulle funka eller lÄta, om ditt ljudkort bara har 1 in och du vill ha 7 mickar föreslÄr jag att du köper ett ljudkort med 8 ingÄngar och 8 micpres istÀllet för att försöka göra en

sĂ„dan piska för jag Ă€r ganska sĂ€ker pĂ„ att det inte görs 🙂

Sen mÄste du driva 7 mickar med 1 ingÄng och det kan bli lite krÄnligt och Àven om du skulle lyckas fÄr du en nog vÀldigt brusig signal och bara 1 spÄr ÀndÄ

DĂ€remot kan du skaffa en crappy mixer med minst 7 ingĂ„ngar och summera till antingen ett stereospĂ„r om du har det eller ett mono men var beredd pĂ„ att det kommer lĂ„ta dĂ„ligt sĂ„lĂ€nge du inte har en riktigt grym mikteknik och ett riktigt bra rum 😛

Redigerat av TimB
Postat (redigerat)
DÀremot kan du skaffa en crappy mixer med minst 7 ingÄngar och summera till antingen ett stereospÄr om du har det eller ett mono men var beredd pÄ att det kommer lÄta dÄligt sÄlÀnge du inte har en riktigt grym mikteknik och ett riktigt bra rum

OT 1: Skiljetecken, för bövelen. Skiljetecken! 😛

OT 2: Jag tÀnker inte slÄ dig pÄ kÀften Cmin, promise

OnT: HĂ„ller med TimB om att du kanske bör införskaffa ett ljudkort med Ă„tminstone 8 I/O. M a o skippa mixerdelen helt och hĂ„llet. Men Ă„ andra sidan om det inte Ă€r nĂ„got problem att allting spelas in pĂ„ samma kanal sĂ„ Ă€r det vĂ€l ingenting som hindrar dig frĂ„n att löda ihop nĂ„got jox sjĂ€lv 😑

VĂ€nligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Postat

OT 1: Skiljetecken, för bövlen. Skiljetecken! 😛

Skiljetecken Ă€r för barn, gravida och pensionĂ€rer 😛

har inte tid för sĂ„nt! 😄

Postat

Okej, tack för tipsen grabbar. FÄr ta och fundera lite pÄ hur jag ska göra.

Postat

Skiljetecken Ă€r för barn, gravida och pensionĂ€rer 😛

har inte tid för sĂ„nt! 😄

Nej, du mĂ„ste ju ha tid till att skriva monstruöst lĂ„nga meningar utan skiljetecken pĂ„ Forumet ocksĂ„ 😛

Hoppas att du mĂ„r bra och att du fĂ„r en bra midsommar med allt vad det kan innebĂ€ra i frĂ„ga om mat och dryck och i jĂ€ttegod vĂ€nners sĂ€llskap 😛😉

/CHAE

Postat (redigerat)

Jo det mĂ„ste jag i och för sig men det har jag redan portinerat ut i mitt daliga schema sĂ„ det Ă€r lugnt men jodĂ„ visst fan ska man ha en skön midsommar med jobb hela midsommarhelgen sĂ„ sĂ„ mycket sĂ€llskap blir det inte till förutom packade midsommar-svenskar som skrĂ„lar och har sig men det Ă€r ju underhĂ„llande det med sĂ„ jag fĂ„r önska dig en trevligare midsommarhelg med ledighet och fint vĂ€der 😆

Redigerat av TimB
Postat (redigerat)

Jo det mĂ„ste jag i och för sig men det har jag redan portinerat ut i mitt daliga schema sĂ„ det Ă€r lugnt men jodĂ„ visst fan ska man ha en skön midsommar med jobb hela midsommarhelgen sĂ„ sĂ„ mycket sĂ€llskap blir det inte till förutom packade midsommar-svenskar som skrĂ„lar och har sig men det Ă€r ju underhĂ„llande det med sĂ„ jag fĂ„r önska dig en trevligare midsommarhelg med ledighet och fint vĂ€der 😆

😆

I rest my case, m'kay?

Redigerat av CHAE
Postat (redigerat)

😄 Victory!

Hahah!

OT:

i-have-no-idea-what-youre-talking-about-demotivational-poster-1214461396.jpg

TimB, det var kul sĂ„ lĂ€nge det varade men nu skĂ€rper vi till oss, ok 😄

😑

(High five pĂ„ dig, though 😛)

OnT: Cmin, hade du bara tÀnkt att lÀgga trummor? En annan grej som motiverar ett 8 I/O + micpreamps-interface Àr ju ocksÄ att du kan vÀlja bÄde att ha fantommatning pÄ vissa mikar och inte ha det pÄ andra.

Rekommenderar Focusrite Saffire Pro 40 alt. Presonus FireStudio

/CHAE

Redigerat av CHAE
Postat

Grejen Àr bara att ljudkortet jag har nu Àr nytt och Àr av bra kvalité, jag Àr riktigt nöjd med det helt enkelt. Som student har jag inte största budgeten heller, sÄ nÄgot nytt ljudkort/mixer Àr tyvÀrr inget alternativ. KÀnns ju nÀstan ologiskt att de inte har en sÄn kabel nÀr det finns en sÄn hÀr http://www.thomann.de/se/rme_bo25mxlr8f3.htm

FÄr klura vidare antar jag, men tack för hjÀlpen.

Postat

Grejen Àr bara att ljudkortet jag har nu Àr nytt och Àr av bra kvalité, jag Àr riktigt nöjd med det helt enkelt. Som student har jag inte största budgeten heller, sÄ nÄgot nytt ljudkort/mixer Àr tyvÀrr inget alternativ. KÀnns ju nÀstan ologiskt att de inte har en sÄn kabel nÀr det finns en sÄn hÀr http://www.thomann.de/se/rme_bo25mxlr8f3.htm

Den dÀr kabeln Àr till för att koppla in flera XLR in/ut till/frÄn ett flerkanaligt ljudkort som har 25-pin D-sub kontakt. alla pinnarna i de 8 XLR-kontakterna Àr alltsÄ kopplade till varsin pinne i den 25-poliga D-suben.

Kabeln du lÀnkade till i första inlÀgget, kan funka hyggligt, men bÄda mickarna kommer att pÄverka varandra sÄ att impedansen förÀndras - nÄgot som brukar ge sÀmre ljud (Ätminstone med transformatorbalanserade mickar). Med Ànnu fler ihopkopplade pÄ det sÀttet, sÄ pÄverkas det Ànnu mer. Om du anvÀnder dynamiska mickar sÄ Àr det ganska riskfritt att testa, Àven om resultatet inte blir nÄgot vidare - men om du anvÀnder kondensatormickar som behöver fantommatning, sÄ Àr risken att de kommer att dra mer ström Àn vad ljudkortets fantommatning Àr gjord för att leverera.

Det du vill göra; att koppla in mÄnga mickar till en ingÄng samtidigt, gÄr dessvÀrre inte att lösa om du inte skaffar en extern mixer eller ett ljudkort med tillrÀckligt mÄnga mick-ingÄngar.

Postat (redigerat)

Fast den kabeln du lÀnkade till Àr den d-sub vilket har alla kannaler i en kontakt pÄ smÄ pins istÀllet för XLR i andra Àndan sÄ alla gÄr in pÄ varsit spÄr.

Problemet du har Àr att din preamp mÄste orka driva alla mikar och det blir en del om du kör 7st, men ett annat alternativ som troligen inte heller Àr sÄ ekonomiskt Àr att köpa 7st DI-boxar t.ex Art Tube MP och sÀtta efter varje mik innan piskan.

Men tyvÀrr funkar inte signalkabel som elkabel sÄ du kommer fÄ alla sorters problem om du inte har separata kanaler eller nÄgon mixer/pre innan piskan sÄ jag rekommenderar stark att du kollar begmarknaden i alla fall och kanske kan tÀnka dig gÄ ned lite i miknummer t.ex

4st Kick, Virvel, OH (stereo) eller kanske Glyn John-tekniken 🙂Min lĂ€nk

Redigerat av TimB
Postat

Vad Àr det för ljudkort du har i nulÀget?

Postat
mitt ljudkort, har endast en ingÄng. AnvÀnder sju mikrofoner nÀr jag spelar in trummor.

Àr du riktigt sÀker pÄ det?

det bör finnas Ätminstone tvÄ - L/R

en mindre mixer för typ 500 spÀnn löser ditt problem utan att fördÀrva ljudet vilket som claes sÀger en hoplödd kabel kommer göra

men precis som sagts hÀr ocksÄ Àr det alltid bÀttre att ha lika mÄnga ingÄngar pÄ ljudkortet som kÀllor man vill spela in samtidigt

sju nermixade kanaler Àr ett paket som du inte kan Àndra sen

men vafan - för stÀllde man en mick mitt ett rum och spelade in allt live genom en tagning

krÀver bara mer av dig

Postat

Àr du riktigt sÀker pÄ det?

det bör finnas Ätminstone tvÄ - L/R

en mindre mixer för typ 500 spÀnn löser ditt problem utan att fördÀrva ljudet vilket som claes sÀger en hoplödd kabel kommer göra

men precis som sagts hÀr ocksÄ Àr det alltid bÀttre att ha lika mÄnga ingÄngar pÄ ljudkortet som kÀllor man vill spela in samtidigt

sju nermixade kanaler Àr ett paket som du inte kan Àndra sen

men vafan - för stÀllde man en mick mitt ett rum och spelade in allt live genom en tagning

krÀver bara mer av dig

Ok nÄgon som vill vara schysst och lÀnka till en sÄn dÀr mixer?

• 2 veckor senare...
Postat

Gör ett sista försök dÄ. Om jag köper flera y-kablar (en sÄdan som jag lÀnkade till i början av trÄden) skulle det funka?

Postat

Gör ett sista försök dÄ. Om jag köper flera y-kablar (en sÄdan som jag lÀnkade till i början av trÄden) skulle det funka?

Om du har lÀst svaren som har kommit i trÄden, sÄ vet du redan svaret pÄ frÄgan...

Postat

Om du har lÀst svaren som har kommit i trÄden, sÄ vet du redan svaret pÄ frÄgan...

Om du vet svaret, sÄ kan du svara pÄ frÄgan...

Postat (redigerat)

Om du vet svaret, sÄ kan du svara pÄ frÄgan...

Ok - en lÀnk till mitt eget svar nÄgra inlÀgg upp, eftersom du tydligen inte orkar scrolla sjÀlv... :rolleyes:

https://www.studio.se/index.php/topic/86733-xlr-multikabel/page__view__findpost__p__1245790

Redigerat av Claes
Postat

Ok - en lÀnk till mitt eget svar nÄgra inlÀgg upp, eftersom du tydligen inte orkar scrolla sjÀlv... :rolleyes:

https://www.studio.se/index.php/topic/86733-xlr-multikabel/page__view__findpost__p__1245790

Tack.

Postat

Du kanske ska ta och lĂ€gga till [LÖST) i rubben sĂ„ kanske fler kan fĂ„ hjĂ€lp av den hĂ€r trĂ„den.

/CHAE

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.