Jump to content
Annons

Tim Berg/Avicii - Seek Bromance Analys


Adish

Recommended Posts

Hej, hade tänkt börja pilla med Housemusik istället för pop då jag har ledsnat.

Jag har kikat på många tutorials och läst här på forumet om råd för att bygga Housemusik. Jag skulle dock

vilja få höra vad folk anser om den här låten:

(Tim Berg - Seek Bromance)

För det är nämligen denna typen av låtar jag vill göra..

Hur många spår och effekter rör det sig om i denna låt? Är det endast ett fåtal spår med bra ljud som han skruvar på..?

Eller finns det andra saker som är inbakade i låten? Dolda tekniker?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hur många spår och effekter rör det sig om i denna låt? Är det endast ett fåtal spår med bra ljud som han skruvar på..?

20 - 80 spår , EQ och Kompressor på dom kanaler som behöver det , reverb , delay , filtersveep på vissa spår osv osv.

Inte så klurigt , det är bara att köra på och till slut så sätter du en låt som du kan vara nöjd med.

Link to comment
Dela på andra sajter

en sak ja funderat på..i tracks där de oftast är en slinga går det samma slinga om o om utan att låta repatativt..visst de är lite småautomationer man hör här o där..sen typ lägg de på mer percussion o sånt etc

tex från droppet vid 1:30 här

enda fram till nästa break är de samma slinga hela tiden?? (ja de är samma melodi, men är de nån förändring i de mer än vanlig eq automation typ?)..bara claps percussion och dylikt som kommer in mer o mer? lite risers o så oxå..plus filterautomationer

tacksam för svar =)

Link to comment
Dela på andra sajter

en sak ja funderat på..i tracks där de oftast är en slinga går det samma slinga om o om utan att låta repatativt..visst de är lite småautomationer man hör här o där..sen typ lägg de på mer percussion o sånt etc

tex från droppet vid 1:30 här

enda fram till nästa break är de samma slinga hela tiden?? (ja de är samma melodi, men är de nån förändring i de mer än vanlig eq automation typ?)..bara claps percussion och dylikt som kommer in mer o mer? lite risers o så oxå..plus filterautomationer

tacksam för svar =)

Vad är frågan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag sitter på jobb kan jag inte analysera låten i fråga, men på en hel del elektronisk musik, bla.a progressive house som i det här fallet så är svaret nej: du behöver inte mer ändring än så. Ett lysande exempel på att lägga till och ta bort element samt att använda sig av automation och filtersvep är Booka Shade - In White Rooms. Med enkla medel gjorde de en riktig monsterhit och bidrog dessutom till att utveckla genren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt! Även om jag tycker att det är mer pop/dance än house.

Noterade att det är inte mindre än 10 (!) olika personer som anges som låtskrivare på den. Hur lyckas man med det? Jag som tycker att det är jobbigt nog att försöka vara två personer som skriver en låt ;P

(Undrar hur det går när alla 178 medlemmar i I'm from Barcelona ska försöka skriva en låt tillsammans...?)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...