Burn Postat 11 juni 2011 Dela Postat 11 juni 2011 (redigerat) Hej Ska köpa trumpet. Tänker inte bli trumpetare på heltid, utan bara som kul projekt. Funderar på att slå till på en Roy Benson TR-202 eftersom den är ganska billig, men enligt försäljaren helt okej. Nu undrar jag om ni tycker att det finns många fördelar med att istället välja en dyrare trumpet. Är det kanske lättare att spela på en sån? Håller den bättre? Andra synpunkter? Sneglade även på en Yamaha, men den kostade dubbelt så mycket. länk till TR-202 Redigerat 11 juni 2011 av Burn Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Germer Postat 11 juni 2011 Dela Postat 11 juni 2011 Jag skulle satsa på en bättre begagnad. Fördelarna med en "finare" lur: Bättre intonation Finare klang, ton Mer lättspelad Om du är helt nybörjare skulle jag satsa på t ex en Jupiter eller Yamaha. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Burn Postat 12 juni 2011 Trådstartare Dela Postat 12 juni 2011 Hej Problemet med begagnat är ju att jag inte vet vad som är "bättre" begagnat eller vad som är sämre. Ja jag är totalt nybörjare och har inte en aning om vad man ska kolla upp på en begagnad. Dessutom är utbudet här i Finland inte så stort. Intonation, är det nåt man kan ställa in på en trumpet, som på en gitarr typ? Hur funkar det? 😲 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Germer Postat 12 juni 2011 Dela Postat 12 juni 2011 (redigerat) Nej, det är ju svårt såklart! Jag känner inte till Roy Benson, det kanske är jättebra. Men annars är det ju en bra idé att satsa på en känt märke. Nej, man kan inte "ställa in" drn som en gitarr. Men många trumpeter är liite ostämda på vissa toner. Detta kan man kompensera genom att dra ut olika byglar medan man spelar. Redigerat 12 juni 2011 av Germer Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Skallben Postat 17 augusti 2011 Dela Postat 17 augusti 2011 (redigerat) Yamaha och Jupiter intonerar bra, även de billigaste modellerna. Finns ofta billigt begagnade. Redigerat 17 augusti 2011 av Skallben Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.