Jump to content
Annons

Tips på koppling till och från mixer


Conscience

Recommended Posts

Skulle behöva hjälp med förslag på koppling till och från ett mixerbord (Soundcraft MFXi8).

Det jag undrar över är följande:

1. Ljudkortets output ìn i mixerbordet. Vart kan vara bäst att koppla in det på detta bord?

2. Output från mixerbordet till ljudkortets input (för inspelning av externa instrument)?

3. Output för aktiva monitorer?

4. Output (main) för Hi-fi högtalare via en reciever? Dvs output från mixerbordet till recievern.

Vill ha hi-fi som "main" då jag generellt använder dem för att lyssna på musik, samt övrigt ljud

från datorn (spel etc). Monitor högtalarna använder jag enbart när jag mixar musik, för att få

bättre ljudkvalité. Därför vill jag helst inte ha dem som "main", utan på någon annan output från bordet.

Ljudkortets output kan jag tänka mig att man kan lägga på två kanaler, men har ingen aning om inputen

från mixern..

Ljudkortet är ett Focusrite Saffire Pro 24.

Är det möjligt att få till detta på något bra sätt på det mixerbordet?

post-28920-0-30350900-1306708279_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

1. Ljudkortets output ìn i mixerbordet. Vart kan vara bäst att koppla in det på detta bord?

2 trk in

2. Output från mixerbordet till ljudkortets input (för inspelning av externa instrument)?

stereo out 1

3. Output för aktiva monitorer?

monitor out

4. Output (main) för Hi-fi högtalare via en reciever? Dvs output från mixerbordet till recievern.

main out eller rec out beroende på vilka sladdar du har å vill använda

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret! Tänkte också på rec out till recievern, att det säkert skulle kunna funka sig. Har inte mixern ännu, men ville vara säker på att jag skulle kunna använda den på det sätt jag vill med kopplingarna, och det verkar ju kunna gå 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Komplicerar det mer nu genom att jag inte ska skaffa Focusrite Pro 24 (vill inte riskera problem ihop med min dator), utan istället ett RME HDSPe AIO ljudkort plus denna breakout (för att kunna få balanserade in/ut): http://www.emusic.se/default.asp?flik=1&info=12615

Så hur kan jag isåfall koppla som jag tänkt då det blir XLR in/ut på ljudkortet jag måste använda mig av? Vill ju helst köra balanserade kablar på så mycket som möjligt. 😳 Till hi-fi spelar det ingen roll då jag endast har RCA kontakter på recievern, så 'rec out' skulle ff fungera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...