Jump to content
Annons

Difusor panelabsorbent?

Recommended Posts

Guitar_star_89 (oregistrerad)
Postat

Tjenare!

Var på besök i en otroligt fräsh och väljudande studio för ett tag sedan. Där såg jag ett par difusors som hängde på väggen, riktigt snygga tyckte jag.

Nu har jag finkammat internätt men hittar inte dem, misstänker att det inte är kommersiella produkter utan något hemsnickrat.

Jag har gjort en snabb skiss på hur de såg ut ur mitt minne, är det någon som vet om/var de finns. Eller ska man bygga dem själv? Och i sådana fall, vilka material använder man lämpligen? Kan man räkna ut vad de har för egenskaper?

Jag gissar att man har något poröst material innanför reglarna som sitter på utsidan?

Tankar och idéer någon?

post-1495-0-47082600-1305984624_thumb.jpg

post-1495-0-35036300-1305984638_thumb.jpg

Annons
Postat

Ser ut att vara en kombination av slat absorber/slat resonator och så kallade Polys (polycylindric diffusor).

Polyn kan du räkna på, slat absorber går också att räkna på men med den formen får du approximera rätt kraftigt. Nån halv-gissning alltså.

Postat

Har också sett denna lösning i någon studio, kan bara inte komma på var... Det är riktigt snyggt men att räkna på det blir nog minst sagt svårt.

Postat

Jag tänkte provsnickra ett par för att se vad det ger för resultat, lite osäker på hur pass tjockt material man ska ha i virket och hur mycket poröst material (mineral ull?) man ska börja med?

• 3 veckor senare...
Postat (redigerat)

Ladda ned excelarket här: http://www.whealy.com/acoustics/Porous.html

så kan du experimentera med materialtjocklek, spalttjocklek osv (tredje fliken, Slotted panels). Modellen är ju för den formen av panel som du tänker dig, men du kan ju se hur en vanlig panel påverkas när dimensionerna förändras. Så får du göra någon slags uppskattning av hur din variant förhåller sig till en vanlig.

EDIT: ta en titt på fliken Configuration också, för en del viktiga definitioner.

/ Martin

Redigerat av MartinÖjes
Postat

Tack för tippset! Nu får man en liten aning i alla fall. Grymt!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.