Jump to content
Annons

Massa "köpfrågor" ang. preamps, mixers och mickar


ChrioN

Recommended Posts

Jo. Har en liten studio hemma. Den består än så länge bara av en dator med Cubase SX, ett Egosys Wamirack 24, en Soundforce Spirit Notepad och ett par Tannoy Reveal Active.

Nu när jag har gjort beats i några år låter dom såppas bra att man vågar rappa över dom. Och vi behöver nu en mikrofon och en preamp (alternativt ett bord med bra inbyggde preamps). Men. Saken är den att all musik görs i datorn (med lite pålägg av ett turntable), så varför köpa ett mixerbord för 5000kr (mackie) när man inte tänker använda fler saker än, på sin höjd 2st mikrofoner, och skivspelaren då, men den kopplas ändå direkt in i ljudkortet. Därför har jag kikat lite extra på externa mikrofonförstärkare. Den jag har fastnat hårdast för är SPL Goldmike ( http://www.soundperformancelab.com/GoldMike/in_kuerze.html )

Vad tror ni om den?

Och så mikrofonen. Antingen en AKG Solidtube ( http://www.akg.com/products/powerslave,myn...anguage,EN.html ) eller en Neumann TLM103. Blir den för mycket rör med både en preamp och en mic med sådana eller vad tror ni?

Lägg gärna in några förslag eller åsikter så blir jag glad 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons

Eller varför inte bygga en mic... en gyraf G7.. baserad på neuman u47 samt u67. Ritningar samt alla schemor finns på www.gyraf.dk kolla sedan fliken för DIY projects. Jakob på gyraf tillverkar själv högkvalitativ studioelektronik o han är en klippa på det han gör... läs gärna tester på hans utrustning på hemsidan, den jämförs med manley mm så det är ju inga dåliga grejer han gör o hans DIY projekt håller samma klass, har själv byggt ett antal av dom ssl compressor urei 1176 calrec eq så kolla gärna. Hör av er om ni är intresserade att byta erfarenheter.

Mvh Magnus

Magnus@coolcovers.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Nej du kan ALDRIG få för mycket rör!

/Patrik

Bara för att det sitter ett rör i prylen betyder det intyye att den låter bra.

Den här rörhysterin är ju rent löjlig!

Visst, en bra rörkonstruktion låter bra men det gör även en bra transistorkonstruktion.

Använd öronen när ni bedömmer och inte om de har rör eller ej. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej du kan ALDRIG få för mycket rör!

/Patrik

Bara för att det sitter ett rör i prylen betyder det intyye att den låter bra.

Den här rörhysterin är ju rent löjlig!

Visst, en bra rörkonstruktion låter bra men det gör även en bra transistorkonstruktion.

Använd öronen när ni bedömmer och inte om de har rör eller ej. 😄

Håller helt och hållet med!!

Börjar också bli trött på rör hysterin. Ok så använder jag rör i en del produktioner, men det handlar helt och hållet om vilket ljud man vill ha. Lyzzzznaa

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej du kan ALDRIG få för mycket rör!

/Patrik

Bara för att det sitter ett rör i prylen betyder det intyye att den låter bra.

Den här rörhysterin är ju rent löjlig!

Visst, en bra rörkonstruktion låter bra men det gör även en bra transistorkonstruktion.

Använd öronen när ni bedömmer och inte om de har rör eller ej. 😄

Men du trögis, du fattar väl själv att rör låter bättre än transistorer??! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror helt på vilka preferenser man har.

Jag tycker som regel att rör låter sämre, eftersom jag prioriterar ett rent ljud - men ibland kan en rörfärgning vara trevlig...

Link to comment
Dela på andra sajter

Men du trögis, du fattar väl själv att rör låter bättre än transistorer??!  😄

Du menar alltså på fullt allvar att en grunka låter bättre bara det sitter ett rör i? 😆

Tillåt mig att hånskratta. 😆

Precis! 🙂

Är du verkligen så inkokt eller vill du bara verka viktig?!

Kan vi få höra lite argument om rörets beträflighet gentemot transistorn som gör att röret ALLTID låter bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer mina rent privata funderingar. De har ju ingen betydels för någon annan än mig.

Ni kan jämföra en <1000 kronor rör mikförstärkare med en <1000 kronor transistor mikförstärkare när som helst. Jag kan slå vad om att bara de som älskar brus och distorsion kommer att föredra rör utom om det handlar om att skapa ett juste gitarrdist.

Slutsatsen jag har dragit från detta liksom från andra områden är att billiga rör inte låter lika bra som billiga transistorer.

Pratar vi mikförstärkare, så är en viktig orsak att ljudtransformatorer kostar rätt mycket pengar. En bra ingångstrafo för en mik kan bara den kosta 3000:-. Det är mycket speciellt att bygga mikförstärkare med rör utan trafo. Det är relativt OK med transistorer. Så billiga rörförstärkare brukar ha billiga trafon, och så låter det därefter också.

Det här är en orsak till att lågpris rörmikar rätt ofta låter sämre än samma mik med transistorer. Även store tillverkare som Neuman har ofta samma mik med och utan rör - och ganska lite förvånande så har transistorvarianten märkbart lägre brus och mätbart lägre distorsion. Skillnaden är att vissa människor tycker att rör distorsionen låter bra, och kanske till och med tycker att det är en viktig del av ljudet.

Så allt beror på vad man vill uppnå, men är lågt pris en av parametrarna så är det nog en fördel att skippa rören.

Trombonisten

Link to comment
Dela på andra sajter

Men du trögis, du fattar väl själv att rör låter bättre än transistorer??!  😄

Du menar alltså på fullt allvar att en grunka låter bättre bara det sitter ett rör i? 😆

Tillåt mig att hånskratta. 😆

Precis! 🙂

Är du verkligen så inkokt eller vill du bara verka viktig?!

Kan vi få höra lite argument om rörets beträflighet gentemot transistorn som gör att röret ALLTID låter bäst.

Det första inlägget var ironiskt menat... det var ett skämt alltså. Men eftersom att jag såg att du tog åt dig så mycket så flöt jag med. Hoppas att du inte tog för illa upp, ta i så fall några djupa andetag och räkna till tio, så ska du se att lugnet sprider sig i din kropp.

mvh Patrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, jag blev lite fundersam där ett tag också mot dig Wicked.

Tur att du hann förklara innan jag gick till attack. 🙂

Hehe..

Jo när frågan var, om det blev för mycket rör med både rör-mick och rör-preamp så kom jag och tänka på en naiv vän till mig som tjatar om rör hela tiden, rörstärkare... rör hit.. rör dit.. så jag tyckte att det var lite komiskt att skriva så... det kan aldrig bli för mycket rör... allting låter bra... släng i rör i vilket skit som helst så blir det kanon! 😆

Fast jag kanske skulle varit lite snabbare på att skriva att det bara var ett skämt 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

hehe, jodu. jag känner en del folk som är "likadana". Det spelar ingen roll vad man säger eller hur det låter. Det är juh för fasiken rör å då är det rock n roll!

😄

ps: om ryska maffian ringer till dig och frågar vart du bor, så säg att problemet är löst och vi förstår varandra nu. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

hehe, jodu. jag känner en del folk som är "likadana". Det spelar ingen roll vad man säger eller hur det låter. Det är juh för fasiken rör å då är det rock n roll!

😱

ps: om ryska maffian ringer till dig och frågar vart du bor, så säg att problemet är löst och vi förstår varandra nu. 😛

*garv* japp det ska jag göra 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det första inlägget var ironiskt menat... det var ett skämt alltså. Men eftersom att jag såg att du tog åt dig så mycket så flöt jag med. Hoppas att du inte tog för illa upp, ta i så fall några djupa andetag och räkna till tio, så ska du se att lugnet sprider sig i din kropp.

mvh Patrik

Tack och lov! Jag har legat på golvet och haft andnöd i min förtvivlan över dig. 😉

Har försökt med primalskrikoch hyperventilering men inget har hjälpt. Folk i min omgivning har undrat vad det är jag går och muttrar om hela tiden.

Men nu är allting lungt och fint, ordningen är återställd. TACK! 😛

Har en kompis som är svetsare och hävdar att "alla material är till för att svetsas". Spelar ingen roll om det är plast eller metall. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på mig då som inte har något val. Den enda kompressorn jag har är en rörkompressor 🙂 Hatar ni mig nu?

Ja 😠

Menar du verkligen på fullt allvar .................. :rolleyes:

Haha, nu börjas det igen 🙂 Nej jag hatar aldrig, det går åt för mycket energi då. Bättre att lägga den energin på att skapa musik 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...