Jump to content
Annons

Hur bygger man en 1D diffusor?


cborg

Recommended Posts

Hej Wellness music.

Smart ide att bygga sin egna frigolitkaparbord med hjälp av tunn ståltråd som spänns

och kopplas in till en batteriladdare.

Vanlig vit frigolit är inte bra till detta ändamål. Utan det är den blå hårdare

frigoliten som gäller. Den ser man ibland på byggen.

Den blå frigoliten har en betydligt jämnare yta.

Frigolitskärarkniv har fördelen att man kan smältfräsa rännor i frigoliten.

Men eftersom det arbetsättet ger för dålig precision så kan man inte använda

det för att bygga en qrd diffusor där det krävs exakta mått.

Adrumdrum posta gärna bilder på din färdiga skyline takhängda diffusor.

Smart att hänga diffusorplattorna i Eccophones bärvek för akustikundertak.

på så sätt kan du variera i mellan absortion och diffustion i taket genom att

hänga upp olika sorters plattor.

Går även att flytta runt plattorna hur man vill och på så sätt få olika akustik i rummet.

Redigerat av KaH
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Nice återigen wellness! 🙂

Jag har sett Emulators tråd och gillade de där 2D diffusorerna redan då. Vet dock inte hur absorptionen med olika cellplast ter sig.

Har funderat lite ytligt för ett tag sen om man även kunde göra nåt dylikt för 1D diffusorerna.

Ska också för korrekthetens skull säga att jag konsultar (i nåt helt annat än akustik) för ett stort bolag som bland annat gör saker i cellplast. Men för ca ett år sen eller mer efter lite skitsnack vid lunchen om mina fritidsintressen så undrade de om inte jag kunde hjälpa dem att bland annat skapa några kommersiella diffusorer. Men jag har låtit det ligga i träda för jag har inte haft tid och tillräcklig kunskap.

Skulle det bli bra och gå för en vettig peng kanske det vore intressant.

edit ...

Redigerat av cborg
Link to comment
Dela på andra sajter

Cborg: Konstruktionsmässigt så skulle cellplast helt klart vara en kostnadseffektiv lösning. Jag har gjutit massa båtskrov o dyl. med divinylcellpluggar osv. och det är faktiskt ganska enkelt att arbeta med cellplast om man har rätt grejjer. Det som jag är lite mot cellplasten är just "plastkänslan" och där känns trä bra mycket mer bättre för mig. En snygg diffusor tillverkad i trä blir ju även snygg inredningsdetalj - som en möbel nästan 🙂. Vid väggmontage och andra utsatta lägen kan en cellplastdiffusor bli lite känslig för mekaniskt slitage. Jag ser nog mest fördelar med cellplast vad det gäller 2-D eftersom vikten hålls nere.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Wellness.

Trä är väl alltid snyggare. Men frigolit är billigare.

Den låga vikten gör att det blir lättare att hänga upp diffusorerna

speciellt vid takmontage.

Om man vill ha högre finnish så går det bra att sprutmåla cellplasten med vattenbaserad färg.

Tror att en serie med 1D qrd diffusorer samt 2d skyline hade kunnat bli en riktig storsäljare

om dom säljs till ett vettigt pris.

Borde gå att producera billigt så man kunde sälja en N7 modul för 800-1000 kr med vinst.

Den blå eps en är ganska stryktålig borde hålla bra för lättare slitage.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Wellness.

Trä är väl alltid snyggare. Men frigolit är billigare.

Den låga vikten gör att det blir lättare att hänga upp diffusorerna

speciellt vid takmontage.

Om man vill ha högre finnish så går det bra att sprutmåla cellplasten med vattenbaserad färg.

Tror att en serie med 1D qrd diffusorer samt 2d skyline hade kunnat bli en riktig storsäljare

om dom säljs till ett vettigt pris.

Borde gå att producera billigt så man kunde sälja en N7 modul för 800-1000 kr med vinst.

Den blå eps en är ganska stryktålig borde hålla bra för lättare slitage.

Hej hej,

Cellplasten har sina fördelar vad det gäller vikt och montering men prisskillnaden blir nog rätt marginell. Oavsett material är det ju lite pyssel och behövs en del utrustning för att bygga en väl fungerande diffusor kostnadseffektivt. Det finns ju en anledning till varför färdigbyggda diffusorer kostar det dom gör.

Jag tyckte det var så kul med den här tråden så jag har skissat på två andra konstruktionslösningar (i trä) som ger en busenkel montering. Återkommer till det..🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Wellness.

Bra initativ att ta fram en konstruktionslösning som gör hopsättingen av en 1D Qrd diffusor i trä enklare.

Det som dock är väldigt bra med cellplast är att det inte behövs någon montering av olika bitar.

Utan man kan gjuta hela diffusorn i ett stycke rätt av och ha en färdig produkt.

Att gjuta cellplast kräver visserligen en del dyr utrustning.

Fast att köpa in sådan utrustning är onödigt. Det är bättre att göra en ritning

och höra av sig till ett kommerisellt cellplast gjuteri som har bra automatiserad utrustning.

Exempelvis detta företaget:

Cellplast direkt

Materialet man skall bygga diffusorerna i är den mer hållbra Xps cellplasten:

Floormate XPS 70 mm

roofmate.jpg

XPS cellplast har hög tryckhållfasthet och används till isolering av omvända tak och i konstruktioner

där kraven på hållfasthet är mycket höga, bland annat under platta på mark, utvändig isolering av källarvägg och golv.

XPS är en tät isolering med slutna celler vilket innebär att vatten inte tränger igenom.

Fast pris skillnaden är stor mellan Eps och Xps så det bästa är att ta fram två olika serier.

En billig i Eps cellplast och en exklusiv i Xps.

Dom allra flesta nöjer sig nog med hållbarheten Eps har och ser den vita färgen som en fördel.

När väl diffusorn sitter monterad på vägg eller tak. Så utsätts den inte för slag och stötar

i någon större utsträckning. Såvida man inte har väldigt trånga utrymmen och musikerna står väldigt nära väggarna.

Men med rätt pris dvs 800-1000 kr per Qrd N7 modul tror jag att väldigt många hobbystudios, replokaler, hifi entusiaster,

hade valt att utrusta sitt rum med diffusorer.

Kolla in denna diffusor i frigolit som Thomann säljer:

WDS 7 diffusor

3000481_800.jpg

Frågan är bara hur bra denna diffusor är eftersom den saknar slutna fack och bara är 7 cm djup.

I princip alla kommeriella diffusorer görs i cellplast.

Anledningen att dom är dyra är att dom i vissa fall valt onödigt komplicerade konstruktionslösningar.

Detta antagligen för att kunna ta patent på sin egna konstruktionslösning.

Ett högt pris gör dessutom att ett varumärke ses som mer exklusivt och därför säljer bättre.

Exempel på detta är Levis jeans som sålde mkt mer när dom höjde priset i europa.

I Usa har aldrig Levis jeans varit mkt dyrare en andra märken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena KaH!

Jag förstår hur du tänker men syftet med tråden var väl att komma på ett enkelt sätt att bygga en 1-D diffusor på DIY-vis och med så enkla medel som möjligt?

Räknar man på utvecklingskostnad, ställkostnad, formverktyg, emballage, logistik etc. så tror jag att man behöver komma upp i rätt stora volymer för att nå break-even och att affärsidén ska bära sig. Prislappen till konsument blir nog betydligt högre än 800 - 1000 Kr såvida man inte äger en plastfabrik, jobbar svart/gratis och inte betalar sociala avgifter.

Hälsningar / Björn

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Wellness. ja tråden går ut på att bygga så billigt som möjligt Diy.

Frigolit är väl inte bästa materialet att bygga i såvida man inte gör som Emulator.

Som du säger är det stora volymer som gäller om man skall ha ner priset. Men jag förstår inte varför något

som är byggt i frigolit skall vara dyrt. Frigolit i sig är ett billigt material.

Överhuvudtaget Så är det svårt att hitta färdigbyggda diffusorer i en vettig prisklass bortsett

från några få produkter som Thomann säljer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Wellness. ja tråden går ut på att bygga så billigt som möjligt Diy.

Frigolit är väl inte bästa materialet att bygga i såvida man inte gör som Emulator.

Som du säger är det stora volymer som gäller om man skall ha ner priset. Men jag förstår inte varför något

som är byggt i frigolit skall vara dyrt. Frigolit i sig är ett billigt material.

Överhuvudtaget Så är det svårt att hitta färdigbyggda diffusorer i en vettig prisklass bortsett

från några få produkter som Thomann säljer.

Tjena KaH!

Jag tycker din tanke är jättebra och det var nog mest kalkylen som jag reagerade över. Gör man en DIY panel till sig själv så uppskattar jag att skillnaden i materialkostnad mellan cellplast vs. MDF inte inte rör sig mer än (på ett ungefär) 200 kr för en 1 m2 panel. Som jag tidigare skrev så finns det ju en förklaring till varför färdigbyggda diffusorer kostar det dom faktiskt gör då det är mer än materialkostnaden som kalkylen behöver innehålla (formverktyg, ställkostnad, montering, emballage, logistik - frakt till distributör, lagerkostnad, distribution etc.). Ett något begränsat kundunderlag med en trolig låg omsättningshastighet gör också att det troligtvis ej blir kostnadseffektivt att producera stora volymer och binda dessa i lager.

Bygger man några stycken diffusorer till sig själv så kan man ju räkna bort många av dessa kostnader, förutsatt att man har den utrustning som nämnts tidigare. Har man inte de resurser som krävs (utrustning, plats att bygga på, tid, handlag etc.) och vill ha en snygg och välfungerande diffusor så tycker jag att Svanås sortiment av diffusorer är förvånansvärt billiga med tanke på att man då får en välbeprövad diffusor i världsklass.

Många gånger så är det ju en häftig känsla av att få bygga grejjerna själv på ett så enkelt och billigt sätt som möjligt och det var just detta som jag tyckte var kul i denna tråd. Jag har själv aldrig tillverkat någon diffusor i cellplast (ännu) men däremot har jag jobbat mycket med både trä och plast och skulle vilja sammanfatta egenskaperna hos de två materialen så här:

TRÄ / MDF

+

• Enkelt att bearbeta

• Lätt att få en bra slutfinish (tex. oljning, lackering, vaxning - tål lösningsmedel)

• Högre densitet än cellplast

• Tåligare material vad det gäller mekanisk åverkan

-

• Kap och Klyvsåg behövs

• En träkonstruktion blir förhållandevis tung, i synnerhet om den gör massiv

CELLPLAST

+

• Låg vikt

• Billigare (ca halva priset) jämfört MDF vid bygge av diffusor

• Kul att skära med glödtråd. Detta snitt blir liksom hopsvetsat och förslutet

• Enkel montering - har man väl bitarna tillskurna så är det förhållandevis enkelt att limma ihop dom

-

• Svårare att få en snygg yta / finish. Vanlig "Frigolit" är nog inte att rekomendera då det är bräckligt och materialets struktur består av större granylatkulor som lätt lossnar

• Oavsett frigolit eller divinylcell så blir de statiskt laddade vid bearbetning och det blir småsmulor som fastnar - typ över allt...

• Ömtåligare material vad det gäller mekanisk åverkan jämfört med trä. Vi människor (och djur) har många gånger en förmåga att vilja pilla på

allt som ser spännande ut och "sticker ut" ..

• Tål ej vanliga lösningsmedel

• Ej träkänsla..

Återigen, jag tycker dina tankar är mycket intressanta och emulator:s bygge var ju fantastiskt häftigt! Vill bara dela med mig av mina egna erfarenheter ur ett annat perspektiv.

Allt gott! / Björn

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Björn.

Tackar för en bra genomgång av egenskaper hos olika material och erfarenheter från diy bygge.

När det gäller priset för en färdiggjuten diffusor i Eps frigolit utgick jag ifrån vad Thomanns Wd-7

kostar och höftade det mot priset på vad man får betala för ett Eps paket på byggvaruhus.

Som du säger är det mkt som kommer till på slutpriset.

Kanske betydligt mer intressant att göra som man har sett på en del trådar om att bygga diy 1176 kloner.

Man sammlar i hop 30 personer som är intresserade av att köpa diffusorer i gjuten Eps frigolit. sedan

hör man av sig till ett frigolitgjuteri som gjuter diffusorerna. Eftersom man betsäller en större mängd

så får man ner kostnaden per enhet betydligt jämnfört med om man bara hade beställt 10 stk själv.

Fördelen är även att detta byggs på intresse och inte vinst. Så kostnaden för en färdig diffusor blir enbart

Materialkostnad + produktionskostnad + transport till slutkund.

Svanås diffusorer håller världsklass och kan anpassas till det man vill åstakomma med sitt

rum genom att kombinera olika moduler.

Speciellt bra är dom ställbara basfällorna V4 & V6 där man kan anpassa resonator frekvensen

med ett flyttbart slid så att porten blir olika stor. Detta gör att man kan ta med sig sin V4 eller V6

om man skulle flytta sin studio. Och sedan flytta på slidet så porten resonserar dom problemfrekvenser

som man har i sitt nya rum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...