Jump to content
Annons

Micka upp förstärkare i sovrummet?


telecaster92

Recommended Posts

Hej!

Jag har spelat gitarr i ungefär 6 år nu. Jag har ganska nyligen skaffat en Fender Telecaster American Standard som jag är fruktansvärt nöjd med. Problemet är det att jag inte kan "utnyttja" den på bästa möjliga sätt, eftersom min förstärkare drar ner det sköna ljudet som jag vet att att Fendern är kapabel till. Jag har börjat kollat runt efter nya förstärkare och har snöat in mig på rörförstärkare. Har hittat en rörförstärkare som passar min budget bra. Den är även rätt storlek eftersom att den ska vara till för hemmabruk(sovrummet). http://www.thomann.de/se/blackstar_ht_1r_combo.htm

Fråga 1:

Kan jag spela in i mitt sovrum med denna? utan att behöva maxa ljudet?

Fråga 2:

Är då dessa dom rätta sakerna att använda för att skicka ljudet vidare till datorn?

http://www.thomann.de/se/focusrite_saffire_6_usb.htm

och

http://www.thomann.de/se/shure_sm57_lc.htm

Tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja.

Men jag skulle absolut rekommendera dig att köpa en ht-5 istället för ht-1. Det är nästan ingen idé att micka upp en sådan liten högtalare, men du kan skippa mikrofonen och spela in ur den emulerade utgången

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstärkaren kan ge nästan samma ljud oberoende på volym, men högtalaren är liten och ger inget bra ljud enligt mig. Ingen bas i alla fall. Om du spelar in med en extern kabinett kan du få bra kvalitet (förstärkaren är det inget fel på ljudmässigt enligt mig) (fast då är det högre kostnad och volym), eller om du spelar in ur den emulerare utgången som jag skrev ovan. Lyssna ljudexempel. Det låter mycket bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Med ht 5 kommer det nog bli "rätt högt" Men man kan ju vara i samma rum om man säger så, då menar jag rätt maxad volym på förstärkaren. Jag tycker nog att det verkar mycket charmigre och roligare att spela in med mikrofon än med högtalaremuleringsutgång. Det beror ju också på vad poängen är 🙂 Om du bara vill få in ljudet i datorn och inget mer funkar ju högtalaremulering, men om du vill laborera med mikrofontekniker så ska du ju självkart handla mikrofon och ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med ht 5 kommer det nog bli "rätt högt" Men man kan ju vara i samma rum om man säger så, då menar jag rätt maxad volym på förstärkaren. Jag tycker nog att det verkar mycket charmigre och roligare att spela in med mikrofon än med högtalaremuleringsutgång. Det beror ju också på vad poängen är 🙂 Om du bara vill få in ljudet i datorn och inget mer funkar ju högtalaremulering, men om du vill laborera med mikrofontekniker så ska du ju självkart handla mikrofon och ljudkort.

Jag håller med dig! Det blir roligare med kreativt studioarbete =) känns så livlöst med högtalaremuleringsutgång.

Link to comment
Dela på andra sajter

"rätt högt"

Fast då måste han ju oktavera ☺️ *raga-da-dish* "starkt" är det va? 😑😉

[...] men om du vill laborera med mikrofontekniker så ska du ju självkart handla mikrofon och ljudkort.

Det är klart att han vill laborera med mikrofontekniker. Det vill väl alla?

Survey says: SM57:or FTW! Å andra sidan har det med tycke och smak att göra 😑 Man kan ju prova med stormembranare också. Fast det var nog inte aktuellt i det här fallet va, telecaster92?

/CHAE

EDIT: Casperfren hann före.

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag kan inte så mycket om mikrofoner, men vad jag har förstått så är kondensatormikrofoner bra för att ta upp ljud i hela rummet medan dynamiska mikrofoner är mera riktade på ett ställe. Rätta mig om jag har fel?

Redigerat av telecaster92
Link to comment
Dela på andra sajter

Nä precis. jag hade tänkt mig en dynamisk mikrofon.

Det finns såklart en uppsjö att välja bland men jag klarade mig på en 57:a back in the day. Att jag sedan kompletterade med en B1:a är en helt annan sak och det ska jag inte ta upp tid med i tråden.

Ljudkortet ja...

Återigen, det finns en uppsjö av ljudkort att välja bland. Du hade "bara" tänkt att lägga gitarrer eller kommer det att bli aktuellt med sång också?

(Har själv ett Saffire Pro 40 som har fungerat som en klocka (mot Cubase 4 -> 5 och WinXP) så jag har då inget ont att säga om Focusrite). Att jag frågar om sången är ju för att en sångmik oftast kräver 48V fantommatning och vill man inte lösa det externt med en preamp så är det ju skönt att ha det på sitt ljudkort från "start".

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan inte så mycket om mikrofoner, men vad jag har förstått så är kondensatormikrofoner bra för att ta upp ljud i hela rummet medan dynamiska mikrofoner är mera riktade på ett ställe. Rätta mig om jag har fel?

Du är rätt ute. Det där kan man ju iofs säga är en sanning med modifikation. En del kan föredra dynamiska mikar till sång. Ett bra exempel är SM7B som verkar ha blivit en go-to mik när det gäller "råare" sång. Nu är jag alldeles för mesig (och föredrar kondingar till min sång) men hörde SM7B-miken in action förra veckan och den passade verkligen sångaren ypperligt (han tokgrowlade).

Tycke och smak, som sagt var.

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men sm 57 blir bra.

Ännu bättre är kopian (!) Dm 57 på jam till hälften av priset, jag köpte en sm 57, och på den tiden repade mitt band på en skola (ett år sen) Där glömdes den och blev såklart snodd. sen var jag inne på jam en dag och köpte kopian för att jag inte orkade lägga ut 1000kr till. När jag lyssnade på dem så tyckte jag fan att dm 57 hade snyggare topp. Trodde det var ren placebo, men jag lånade en riktig sm57 från skolan jag går på nu och jämförde, och jag hade rätt, senare såg jag på deras hemsida att de till och mer hade skrivit i beskrivningen att många tyckte att den hade snyggare topp! Så kör på den för fan 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Du är rätt ute. Det där kan man ju iofs säga är en sanning med modifikation. En del kan föredra dynamiska mikar till sång. Ett bra exempel är SM7B som verkar ha blivit en go-to mik när det gäller "råare" sång. Nu är jag alldeles för mesig (och föredrar kondingar till min sång) men hörde SM7B-miken in action förra veckan och den passade verkligen sångaren ypperligt (han tokgrowlade).

Tycke och smak, som sagt var.

Bra mikrofon! 🙂 lite väl dyrt för min budget 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men sm 57 blir bra.

Ännu bättre är kopian (!) Dm 57 på jam till hälften av priset, jag köpte en sm 57, och på den tiden repade mitt band på en skola (ett år sen) Där glömdes den och blev såklart snodd. sen var jag inne på jam en dag och köpte kopian för att jag inte orkade lägga ut 1000kr till. När jag lyssnade på dem så tyckte jag fan att dm 57 hade snyggare topp. Trodde det var ren placebo, men jag lånade en riktig sm57 från skolan jag går på nu och jämförde, och jag hade rätt, senare såg jag på deras hemsida att de till och mer hade skrivit i beskrivningen att många tyckte att den hade snyggare topp! Så kör på den för fan 🙂

Kul att höra! 🙂 Skulle vara bra och få höra något ljudexempel på detta! inte för att jag tror att du hittar på. Utan mest för att själv kunna bedöma skillnaden utifrån mina krav och så 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men sm 57 blir bra.

Ännu bättre är kopian (!) Dm 57 på jam till hälften av priset, jag köpte en sm 57, och på den tiden repade mitt band på en skola (ett år sen) Där glömdes den och blev såklart snodd. sen var jag inne på jam en dag och köpte kopian för att jag inte orkade lägga ut 1000kr till. När jag lyssnade på dem så tyckte jag fan att dm 57 hade snyggare topp. Trodde det var ren placebo, men jag lånade en riktig sm57 från skolan jag går på nu och jämförde, och jag hade rätt, senare såg jag på deras hemsida att de till och mer hade skrivit i beskrivningen att många tyckte att den hade snyggare topp! Så kör på den för fan 🙂

Ser man på! Kul though. Ibland lönar det sig att AB-testa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...