Jump to content
Annons

Nord Piano eller Yamaha P95?


KStropp2000

Recommended Posts

Hej!

Nu är det snart dags att bli fattig och frågan är bara hur fattig jag ska bli. Jag har sneglat på olika pianomodeller och fastnat ganska mycket för Nord Piano. Tyvärr är ju priset också brutalt. Den prisklass som egentligen passar mig bäst för mig snarare till en Yamaha P95 som ligger på knappt 6000kr, medan Nord Piano ligger på 18000kr. Är det någon som har erfarenhet av de två modellerna? Är det värt att lägga tre gånger så mycket för att få det dyrare pianot (och därmed äta mycket nudlar i många månader) ?

Mvh

Kalle

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Nu är det snart dags att bli fattig och frågan är bara hur fattig jag ska bli. Jag har sneglat på olika pianomodeller och fastnat ganska mycket för Nord Piano. Tyvärr är ju priset också brutalt. Den prisklass som egentligen passar mig bäst för mig snarare till en Yamaha P95 som ligger på knappt 6000kr, medan Nord Piano ligger på 18000kr. Är det någon som har erfarenhet av de två modellerna? Är det värt att lägga tre gånger så mycket för att få det dyrare pianot (och därmed äta mycket nudlar i många månader) ?

Mvh

Kalle

Jag håller på att sondera marknaden och liksom du så har jag inte bestämt prisnivån än. (Dessutom har jag bara spelat piano på en synth i några månader och är därmed nybörjare.)

Jag har inte testat så mycket själv, och jag kan inte så mycket. Jag fastnade inte för Nord när jag var inne i en affär och klinkade lite, men det var kanske inte Nord Piano jag kände på. Jag läser bara på än så länge, och detta har jag kommit fram till om man prioriterar pianokänsla och pianoljud vid olika prisnivåer (läst och inte testat, alltså):

Vid 12000kr nivån så skulle jag ta Kawai MP6. Wav-filer vid inspelning på sticka!

Vid 20000kr nivån verkar Kawai MP10 vara bland det bättre. Trätangenter! Även mickinspelning på sticka!

Runt 6000kr så passar nog Casio 330 mig bäst. 11 kg. Ljudingångar.

Yamaha P95 är det inget fel på, men för detta pris verkar Casio 330 mer prisvärt (särskilt om du har vägarna förbi USA där 330 kostar $700). Jag har dock spelat på P95 till skillnad från de andra, och Yamaha P95 känns bra. Dock verkar folk klaga på att utgången bara funkar till hörlurar och inte jättebra till stereon.

En fundering jag har är om inte Casion + en Ipad med Garageband skulle vara den mest prisvärda varianten, då ljudingångarna på Casion skulle kunna funka även för Ipaden.

Jag har dock inte sett nåt bra midi-keyboard än.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Tack för tipsen. Än så länge har jag provspelat lite allt möjligt i den lokala musikaffären. Testade Korg, Casio och Roland i olika prismodeller. Ingen Kawai att prova, men de kanske har en hemma som jag missade. Än så länge är jag inställd på Nord Piano. Ljuden är helt extrema i jämförelse med de andra instrumenten i butiken. Därmed inte sagt att det är värt så mycket pengar extra. Yamaha P95 var rätt behaglig i sin ton och tangenterna kändes bra. Nord Piano vad något hårdare, fast inte så som min nuvarande CME UF8. Usch... varför ska det vara så svårt.

/ Kalle

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe =) jag köpte ett beggad Casio CDP100 för 1500:-

Kopplar till datorn och spelar ute med det.

Fungerar klockrent.

Tidigare hade jag ett Yamaha Motif ES8 och Nord Stage 88. (samtidigt).

Det här fungerar likabra och man sparar ett x-antal pengar...

Lycka till med jakten!

Link to comment
Dela på andra sajter

Testade ett Nord Piano idag och blev rätt besviken på klaviaturen. Är själv i jakt på ett digitalpiano med fokus på ett bra klaviatur och det lutar åt Roland RD-700NX. Bästa klaviatur jag testat.. Att den sen har grymt bra pianoljud samt massa annat är ju inte helt fel.

Måste testa Kawai MP10 bara..

Link to comment
Dela på andra sajter

...Hittade en vettig köp-guide här:

http://www.ukpianos.co.uk/7-things-you-must-know-before-you-buy-a-digital-piano.html

Kawai finns på Öfre-Östermalm i Stockholm. Ej varit där dock. Guiden ovan tycker dock att trätangenter och let-off är rätt onödigt.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...