timpelt Postat 25 april 2011 Postat 25 april 2011 Jaa, mitt projektet Ă€r att bygga en riktigt snygg och bra radio studio. Det Ă€r en kĂ€llar lokal, och den ligger pĂ„ cirka 250 kvadrat. Just nu finns inga vĂ€ggar uppdragna, sĂ„ bilden som visas Ă€r ett montage om hur vĂ€ggarna ska sitta och bli till slut đ Inget riktigt pĂ„ börjat en, studio matriale finns (BestĂ€llt idag=Allt helt nytt) 6 stycken sm7b för inomhus och 4 stycken Supreme Studio Tube Mikrofon och 2 stycken trĂ„dlösa TrĂ„dlöst Hand micksystem LDWS1616HHD mixerbord bestĂ„ende av 2 Mixer Mackie 1604 VLZ3 och Mixer Mackie 1402 VLZ3 för utomhus sĂ€ndningarna. Stativ av den vanligaste radio stativet, dock glömt namn nu. Hörlurar Shure, hörlurar SHURE SRH440-E 8 stycken. FörstĂ€rkare TK-Audio DP1 (Vi fick 4 stycken sĂ„dana frĂ„n en station som nu har lagt ner) Högtalare 2 stycken Aktiv Studiomonitor Genelec 6010AP. Och PA AnlĂ€ggning för utomhus bestĂ„ende av http://musikborsen.se/itempg.aspx?id=717996&artno=236882. Det mesta bestĂ€llt frĂ„n musikbörsen för bekvĂ€mlighetens skull. (Alltid bestĂ€llt frĂ„n dom ;=) ) Och till en frĂ„ga dĂ„.. Hur ska jag isolera bĂ€st? Spelar ingen större roll om det blir akustik eller inte. Vi har inga grannar nedanför (Om inte grĂ€vlingar) men det bor sĂ„klart folk ovanför och jag vill inte att dom ska höra nĂ€r vi pratar och dunkar musik pĂ„ högsta đ. Tips? Kan sĂ€ga att en budget pĂ„ isolering.. Cirka 20000. Skulle uppskatta allt som allt gĂ„r till slut pĂ„ en halvmiljon! (Tack till bidrag frĂ„n kommun och andra föreningar đ ) Sen kommer vi ha en heltĂ€ckningsmatta röd i studio rummen. Det var allt en sĂ„ lĂ€nge! SpĂ„nar fortfarande lite đ Och sĂ„ kommer vi ha band som kommer dit och spelar in lite musik till oss (Lokala) och vi fĂ„r pengar av dom. SĂ„ Ă€r ocksĂ„ en anledning ^^
timpelt Postat 25 april 2011 TrÄdstartare Postat 25 april 2011 SÄklart vill jag isolera mellan vÀggarna, sÄ man inte störs om nÄgon annan hÄller pÄ i andra sidan ->
Gilbert Postat 25 april 2011 Postat 25 april 2011 Sök pÄ ljudisolering och heltÀckningsmatta innan ni sÀtter igÄng! http://www.google.se/search?num=100&hl=sv&lr=&as_qdr=all&q=ljudisolering+site%3Ahttp%3A%2F%2Fforum.studio.se&btnG=S%C3%B6k&aq=f&aqi=&aql=&oq= http://www.google.se/search?as_q=helt%C3%A4ckningsmatta&as_epq=&as_oq=&as_eq=&hl=sv&num=100&lr=&cr=&as_ft=i&as_filetype=&as_qdr=all&as_occt=any&as_dt=i&as_sitesearch=http%3A%2F%2Fforum.studio.se&as_rights=&safe=images&btnG=S%C3%B6k+p%C3%A5+Google
Ridpojken Postat 25 april 2011 Postat 25 april 2011 (redigerat) Ska du anvÀnda en Mackie mixer för radiosÀndningar??? Köp en Allen&Heath XB14 eller en D&R Airmate. Ganska billigt i jÀmförelse mot andra broadcast mixers, och om ni skiter i att ha Genelec och köper nÄgot billigare sÄ Àr det ÀndÄ inga problem i slutÀnden. De har bÄda inbyggda USB-ljudkort sÄ du slipper pyssla med det frÄn datorn. Mix-minus fixar de bÄda för att kunna koppla in hybrider ocksÄ Vad kommer ni anvÀnda för mic-processering? Varför ska du ha en extra OB-mixer om du fÄr med en i PA-paketet? Och nÀr ni kör OB, hur hade ni tÀnkt att "koppla upp" er mot studion? Av nyfikenhet, kommer ni köra STL över koppar, fiber eller luften? Redigerat 25 april 2011 av Ridpojken
timpelt Postat 25 april 2011 TrĂ„dstartare Postat 25 april 2011 Tack ridpojken đ Avbröt just leveransen av mixern och bestĂ€llde hem 2 stycken http://www.thomann.de/se/allenheath_xb_14.htm Och utomhus kommer jag anvĂ€nda PA anlĂ€ggnings mixern. Allt bestĂ€lldes i ren hast. Vi kommer köra via fm bandet. AngĂ„ende det vĂ€ldigt tekniska med STL sĂ„ vet jag inte, detta skulle kommunen fixa. Som jag förstod det skulle det gĂ„ att koppla in sig till fm bandet om man kopplar den till förstĂ€rkaren och sedan förstĂ€rkare till mixerbordet. Kan ha missuppfattas. Och nĂ€r vi sĂ€nder utomhus sĂ„ kör vi sĂ„ simpelt att vi har en trĂ„dlös internet uppkoppling som ligger pĂ„ 14 mbits och kör ut via en shoutast, och sedan spelar vi bara upp shoutcast streamn pĂ„ datorn hemma i studion. đ
timpelt Postat 25 april 2011 TrĂ„dstartare Postat 25 april 2011 Ăh angĂ„ende mic-proccesering kan du ge nĂ„gra tips pĂ„ den fronten? đ
Linus Postat 25 april 2011 Postat 25 april 2011 Jag hĂ„ller med bĂ„de Gilbert och Ridpojken. Inga röstprocessorer/kompressorer? Just nu finns inga vĂ€ggar uppdragna, sĂ„ bilden som visas Ă€r ett montage om hur vĂ€ggarna ska sitta och bli till slut đ Ett tips Ă€r att inte bygga helt rektangulĂ€ra rum, en enkelt första ingrepp vore att snedstĂ€lla vĂ€ggen mellan studio 1 och 2. FörstĂ€rkare TK-Audio DP1 (Vi fick 4 stycken sĂ„dana frĂ„n en station som nu har lagt ner)Lyxigt, vilka var sĂ„ generösa? Högtalare 2 stycken Aktiv Studiomonitor Genelec 6010AP.DĂ„ Ă€r det nog inte stor risk att ni "dunkar musik" sĂ„ grannarna störs. âșïž Ska ni starta ny nĂ€rradiostation eller kommer ni att dela frekvens med befintlig nĂ€rradio i staden? Om det andra fallet gissar jag att ni skickar ljudet dit och lĂ„ter deras broadcastprocessor styra upp ljudet innan det gĂ„r ut i etern?
timpelt Postat 25 april 2011 TrÄdstartare Postat 25 april 2011 Nej vi kommer dela med en befintlig nÀrradio i staden sÄÄ eeh... Jag Àr som sakt inte riktigt insatt i dÀr sÄ det Àr kanske som du sÀger.
timpelt Postat 25 april 2011 TrÄdstartare Postat 25 april 2011 röstprocessorer/kompressorer tips tips och Äterigen tips! Skit i priset inte över drivet dyrt bara..
timpelt Postat 25 april 2011 TrÄdstartare Postat 25 april 2011 Sen vare det dÀr meed telefon hur kopplar man in telefon i mixerbord igentligen ?
timpelt Postat 25 april 2011 TrÄdstartare Postat 25 april 2011 HÀr tvÄ bilder pÄ lokalen.. Det Àr stolpar mitt i lokalen!!!!! Som jag hade glömt. Men gÄr kanske att bygga vÀgg runtom om dom?
timpelt Postat 25 april 2011 TrÄdstartare Postat 25 april 2011 btw det var dÀr vÀlkomms hallen skulle vara mitt fel ^^
CHAE Postat 25 april 2011 Postat 25 april 2011 (redigerat) sĂ„, lugn och fin nu... âșïž AngĂ„ende telefonerna sĂ„ tĂ€nker jag telefonhybrider. Har mixern 2 st tappningsblock (AUX - post-fader)? Fin lokal btw och lycka till med bygget. /CHAE Redigerat 25 april 2011 av CHAE
Ridpojken Postat 25 april 2011 Postat 25 april 2011 Mixern har ordentlig telco kanal x2 med mix-minus. Bara att köpa JK Audio hybrider som brukar vara det billigaste. Ăr det du personligen som sköter hela teknikbiten? Tror du lĂ€r frĂ„ga nĂ„gon lĂ€rd person som kan hjĂ€lpa dig med det hela som har lite erfarenhet, gĂ€rna frĂ„n broadcast. Med tanke pĂ„ att du inte riktigt hade koll pĂ„ skillnaden mellan aktiva/passiva högtalare, mixerbord/powermixer samt balanserade signaler tror jag att du kommer att fĂ„ det lite jobbigt. Du har ju Wolf FM dĂ€r uppe som jag antar att ni ska dela frekvens med, frĂ„ga nĂ„gon dĂ€rifrĂ„n och kolla om du kan göra ett studiebesök. De verkar ha koll pĂ„ vad de pysslar med! 3
CHAE Postat 25 april 2011 Postat 25 april 2011 Ăr det du personligen som sköter hela teknikbiten? Tror du lĂ€r frĂ„ga nĂ„gon lĂ€rd person som kan hjĂ€lpa dig med det hela som har lite erfarenhet, gĂ€rna frĂ„n broadcast. Med tanke pĂ„ att du inte riktigt hade koll pĂ„ skillnaden mellan aktiva/passiva högtalare, mixerbord/powermixer samt balanserade signaler tror jag att du kommer att fĂ„ det lite jobbigt. Du har ju Wolf FM dĂ€r uppe som jag antar att ni ska dela frekvens med, frĂ„ga nĂ„gon dĂ€rifrĂ„n och kolla om du kan göra ett studiebesök. De verkar ha koll pĂ„ vad de pysslar med! +1 pĂ„ det hörru! TS: det Ă€r alltid skön att fĂ„ hjĂ€lp on the spot. Det blir mindre missförstĂ„nd dĂ„ och hela projektet flyter pĂ„ utan missöden. /CHAE
wellness music Postat 25 april 2011 Postat 25 april 2011 (redigerat) HallĂ„ dĂ€r i etern! Vilken stor och fin lokal ni fĂ„tt tag i och vilken hĂ€rlig entusiasm du/ni verkar hađ. Du har redan fĂ„tt mĂ„nga bra kommentarer vad det gĂ€ller tekniken men nĂ€r jag lĂ€ser din trĂ„d fĂ„r jag kĂ€nslan av att det gĂ„r vĂ€ldans fort och att mĂ„nga beslut fattas kanske lite vĂ€l fort och utan en riktigt genomtĂ€nkt planering och underbyggd budget. Om ni inte har gjort en grundlig handlingsplan med tydligt uppsatta mĂ„l och en detaljerad budget skulle jag verkligen rĂ„da er att göra det nu innan allt drar igĂ„ng. Gör en prioriteringslista och spalta ner vad som Ă€r viktigt att lĂ€gga mesta krutet pĂ„ och försök fördela pengarna utifrĂ„n det. Att sĂ€tta sprĂ€tt pĂ„ en halv mille Ă€r ju hur enkelt som helst om man ska köpa massa rolig teknik och dessutom bygga ljudstudio ju. Min förr-förra studio var frĂ„n början en radiostudio innan jag övertog den (gamla SELA-studion byggd pĂ„ 50-talet), och dĂ€r hade dom stora problem med stegljud frĂ„n konstgalleriet som lĂ„g i planet ovanför. HĂ€r fanns det tvĂ„ lösningar - antingen schemalĂ€gga studiotiden, eller bygga en konstruktion med "rum i rummet". Om ljudisolering stĂ„r högt i prioritet för er, kommer tyvĂ€rr 20 tkr inte ens att rĂ€cka för materialet till en av era planerade studios. Försök prioritera rĂ€tt redan nu, för nĂ€r ni vĂ€l dragit igĂ„ng verksamheten blir det sĂ„ mycket svĂ„rare att planera in byggeri och annat jox. LĂ„t nu inte dessa ord bli till ett hinder utan det jag menar Ă€r att jag tycker ni ska hĂ„lla i pengapĂ„sen pĂ„ ett sunt sĂ€tt samt att ta hjĂ€lp av kunniga inom respektive omrĂ„de nĂ€r ni gör er planering. Varmt lycka till med ert spĂ€nnande projekt! / Björn edit:sela Redigerat 26 april 2011 av wellness music
timpelt Postat 26 april 2011 TrĂ„dstartare Postat 26 april 2011 Det Ă€r lĂ€genheter ovanför, vi har rĂ€knat ihop hur mycket vi max skulle lĂ€gga pĂ„ teknik och dĂ€r var 150 tusen. 350 tusen pĂ„ sjĂ€lva lokalen đ
timpelt Postat 26 april 2011 TrĂ„dstartare Postat 26 april 2011 Nu bestĂ€mmt att jag kommer ta in hantverkare som fĂ„r kolla lite och fixa lite đ Bilder kommer! 2
Ridpojken Postat 26 april 2011 Postat 26 april 2011 Bara av ren nyfikenhet, vem Ă€r det som fĂ„r dessa pengar frĂ„n kommunen osv? Ăr det du personligen, nĂ„gon förening, nĂ„got studeförbund etc? Hur fick ni kommunen att sponsra er? Skulle vara intressant att dra igĂ„ng nĂ„got liknande đ
timpelt Postat 26 april 2011 TrĂ„dstartare Postat 26 april 2011 Vi reggga oss som en förening đ. Sen Ă€r det bara att söka! Vi fix tex. 2 backar lĂ€sk i mĂ„naden av ica om vi radion sĂ€ger upp deras namn, Ă„ sĂ„ vidare ^^. Ă sĂ„ kommunen sĂ„klart, andra företag! Bara Ă„ ringa ringa Ă„ ringa
timpelt Postat 26 april 2011 TrÄdstartare Postat 26 april 2011 Men gott folk, vad ska bestÀlla för röstprocessorer/kompressorer
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.