Jump to content
Annons

Nya Mac book pro

Recommended Posts

BurninSven (oregistrerad)
Postat

Läste testet i Studio och jag blir lite sugen på att slå till. Jag är egentligen inte speciellt förtjust i laptop formatet men det kan av olika anledningar vara praktiskt för mig att ändå välja en laptop före tex en Imac.

Jag har några funderingar och jag hittar ingen bra info om det som jag funderar på så om nån vet skulle det vara guld att få ta del.

Hur mycket nytta man egentligen har av thunderbolt då det verkar som att det bara går två data strömmar (en åt var sitt håll) och att data som ska skickas ändå begränsas av snabbhet på hårddiskar.

Om jag tex vill ansluta ett mångkanals FW ljudkort kan jag bara lira en ljudström åt var sitt håll då? Spontant så har jag svårt att förstå att det skulle vara så men det skulle vara bra att rätta ut det frågetecknet lite.

Då det verkar som att det bara finns 800 FW innebär det att jag inte kommer att kunna ansluta ett 400 FW kort via nån en thunderbotl FW konverter?

När det gäller FW 800 porten specifikt innebär det att jag inte finns möjlighet att hänga på ett FW 400 kort inte ens med slags konverter (om det finns)?

Användningsområdet när det tex gäller grafik och extra skärmar begränsas ju också av att grafikkorten bara kan hantera två skärmar oavsett thunderbolt vilket kan vara lite surt om man vill ha flera skärmar och tror att i och med att det går att koppla på 6 enheter så är det lugnt.

Sist men inte minst kan det vara ide´att vänta till Lion kommer, kan det vara så att det även kommer en uppgradering av alla eller vissa macar då?

Med thunderbolt så får man ju ett intryck av att apple skippar usb3 (och även om det kommer att finnas thunderbotl till usb möjligheter så innebär det ju ändå att hastigheten begränsas till usb standardens begränsningar). I mitt fall så skulle jag eventuellt i framtiden behöva kunna köra ett usb 3 capture kort för video och i så fall kanske det ändå är bättre att antingen köra en PC laptop på win eller läsa på och fixa så den rullar på osx då jag sett att det meckas med att få till usb 3 drivar. (I och för sig så kanske just thunderbolt öppnar upp möjligheter att just hänga på usb 3 enheter.) Det skulle dock vara skoj att ha en riktig mac med lite klös i då jag redan har ett par vettiga stationära hack macar som funkar mycket bra (bla en med en i7 och en SSD hårddisk obs! bara köpt programvara).

Tacksam för svar.

Annons
Postat

Snabba svar.

1) FW800 vs FW400

Det går utmärkt att ansluta FW400 grejer till en dator med FW800 utgång. Bara att ordna en kabel eller adapter (kontakterna är olika), finns på Kjell o Company. Signalerna funkar rakt av men går förstås på den lägra farten.

2) Thunderbolt

Blir säkert jättebra med tiden, idag är det bara en dröm. Man kan i princip säga att det är som den inbyggda bussen inuti datorn, men nu åtkomlig utifrån. Det kommer burkar eller kort med tiden. Kanske kan man hänga fler grafik-kort där, kanske kan man hänga flera adaptrar som klarar firewire eller usb3 eller vad vet jag. Just nu finns det bara nån enstaka hårddisk som går att ansluta via Thunderbolt, resten är bara löften om framtiden. Det finns inga ljudkort idag som ansluts på Thunderbolt, så hur de kommer att fungera återstår att se. Teoretiskt kan det bli jättebra. Själv hoppas jag på en dockningsstation med massa olika kontaker som man har hemma. Bara två kablar, el och TB, att ansluta och så är datorna lös.

3) Lion och nya macar

Lion kommer gå att köra på dagens macar. Kommer kosta en peng att uppgradera. Och ja, om ett tag eller ett halvår eller så kommer det ännu häftigare saker som du absolut vill ha. Så har det varit de senast 20 åren och det fortsätter nog ett tag till.

// Gunnar

Postat

Förstår inte varför du ska koppla firewireljudkortet på thunderboltporten. Det finns billiga FW400 till FW800 kablar, jag använder en sådan till min macbook pro.

Postat

jag hakar på den här tråden,

Vill ha en Mac till pro tools. och de nya macbook pro känns härliga.

Stämmer påståendena att de blir jättevarma?

Är kylplatta ett måste?

Är det några kända problem med sandybridge processorerna med ett DAW?

Kan man uppgradera hårddisken och minnena själv utan att spela mot garantin/apple care?

Postat

Förstår inte varför du ska koppla firewireljudkortet på thunderboltporten. Det finns billiga FW400 till FW800 kablar, jag använder en sådan till min macbook pro.

Jag hittade faktikst en konverter precis efter jag skrev det här så du har helt rätt när det gäller FW 800 och 400 så blir det ju onödigt.

Postat

Om man ändå ska vänta på Lion så hade haft ett getöga på iMac. Den lär uppdateras rätt snart. Och lär vara oxå ett sjujävla monster. Dessutom så kommer det finnas dubbla diskar i dom. Alla gånger Thunderbolt.

Sen tror jag inte att Apple skippar USB3. Men jag hoppas att dom gör det!

Postat

Om man ändå ska vänta på Lion så hade haft ett getöga på iMac. Den lär uppdateras rätt snart. Och lär vara oxå ett sjujävla monster. Dessutom så kommer det finnas dubbla diskar i dom. Alla gånger Thunderbolt.

Sen tror jag inte att Apple skippar USB3. Men jag hoppas att dom gör det!

Helt klart nåt jag också tänker på och egentligen så är det ju i alla fall enligt mig helt klart ett mycket bättre alternativ på många vis förutom just då att en 27 tummare (som jag då vill ha) kan var lite bökig att släpa med sig (men trots allt betydligt lättare än en stationär). Jag är inte så förtjust i laptop grejen det blir lite smått tycker jag men som sagt det är lättare att ta med sig en sån och den nya mac book pron presterar ju bra enligt Studio. Jag kommer upp i lite över 50 spår med min i7 hack så 70 med en bärbar är lite imponerande.

Postat

Snabba svar.

1) FW800 vs FW400

Det går utmärkt att ansluta FW400 grejer till en dator med FW800 utgång. Bara att ordna en kabel eller adapter (kontakterna är olika), finns på Kjell o Company. Signalerna funkar rakt av men går förstås på den lägra farten.

2) Thunderbolt

Blir säkert jättebra med tiden, idag är det bara en dröm. Man kan i princip säga att det är som den inbyggda bussen inuti datorn, men nu åtkomlig utifrån. Det kommer burkar eller kort med tiden. Kanske kan man hänga fler grafik-kort där, kanske kan man hänga flera adaptrar som klarar firewire eller usb3 eller vad vet jag. Just nu finns det bara nån enstaka hårddisk som går att ansluta via Thunderbolt, resten är bara löften om framtiden. Det finns inga ljudkort idag som ansluts på Thunderbolt, så hur de kommer att fungera återstår att se. Teoretiskt kan det bli jättebra. Själv hoppas jag på en dockningsstation med massa olika kontaker som man har hemma. Bara två kablar, el och TB, att ansluta och så är datorna lös.

3) Lion och nya macar

Lion kommer gå att köra på dagens macar. Kommer kosta en peng att uppgradera. Och ja, om ett tag eller ett halvår eller så kommer det ännu häftigare saker som du absolut vill ha. Så har det varit de senast 20 åren och det fortsätter nog ett tag till.

// Gunnar

Tack Gunnar såg inte ditt svar först måste vara blind på ögat 😄 . Grafik kort kan du så vitt jag förstår redan hänga på om man läser men i övrigt finns det nog inte så mycket ännu precis som du säger. Lion kör dom redan till och med på hackmacar så det kommer givetvis att funka på i alla fall alla intelmacar när det väl kommer, jag tror inte det blir en uppgradering utan att man får köpa en ny licens.

Helt rätt nya grejor kommer kontinuerligt så det gäller att lura ut när dessa uppgraderingar av hårdvaran ger mest bang för bucken till det som man vill använda datorn till. Detta kommer givetvis aldrig att inträffa 😄 så man åker på att välja lik förbannat hur långt man vill vara "framtidssäkrad".

Postat

Stämmer påståendena att de blir jättevarma?

Är kylplatta ett måste?

Är det några kända problem med sandybridge processorerna med ett DAW?

Kan man uppgradera hårddisken och minnena själv utan att spela mot garantin/apple care?

Alla MBPs (iaf de med större grafikkort) blir riktigt varma och de nya med quadcores lär inte vara något undantag. När du belastar datorn hårt under en längre tid är en ordentlig kylplatta nog att rekommendera.

Du kan nog göra det mesta utan att bryta garantin.. läste om någon snubbe som bytte processor i en macpro utan att det påverkade garantin. Hursomhelst så är ju ram och hdd inga problem.

Postat

Alla MBPs (iaf de med större grafikkort) blir riktigt varma och de nya med quadcores lär inte vara något undantag. När du belastar datorn hårt under en längre tid är en ordentlig kylplatta nog att rekommendera.

Du kan nog göra det mesta utan att bryta garantin.. läste om någon snubbe som bytte processor i en macpro utan att det påverkade garantin. Hursomhelst så är ju ram och hdd inga problem.

Okey! Man tackar för informationen 🙂

Postat (redigerat)

Sen kan det givetvis vara att den nya modellen har något värmeproblem.. kolla te.x http://forums.macrumors.com/

Edit: ett annat tips är att köpa Applecare-garantin från Ebay USA eller Ebay AU.. tror jag betalade 1300 till min 17" (kostade 4200 i Sverige)

Redigerat av iGnu
Postat

Då får denna "snubbe" ses som ett undantag. RAM och HDD får du byta hur du vill, men om någon skulle ha bytt en processor kan jag säga att det skulle bli stopp hos de flesta Service Providers.

Jag har inte känslan av att någon utav MBP-modellerna blir jättevarma i allmänhet men det är ju alltid en fråga hurvida du belastar datorn.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.