jonasg Postat 15 april 2011 Postat 15 april 2011 Hej! Kommer Ă€ntligen flytta till ett hus dĂ€r jag kommer ha ett litet arbets/studiorum. Jag har lĂ€st en hel del pĂ„ detta forum om hur man ska placera sig i rummet (tex att det Ă€r bĂ€st att ha mixplats mot en kortsida, att det Ă€r bra med basfĂ€llor i hörnen pĂ„ smĂ„ rum osv) men Ă€r fortfarande osĂ€ker pĂ„ hur jag ska lĂ€gga upp "möbleringen" Det som mĂ„ste fĂ„ plats Ă€r Skrivbord/Mixplats En yta för inspelning/pĂ„lĂ€gg. Min tanke Ă€r att bygga ett "sĂ„nghörn" i ena hörnet VĂ„rat piano. Har Ă€ven tĂ€nkt att bygga "superchunks" i de tvĂ„ hörn dĂ€r detta Ă€r möjligt som nĂ„gon slags inledande akustikbehandling. Ăr nu tacksam för alla ideĂ©r och synpunkter pĂ„ hur jag ska placera skrivbord/monitorer, inspelningshörn och piano pĂ„ denna begrĂ€nsade yta.
Gilbert Postat 15 april 2011 Postat 15 april 2011 Placera dig centrerat mot 255cm vÀggen, skippa "sÄngbÄset" och mÀt rummet innan du börjar behandla mot akustiska problem (annars vet du inte vad du försöker bekÀmpa).
jonasg Postat 15 april 2011 TrĂ„dstartare Postat 15 april 2011 Ok, tack för ditt snabba svar! Menar du vĂ€ggen med dörren eller den med fönstret? Jag tĂ€nker att det inte borde vara bra att sitta med monitorerna mot fönstret dĂ„ det omöjliggör dĂ€mpning bakom dom (SBIR)? Ang sĂ„ngbĂ„s sĂ„ tĂ€nkte jag inte bĂ„s utan ett hörn som Ă€r dĂ€mpat. NĂ€r det gĂ€ller mĂ€tnng sĂ„ Ă€r det sĂ„klart det bĂ€sta och det tĂ€nker jag försöka mig pĂ„ Ă€ven om jag inte har nĂ„gon större kunskap nĂ€r dt gĂ€ller sĂ„dant. Jag tĂ€nkte att man Ă€ven utan mĂ€tning kan utgĂ„ frĂ„n att hörnen kommer att behöva absorbenter iom att rummet Ă€r sĂ„pass litet. Ăr jag fel ute dĂ„? Om jag bygger basfĂ€llor i de hörn dĂ€r det gĂ„r fĂ„r jag vĂ€l tyvĂ€rr en assymetrisk stereobild om jag placerar lyssningen vid kortsidan (255-vĂ€ggen)?
Gilbert Postat 15 april 2011 Postat 15 april 2011 Det finns mÄnga trÄdar som ger svar pÄ dina frÄgor, hÀr ar en av dem: https://www.studio.se/index.php/topic/82353-martins-hemmastudiobygge Enbart porösa material har begrÀnsad effekt mot lÄgbasproblem om inte vÀldigt djupa.
jonasg Postat 15 april 2011 TrÄdstartare Postat 15 april 2011 (redigerat) Jo sÄ mycket har jag förstÄtt som att porösa absorbenter mÄste vara vÀldigt tjocka för att ge full effekt i basregister, men det verkar ju ÀndÄ vara mÄnga som anser att basfÀllor i hörnen hjÀlper en hel del Àven om dom inte Àr jÀttedjupa. Menar du att den typen av basfÀllor inte kommer att vara till nÄgon hjÀlp? Menar du att jag lika gÀrna kan ha monitorerna mot fönstervÀggen eftersom dÀmpning bakom inte kommer att pÄverka om den inte Àr jÀttedjup? Jag kommer huvudskligen att anvÀnda rummet till att planka lÄtar, skriva noter, göra en del pÄlÀgg, men vill ju sÄklart att akustiken ska vara sÄ pass fungerande att det funkar att mixa i ocksÄ. Som sagt: Jag Àr vÀldigt tacksam för synpunkterna och att fÄ ta del av forumets kunskap. Redigerat 15 april 2011 av jonasg
Demonproducenten Postat 15 april 2011 Postat 15 april 2011 Menar du att den typen av basfĂ€llor inte kommer att vara till nĂ„gon hjĂ€lp? gilbert - oaktat en djup kunskap - har Ă€ndĂ„ en viss oförmĂ„ga att vara nyanserad det Ă€r allt eller inget alltför ofta - himmel eller katastrof och han kan aldrig nog mĂ„nga ggr poĂ€ngtera att man mĂ„ste mĂ€ta sitt rum och aldrig aldrig aldrig lĂ€gga en heltĂ€ckande matta trots detta finns utrymmen i musik Ă„ studio vĂ€rlden som inte infriar hans rigorösa krav men som Ă€ndĂ„ fungerar alldeles ypperligt till det dom Ă€r avsedda för det finns nĂ„t som brukar benĂ€mnas 80-20 regel - för att uppnĂ„ 80% effekt krĂ€vs 20% insats, men för att uppnĂ„ dom sista 20% krĂ€vs resterande 80% insats gilbert Ă€r alltid all in - han kan inte sĂ€rskilja funktion Ă„ krav i en miljonstudio och ett hemmautrymme till husbehov frĂ„gan Ă€r om han öht gör nĂ„n musik nĂ„n gĂ„ng eller om han bara sĂ€tter upp akustikplattor lyssna in gamle stöten guitar nilssons inspelningar som han gjort i sitt helt obehandlade vardagsrum jag rangordnar enl följande: 1. din kunskap 2. din utrustning 3. ditt utrymme gilbert rangordnar nog utrymmet pĂ„ dom sex första punkterna - minst đ
Gilbert Postat 15 april 2011 Postat 15 april 2011 (redigerat) gilbert - oaktat en djup kunskap - har Ă€ndĂ„ en viss oförmĂ„ga att vara nyanserad det Ă€r allt eller inget alltför ofta - himmel eller katastrof och han kan aldrig nog mĂ„nga ggr poĂ€ngtera att man mĂ„ste mĂ€ta sitt rum och aldrig aldrig aldrig lĂ€gga en heltĂ€ckande matta trots detta finns utrymmen i musik Ă„ studio vĂ€rlden som inte infriar hans rigorösa krav men som Ă€ndĂ„ fungerar alldeles ypperligt till det dom Ă€r avsedda för det finns nĂ„t som brukar benĂ€mnas 80-20 regel - för att uppnĂ„ 80% effekt krĂ€vs 20% insats, men för att uppnĂ„ dom sista 20% krĂ€vs resterande 80% insats gilbert Ă€r alltid all in - han kan inte sĂ€rskilja funktion Ă„ krav i en miljonstudio och ett hemmautrymme till husbehov frĂ„gan Ă€r om han öht gör nĂ„n musik nĂ„n gĂ„ng eller om han bara sĂ€tter upp akustikplattor lyssna in gamle stöten guitar nilssons inspelningar som han gjort i sitt helt obehandlade vardagsrum jag rangordnar enl följande: 1. din kunskap 2. din utrustning 3. ditt utrymme gilbert rangordnar nog utrymmet pĂ„ dom sex första punkterna - minst đ Varför gissa: https://www.studio.se/index.php/topic/70646-bra-oh-mickar-till-raett-pris/page__view__findpost__p__976673 Vi har haft denna debatt förr men du kanske glömt detta? Att vara medveten om vad man vill Ă„stadkomma generellt med akustikbehandling betyder knappast att man mĂ„ste bygga en miljonstudio (alla mina tips i denna trĂ„d hittills kostar 0 kronor!) men det innebĂ€r förhoppningsvis att man kan göra informerade val om vad som Ă€r möjligt och mest lönsamt i sin egen situation. Om man istĂ€llet struntar i att informera sig om sin situation (mĂ€ta) och upplysa sig sjĂ€lv om vad man faktiskt vill Ă„stadkomma, sĂ„ Ă€r risken inte obefintlig att man i all hast köper en allt i ett paket som löser din akustik lösning som kanske inte alls gör det som utlovas av tillverkaren dĂ„ alla rum Ă€r olika och bör behandlas dĂ€refter. Om man bara anstrĂ€nger sig en smula sĂ„ kan man spara mycket tid och pengar och vem vet, kanske lĂ€ra sig nĂ„got pĂ„ köpet. Hur lĂ„ngt man vĂ€ljer att gĂ„ Ă€r upp till var och en, jag vill bara peka pĂ„ vilka metoder som oftast ger bĂ€st resultat oavsett budget. Vad Ă€r ditt syfte? Ă terigen, sĂ„ tycker jag det Ă€r synd att du vĂ€ljer att klanka ned pĂ„ ett vĂ€l menat inlĂ€gg. EDIT: Herr Nilsson bor för övrigt i en trĂ€kĂ„k som i o m detta troligtvis inte lider av stora problem med stĂ„ende vĂ„gor, nĂ„got som en mĂ€tning troligtvis skulle bekrĂ€fta. Redigerat 15 april 2011 av Gilbert
jonasg Postat 15 april 2011 TrÄdstartare Postat 15 april 2011 (redigerat) Jag planerar att mÀta mitt rum. NÀr jag har sökt information pÄ nÀtet har jag förstÄtt det som att basfÀllor i hörnen samt absorbtion bakom monitorerna Àr ett bra första steg för en fungerande akustik i ett rum och dÀrför var min plan att börja i den Ànden som ett första steg. Detta funkar ju dock inte om jag följer ditt rÄd om placering lÀngs kortsidan Gilbert. Bedömer du att placeringen lÀngs kortsidan av rummet kommer att göra mer nytta Àn basfÀllor i hörnen och absorbtion bakom monitorerna? Jag har nÀmligen inte tid att först mÀta och sen möblera dÄ jag mÄste: 1. flytta in 2. AnvÀnda rummet för att jobba i. 3. Eftersom förbÀttra de akustiska förutsÀttningarna. DÄ kommer t ex mÀtning in i bilden. DÀrför försöker jag skissa pÄ ett första upplÀgg gÀllande möblering och basic akustikbehandling, och det Àr dÀrför jag behöver era rÄd ang placering i rummet. Redigerat 15 april 2011 av jonasg
Gilbert Postat 15 april 2011 Postat 15 april 2011 Jag kan med ganska stor sÀkerhet gissa att en placering mot kortsidan kommer att vara den bÀsta (minst dÄliga) placeringen i detta rum, behandlat eller obehandlat. Efter att du stÀllt upp din utrustning centrerat mot denna yta sÄ gör du en mÀtning. Har du tur, och likt herr Nilsson, har vÀggar som slÀpper igenom lÄga frekvenser delvis, sÄ kanske du inte behöver göra sÄ mycket Ät det lÄga registret utan kan dÄ fokusera pÄ att ta hand om tidiga reflektioner. Oavsett vilket, sÄ Àr en mÀtning alltid steg ett. Det finns som sagt en uppsjö med bra trÄdar, och jag tror inte nÄgon frÄga Àr obesvarad. Hojta till om du inte hittar svaret pÄ nÄgot specifikt sÄ kan vi nog rota fram en (eller flera!) trÄd(ar) som behandlar Àmnet.
adrumdrum Postat 15 april 2011 Postat 15 april 2011 ett alternativ Àr bygga lÄdor(luft tÀta) och fylla med isolering och skruva eller limma perforerad massonit pÄ fronten. som dom hÀr fast perforerad massonit i stÀllet för spalt panel och fyllda helt med isolering(isover piano). http://www.johnlsayers.com/HR/index1.htm exempelvis 600mm djupt sÄ absorberar det frÄn 800hz(0,60ac)till 50hz(0,60ac). med mÀst absorbering 200-300hz. en sÄdan lÄda kann du bygga 80cm hög och placa mot bakre vÀggen. ditt rumm kommer ÀndÄ inte ha stÄende vÄgor lÀgre Àn ca 55-60hz. detta Àr bÀttre Àn en massa porösa absorbenter Àven om man lÀr ha det ÄxÄ, exempelvis för early refections i taket.
jonasg Postat 16 april 2011 TrÄdstartare Postat 16 april 2011 ett alternativ Àr bygga lÄdor(luft tÀta) och fylla med isolering och skruva eller limma perforerad massonit pÄ fronten. som dom hÀr fast perforerad massonit i stÀllet för spalt panel och fyllda helt med isolering(isover piano). http://www.johnlsayers.com/HR/index1.htm exempelvis 600mm djupt sÄ absorberar det frÄn 800hz(0,60ac)till 50hz(0,60ac). med mÀst absorbering 200-300hz. en sÄdan lÄda kann du bygga 80cm hög och placa mot bakre vÀggen. ditt rumm kommer ÀndÄ inte ha stÄende vÄgor lÀgre Àn ca 55-60hz. detta Àr bÀttre Àn en massa porösa absorbenter Àven om man lÀr ha det ÄxÄ, exempelvis för early refections i taket. Tack för tipset. Börjar förstÄ att det Àr en dÄlig idé att börja med "superchunks" pÄ chans. FÄr helt enkelt flytta in och sedan mÀta. Det kommer sÀkert sluta med att jag bygger en sÄndÀr helmholz-lÄda. Det verkar ju alla andra med liknande frÄgestÀllningar pÄ forumet ha gjort. Precis en sÄdan basfÀlla som i lÀnken (med spaltpanel) har jag i mitt nuvarande arbetsrum som jag hyr. Undrar forfarande om det verkligen Àr en bra idé att ha monitorerna mot fönstervÀggen? Ska man inte försöka ha nÄgon form av dÀmpning bakom dom för att undvika kamfiltereffekt? Blir det sÄ mycket sÀmre av att man sitter mot lÄngsidan och lyssnar? FörlÄt en tjurskallig akustiknovis som inte kan slÀppa denna tanke riktigt Àn...
jonasg Postat 16 april 2011 TrĂ„dstartare Postat 16 april 2011 Ăr det alltsĂ„ en dĂ„lig idĂ© att bygga ett dĂ€mpat hörn i ett sĂ„ pass litet rum som anvĂ€nds till sĂ„ng och instrumentpĂ„lĂ€gg?
Bedlam Postat 16 april 2011 Postat 16 april 2011 Ăr det alltsĂ„ en dĂ„lig idĂ© att bygga ett dĂ€mpat hörn i ett sĂ„ pass litet rum som anvĂ€nds till sĂ„ng och instrumentpĂ„lĂ€gg? Nej det tycker jag inte. Försök att göra det bĂ€sta av din situation. Det skulle jag göra om jag var i din sits samt ev. komplettera med nĂ„gon form av reflektionsfilter typ denna: http://www.emusic.se/default.asp?do=&text=&kategori=H%C3%A5rdvara&grupp=Akustikmaterial&undermeny=Mobilt&flik=1&exp=Akustikmaterial&info=12989 Bedlam.
jonasg Postat 16 april 2011 TrÄdstartare Postat 16 april 2011 ett alternativ Àr bygga lÄdor(luft tÀta) och fylla med isolering och skruva eller limma perforerad massonit pÄ fronten. som dom hÀr fast perforerad massonit i stÀllet för spalt panel och fyllda helt med isolering(isover piano). http://www.johnlsayers.com/HR/index1.htm exempelvis 600mm djupt sÄ absorberar det frÄn 800hz(0,60ac)till 50hz(0,60ac). med mÀst absorbering 200-300hz. en sÄdan lÄda kann du bygga 80cm hög och placa mot bakre vÀggen. ditt rumm kommer ÀndÄ inte ha stÄende vÄgor lÀgre Àn ca 55-60hz. detta Àr bÀttre Àn en massa porösa absorbenter Àven om man lÀr ha det ÄxÄ, exempelvis för early refections i taket. Kan man bygga lÄdan i ett hörn som pÄ bilden i lÀnken(fast med perforerad masonit och helt fylld) mellan golv och tak? PÄ sÄ sÀtt kunde den vara del i ett "sÄnghörn" om man kompletterar med absorbtion pÄ vÀggarna som kan dÀmpa reflexer...
SMTAB Postat 17 april 2011 Postat 17 april 2011 Hejsan Jonas Reflexerna Ă€r musikernas bĂ€sta vĂ€nner sĂ„ dom ska du ta hand om varsamt Du ska alltsĂ„ inte ha ihjĂ€l dem utan de ska finnas dĂ€r som ett stöd för dig i ditt dagliga arbete đ Mitt rĂ„d Ă€r som alltid: Undvik att stĂ€lla upp högtalarna pĂ„ kortsidan eftersom det snabbt byggs upp onödigt kraftiga rumsresonanser mellan sidovĂ€ggarna (ofta mellan 125-250Hz) Du mĂ„ste ocksĂ„ tampas med den första axiella noden som kommer runt 45Hz BĂ„da dessa fenomen gĂ„r dock att lösa om det blir opraktiskt att stĂ€lla högtalarna centrerat mot lĂ„ngvĂ€ggen StĂ€ller du högalarna centrerat mot lĂ„ngvĂ€ggen sĂ„ slĂ€cker du ut den stĂ„ende vĂ„gen runt 45 hz och du slipper lĂ€gga extra pengar pĂ„ HH moduler HĂ€r ser du ett exempel pĂ„ hur jag jobbar med diffuserande framvĂ€ggar HĂ€r fĂ„r hjĂ€rnan en chans att höra detaljer ambience mm och risken att lĂ€gga pĂ„ för mycker reverb Ă€r minimerad I detta fall sĂ„ blev uppstĂ€llningen pĂ„ kortvĂ€ggen av praktiska skĂ€l sĂ„ hĂ€r fick vi jobba extra med HH fĂ€llor pĂ„ framvĂ€ggen Bakom mixplats sĂ„ har jag geometriska bottenlösa bredbands diffusorer som stĂ€lls i en svag konkav bĂ„ge Budget varianten Ă€r endast 160mm djup men diffuserar frĂ„n 300-12000Hz Du kommer att sitta ca 40-50 cm ifrĂ„n bakvĂ€ggen men pga Wingarnas utformning sĂ„ Ă€r vĂ€ggen akustiskt borttrollad för hjĂ€rnan Kommer under maj-juni (vĂ€ntar pĂ„ design skydd) marknadsföra min Wingfamilj (i familjen ingĂ„r transparanta,trĂ€, belysning samt budget) tillsammans med de stĂ€llbara basfĂ€llorna pĂ„ flera forum vĂ€rlden över Med hjĂ€lp av diffusorer i taket sĂ„ har du ocksĂ„ fĂ„tt ett sĂ„ngbĂ„s pĂ„ köpet HĂ€lsningar Matts www.diffusor.com www.performanceacousticslabs.com 1
wellness music Postat 17 april 2011 Postat 17 april 2011 Mycket spÀnnande resonemang och upplÀgg. Bra förklarat!
Demonproducenten Postat 18 april 2011 Postat 18 april 2011 Vad Àr ditt syfte? balans alldeles oavsett hur vÀlmenat (vilket jag sÀkert tror) sÄ Àr dina inlÀgg oftast helt obalanserade bÄde till innehÄll och inriktning exempel: om du nu Àr fullt medveten om att det Àr stor skillnad mellan betong Ä trÀvÀggar - varför yttrar du ÀndÄ kategoriskt att i smÄ rum hörs ingen djupbas?
Demonproducenten Postat 18 april 2011 Postat 18 april 2011 Mitt rÄd Àr som alltid: Undvik att stÀlla upp högtalarna pÄ kortsidan eftersom det snabbt byggs upp onödigt kraftiga rumsresonanser mellan sidovÀggarna (ofta mellan 125-250Hz) du menar att dessa resonanser inte uppstÄr om man stÀller högtalarna nÄn annanstans i rummet?
SMTAB Postat 18 april 2011 Postat 18 april 2011 du menar att dessa resonanser inte uppstĂ„r om man stĂ€ller högtalarna nĂ„n annanstans i rummet? Jag skrev : det snabbt byggs upp ONĂDIGT kraftiga rumsresonanser mellan sidovĂ€ggarna (ofta mellan 125-250Hz) Att prata med hĂ€nderna kupade framför munnen Ă€r ett enkelt exempel pĂ„ detta HĂ€lsningar Matts www.diffusor.com www.performanceacousticslabs.com )
Sonefors Postat 18 april 2011 Postat 18 april 2011 (redigerat) HĂ€lsningar Matts www.diffusor.com www.performanceacousticslabs.com ) Hej Matts! VĂ€lkommen till forumet. Jobbar du pĂ„ nĂ„got av företagen du lĂ€nkar till? Alltid bra med kompetens. Du kommer snart att lĂ€ra dig vilka som Ă€r vĂ€rda att diskutera med och inte đ Tack för intressanta inlĂ€gg. Mvh //F Redigerat 18 april 2011 av Sonefors
Demonproducenten Postat 18 april 2011 Postat 18 april 2011 du menar att dessa resonanser inte uppstĂ„r om man stĂ€ller högtalarna nĂ„n annanstans i rummet? Jag skrev : det snabbt byggs upp ONĂDIGT kraftiga rumsresonanser mellan sidovĂ€ggarna (ofta mellan 125-250Hz) och min frĂ„ga Ă€r dĂ„ följdaktligen: Ă€r dessa resonanser kraftigare Ă€n om man placerar nĂ„n annanstans?
Gilbert Postat 18 april 2011 Postat 18 april 2011 balans alldeles oavsett hur vĂ€lmenat (vilket jag sĂ€kert tror) sĂ„ Ă€r dina inlĂ€gg oftast helt obalanserade bĂ„de till innehĂ„ll och inriktning exempel: om du nu Ă€r fullt medveten om att det Ă€r stor skillnad mellan betong Ă„ trĂ€vĂ€ggar - varför yttrar du Ă€ndĂ„ kategoriskt att i smĂ„ rum hörs ingen djupbas? Det gĂ€ller att lĂ€sa vad jag skriver. đ Jag sĂ€ger aldrig att djupbasen inte hörs, jag sĂ€ger att den troligtvis hörs för dĂ„ligt för att vara pĂ„litlig vid kritisk lyssning och beslutsfattande. Att herr Nilsson inte (ev. för vi vet ju faktiskt inte) lider av dessa problem kan bero pĂ„ flera saker men dĂ„ jag alltid förordar att mĂ€ta innan man gör nĂ„got sĂ„ kommer ingen att bli lidande för mina gissningar dĂ„ man fĂ„r svart pĂ„ vitt och kan ta informerade beslut om vilken behandling som Ă€r önskvĂ€rd. Att mĂ€ta Ă€r för övrigt kostnadsfritt (REW Ă€r freeware) sĂ„ jag förstĂ„r faktiskt inte vilka problem mina rĂ„d skulle leda till?
Gilbert Postat 18 april 2011 Postat 18 april 2011 (redigerat) Mitt rĂ„d Ă€r som alltid: Undvik att stĂ€lla upp högtalarna pĂ„ kortsidan eftersom det snabbt byggs upp onödigt kraftiga rumsresonanser mellan sidovĂ€ggarna (ofta mellan 125-250Hz) FörstĂ„r jag dig rĂ€tt att du förordar uppstĂ€llning mot lĂ„ngsida? BortsĂ€tt att man givetvis ska prova olika placeringar och via mĂ€tningar hitta sig fram till bĂ€sta placering för ett specifikt rum sĂ„ brukar den generella rekommendationen alltid vara att sitta mot kortsida (centrerad givetvis) om inte rummet Ă€r stort. Annars Ă€r ju risken stor att man hamnar i första noderna (och antinoderna) pĂ„ alla ledder vilket sĂ€llan Ă€r gynnsamt. Om man vet med sig att man ska akustikbehandla hela rummet (och har en bra budget) sĂ„ kanske det inte spelar sĂ„ stor roll men förutsĂ€ttningarna Ă€r ju trots allt lite ljusare om man slipper denna situation. MĂ„ste Ă„terigen pĂ„peka att alla rum Ă€r olika sĂ„ att prova och mĂ€ta Ă€r alltid bĂ€st. Du mĂ„ste ocksĂ„ tampas med den första axiella noden som kommer runt 45Hz Om man sitter mot kortsida sĂ„ sitter man inte i första nod om inte rummet Ă€r extremt litet men dĂ„ sitter man i första nod för bĂ„de lĂ€ngd och bredd. 3,8 meter (45 Hz) Ă€r ett vĂ€ldigt litet rum sĂ„ i just detta fall sĂ„ kanske man hamnar nĂ€ra noden hur man Ă€n gör men bĂ€ttre att undvika den sĂ„ gott det gĂ„r (om den nu medför nĂ„gra bekymmer överhuvudtaget, mĂ€ta mĂ€ta mĂ€ta đ). En annan nackdel med att placera sig mot lĂ„ngsida Ă€r att avstĂ„ndet till bakvĂ€ggen ofta blir för kort (om inte stort rum) och dĂ„ kan det vara svĂ„rt att fĂ„ till en bra LEDE/RFZ dĂ„ energin frĂ„n bakvĂ€gg anlĂ€nder för tidigt till lyssningsposition. Redigerat 18 april 2011 av Gilbert
Demonproducenten Postat 18 april 2011 Postat 18 april 2011 Det gĂ€ller att lĂ€sa vad jag skriver. đ Jag sĂ€ger aldrig att djupbasen inte hörs, jag sĂ€ger att den troligtvis hörs för dĂ„ligt för att vara pĂ„litlig vid kritisk lyssning och beslutsfattande. nej sĂ„ brukar du faktiskt inte alls uttrycka dig det brukar heta "ingen idĂ© med sub för det kommer Ă€ndĂ„ inte höras i ett sĂ„ litet rum" ungefĂ€r
Gilbert Postat 18 april 2011 Postat 18 april 2011 (redigerat) nej sĂ„ brukar du faktiskt inte alls uttrycka dig det brukar heta "ingen idĂ© med sub för det kommer Ă€ndĂ„ inte höras i ett sĂ„ litet rum" ungefĂ€r Skitsnack. https://www.studio.se/index.php/topic/79493-subwoofer-ja-eller-nej/ https://www.studio.se/index.php/topic/28707-studiomonitorer-vilka-rekommenderas/page__view__findpost__p__675042 https://www.studio.se/index.php/topic/45654-plasering-av-baslaada/page__view__findpost__p__677900 EDIT: La till nĂ„gra lĂ€nkar đ . Redigerat 18 april 2011 av Gilbert
SMTAB Postat 18 april 2011 Postat 18 april 2011 (redigerat) Hej Matts! VĂ€lkommen till forumet. Jobbar du pĂ„ nĂ„got av företagen du lĂ€nkar till? Alltid bra med kompetens. Du kommer snart att lĂ€ra dig vilka som Ă€r vĂ€rda att diskutera med och inte đ Tack för intressanta inlĂ€gg. Mvh //F Tack Sonefors Vi har bara skummat pĂ„SvanĂ„ akustiken sĂ„ det kommer mer đ Startade SMT AB pĂ„ mitten av 90 talet med att ta fram en rundstrĂ„lande högtalre (12 hörning) som kunde aktivera mitt diffusor koncept B&K fick nys pĂ„ den och inom nĂ„gra mĂ„nader (med Ingemar Olsson och Lennart Nilssons hjĂ€lp) blev det en vĂ€rld standard inom byggakustiken PAL startades i USA som en distibutör av SvanĂ„ konceptet Detta skedde bara efter nĂ„gra dagar efter jag bla demat mina stĂ€llbara V-6 och V-4:or för en förvĂ„nad Robert Harley (AS) Redigerat 18 april 2011 av SMTAB
SMTAB Postat 19 april 2011 Postat 19 april 2011 (redigerat) Hejsan Gilbert NÄgra av mina mest uppskattade mix rum har uppstÀllningen pÄ lÄngvÀggen med en diffusor vÀgg max 2meter bakom sweetspot den konkava diffusor vÀggen kom till av en slump för mÄnga Är sedan dÄ en kÀnd mixare tog hem mix studion och stÀllde upp högtalarna pÄ lÄngvÀggen Bakom sweetspot fanns en tjusig svagt kal konkav vÀgg Detta funkade förstÄs inte men nÀr AD 40 panel monterades pÄ hela ytan uppstod magi Hade jag följt dina rÄd Gilbert att stÀlla högtalrna mot kortvÀggen samt lÀmna en RFZ pÄ 15-20ms hos Peer à ström (en av vÀrldens mest produktiva lÄtsktivare och kritiska mixare) dÀr jag placerade högtalarna pÄ lÄngvÀggen, sÄ hade jag garanterat inte kunna lÀgga detta statement till mitt CV Matts! Thank you for your help! With Your knowledge and products, You managed to exceed my very high demands. With a less then ideal celing height to start with, the room stil plays straight from 20khz down to a shattering 20Hz ! And the amount of detail and resolution in the sound is mindblowing. By far the best room I've ever worked in! Thank you! Peer Astrom (Madonna,Celine Dion,Enrique Iglesias,Miley Cyrus,Kelly Clarkson,Cyndi Lauper,Josh Groban, Glee etc) HÀlsningar Matts www.diffusor.com www-performanceacousticslabs.com Redigerat 19 april 2011 av SMTAB
Gilbert Postat 19 april 2011 Postat 19 april 2011 Hejsan Gilbert NÄgra av mina mest uppskattade mix rum har uppstÀllningen pÄ lÄngvÀggen med en diffusor vÀgg max 2meter bakom sweetspot den konkava diffusor vÀggen kom till av en slump för mÄnga Är sedan dÄ en kÀnd mixare tog hem mix studion och stÀllde upp högtalarna pÄ lÄngvÀggen Bakom sweetspot fanns en tjusig svagt kal konkav vÀgg Detta funkade förstÄs inte men nÀr AD 40 panel monterades pÄ hela ytan uppstod magi Hade jag följt dina rÄd Gilbert att stÀlla högtalrna mot kortvÀggen samt lÀmna en RFZ pÄ 15-20ms hos Peer à ström (en av vÀrldens mest produktiva lÄtsktivare och kritiska mixare) dÀr jag placerade högtalarna pÄ lÄngvÀggen, sÄ hade jag garanterat inte kunna lÀgga detta statement till mitt CV Hej Matts Möjligt att denna lösning var den bÀsta i detta fall men samtidigt sÄ vet vi ju inte vad hans kommentar varit om det gjorts annorlunda eller hur? Rummet lÄter sÀkert bra, garanterat bÀttre Àn obehandlat, inget snack om saken, men hÄll med om att det Àr ganska kontroversiellt att ha en diffuserande yta sÄ nÀra sweet spot. Det finns mig veterligt ingen (allmÀnt accepterad) designfilosofi för kontrollrum dÀr detta rekommenderas dÄ ISD-gapet blir vÀldigt kort. Möjligt att detta kan vara önskvÀrt i ett lyssningsrum dÄ man eventuellt vill fÀrga Ätergivningen. Jag sÀger givetvis inte att en plan obehandlad yta vore bÀttre men jag hade nog valt en bredbandsabsorbent (men bara pÄ den kritiska ytan) precis bakom sweet spot sÄ att inte dessa (tidiga) reflektioner kommer tillbaka. Kalla mig trÄkmÄns, men sÄ lÀnge det inte framkommer forskning som visar att vi vill ha sÄ tidiga reflektioner i ett kontrollrum (Äterigen, lyssningsrum kanske Àr ett annat gebit) sÄ vÀljer jag att tro pÄ de befintliga, allmÀnt accepterade modellerna (d v s LEDE, RFZ, Ambechoic etc.) Observera att jag aldrig pÄstÄr att placering mot kortsida alltid Àr bÀst, dÄ det givetvis finns mÄnga undantag, men generellt sÄ tycker jag att detta ger de bÀsta förutsÀttningarna p g a ovan nÀmnda orsaker. Att prova och bekrÀfta med mÀtningar Àr givetvis alltid den bÀsta metoden och jag rekommenderar TS att göra just detta. Denna ordination kan vi nog skriva under bÄda tvÄ eller hur?
kardo Postat 19 april 2011 Postat 19 april 2011 Peer à ström (en av vÀrldens mest produktiva lÄtsktivare och kritiska mixare) dÀr jag placerade högtalarna pÄ lÄngvÀggen, sÄ hade jag garanterat inte kunna lÀgga detta statement till mitt CV Matts! Thank you for your help! With Your knowledge and products, You managed to exceed my very high demands. With a less then ideal celing height to start with, the room stil plays straight from 20khz down to a shattering 20Hz ! And the amount of detail and resolution in the sound is mindblowing. By far the best room I've ever worked in! Thank you! Peer Astrom (Madonna,Celine Dion,Enrique Iglesias,Miley Cyrus,Kelly Clarkson,Cyndi Lauper,Josh Groban, Glee etc) HÀlsningar Matts www.diffusor.com www-performanceacousticslabs.com Jag tror Peer à ström hade nog blivit nöjd med vad som helst, för vid en sÄdan Älder har nog ÀndÄ hörseln gÄtt ner. Dessutom med tanke pÄ att han fick ett trumset nÀr han var 3Är. Hörselskydd var garanterat inte nr 1 pÄ önskelistan pÄ 80talet.
Demonproducenten Postat 19 april 2011 Postat 19 april 2011 Skitsnack. http://forum.studio....r-ja-eller-nej/[/quote] tycker den trÄden styrker det jag vill fÄ fram Om dina vÀggar inte Àr vÀldigt "fladdriga" d v s tunga och stadiga, sÄ kommer du inte att ha nÄgon anvÀndbar respons under ca 53 Hz Att köpa högtalare som spelar rakt under 50 Hz till detta rum Àr m a o troligtvis att helt att kasta pengarna i sjön ofta kan vara bortkastat att köpa en sub om rummet Àr litet och/eller obehandlat som sagt: det brukar heta "ingen idé med sub för det kommer ÀndÄ inte höras i ett sÄ litet rum" ungefÀr
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.