Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Kommer Àntligen flytta till ett hus dÀr jag kommer ha ett litet arbets/studiorum.

Jag har lÀst en hel del pÄ detta forum om hur man ska placera sig i rummet (tex att det Àr bÀst att ha mixplats mot en kortsida, att det Àr bra med basfÀllor i hörnen pÄ smÄ rum osv) men Àr fortfarande osÀker pÄ hur jag ska lÀgga upp "möbleringen"

Det som mÄste fÄ plats Àr

Skrivbord/Mixplats

En yta för inspelning/pÄlÀgg. Min tanke Àr att bygga ett "sÄnghörn" i ena hörnet

VÄrat piano.

Har Àven tÀnkt att bygga "superchunks" i de tvÄ hörn dÀr detta Àr möjligt som nÄgon slags inledande akustikbehandling.

Är nu tacksam för alla ideĂ©r och synpunkter pĂ„ hur jag ska placera skrivbord/monitorer, inspelningshörn och piano pĂ„ denna begrĂ€nsade yta.post-28063-0-70672600-1302863721_thumb.jpg

Annons
Postat

Placera dig centrerat mot 255cm vÀggen, skippa "sÄngbÄset" och mÀt rummet innan du börjar behandla mot akustiska problem (annars vet du inte vad du försöker bekÀmpa).

Postat

Ok, tack för ditt snabba svar!

Menar du vÀggen med dörren eller den med fönstret? Jag tÀnker att det inte borde vara bra att sitta med monitorerna mot fönstret dÄ det omöjliggör dÀmpning bakom dom (SBIR)?

Ang sÄngbÄs sÄ tÀnkte jag inte bÄs utan ett hörn som Àr dÀmpat.

NĂ€r det gĂ€ller mĂ€tnng sĂ„ Ă€r det sĂ„klart det bĂ€sta och det tĂ€nker jag försöka mig pĂ„ Ă€ven om jag inte har nĂ„gon större kunskap nĂ€r dt gĂ€ller sĂ„dant. Jag tĂ€nkte att man Ă€ven utan mĂ€tning kan utgĂ„ frĂ„n att hörnen kommer att behöva absorbenter iom att rummet Ă€r sĂ„pass litet. Är jag fel ute dĂ„? Om jag bygger basfĂ€llor i de hörn dĂ€r det gĂ„r fĂ„r jag vĂ€l tyvĂ€rr en assymetrisk stereobild om jag placerar lyssningen vid kortsidan (255-vĂ€ggen)?

Postat

Det finns mÄnga trÄdar som ger svar pÄ dina frÄgor, hÀr ar en av dem:

https://www.studio.se/index.php/topic/82353-martins-hemmastudiobygge

Enbart porösa material har begrÀnsad effekt mot lÄgbasproblem om inte vÀldigt djupa.

Postat (redigerat)

Jo sÄ mycket har jag förstÄtt som att porösa absorbenter mÄste vara vÀldigt tjocka för att ge full effekt i basregister, men det verkar ju ÀndÄ vara mÄnga som anser att basfÀllor i hörnen hjÀlper en hel del Àven om dom inte Àr jÀttedjupa.

Menar du att den typen av basfÀllor inte kommer att vara till nÄgon hjÀlp?

Menar du att jag lika gÀrna kan ha monitorerna mot fönstervÀggen eftersom dÀmpning bakom inte kommer att pÄverka om den inte Àr jÀttedjup?

Jag kommer huvudskligen att anvÀnda rummet till att planka lÄtar, skriva noter, göra en del pÄlÀgg, men vill ju sÄklart att akustiken ska vara sÄ pass fungerande att det funkar att mixa i ocksÄ.

Som sagt: Jag Àr vÀldigt tacksam för synpunkterna och att fÄ ta del av forumets kunskap.

Redigerat av jonasg
Postat
Menar du att den typen av basfÀllor inte kommer att vara till nÄgon hjÀlp?

gilbert - oaktat en djup kunskap - har ÀndÄ en viss oförmÄga att vara nyanserad

det Àr allt eller inget alltför ofta - himmel eller katastrof

och han kan aldrig nog mÄnga ggr poÀngtera att man mÄste mÀta sitt rum och aldrig aldrig aldrig lÀgga en heltÀckande matta

trots detta finns utrymmen i musik Ä studio vÀrlden som inte infriar hans rigorösa krav men som ÀndÄ fungerar alldeles ypperligt till det dom Àr avsedda för

det finns nÄt som brukar benÀmnas 80-20 regel - för att uppnÄ 80% effekt krÀvs 20% insats, men för att uppnÄ dom sista 20% krÀvs resterande 80% insats

gilbert Àr alltid all in - han kan inte sÀrskilja funktion Ä krav i en miljonstudio och ett hemmautrymme till husbehov

frÄgan Àr om han öht gör nÄn musik nÄn gÄng eller om han bara sÀtter upp akustikplattor

lyssna in gamle stöten guitar nilssons inspelningar som han gjort i sitt helt obehandlade vardagsrum

jag rangordnar enl följande:

1. din kunskap

2. din utrustning

3. ditt utrymme

gilbert rangordnar nog utrymmet pĂ„ dom sex första punkterna - minst 😉

Postat (redigerat)

gilbert - oaktat en djup kunskap - har ÀndÄ en viss oförmÄga att vara nyanserad

det Àr allt eller inget alltför ofta - himmel eller katastrof

och han kan aldrig nog mÄnga ggr poÀngtera att man mÄste mÀta sitt rum och aldrig aldrig aldrig lÀgga en heltÀckande matta

trots detta finns utrymmen i musik Ä studio vÀrlden som inte infriar hans rigorösa krav men som ÀndÄ fungerar alldeles ypperligt till det dom Àr avsedda för

det finns nÄt som brukar benÀmnas 80-20 regel - för att uppnÄ 80% effekt krÀvs 20% insats, men för att uppnÄ dom sista 20% krÀvs resterande 80% insats

gilbert Àr alltid all in - han kan inte sÀrskilja funktion Ä krav i en miljonstudio och ett hemmautrymme till husbehov

frÄgan Àr om han öht gör nÄn musik nÄn gÄng eller om han bara sÀtter upp akustikplattor

lyssna in gamle stöten guitar nilssons inspelningar som han gjort i sitt helt obehandlade vardagsrum

jag rangordnar enl följande:

1. din kunskap

2. din utrustning

3. ditt utrymme

gilbert rangordnar nog utrymmet pĂ„ dom sex första punkterna - minst 😉

Varför gissa:

https://www.studio.se/index.php/topic/70646-bra-oh-mickar-till-raett-pris/page__view__findpost__p__976673

Vi har haft denna debatt förr men du kanske glömt detta?

Att vara medveten om vad man vill Ästadkomma generellt med akustikbehandling betyder knappast att man mÄste bygga en miljonstudio (alla mina tips i denna trÄd hittills kostar 0 kronor!) men det innebÀr förhoppningsvis att man kan göra informerade val om vad som Àr möjligt och mest lönsamt i sin egen situation. Om man istÀllet struntar i att informera sig om sin situation (mÀta) och upplysa sig sjÀlv om vad man faktiskt vill Ästadkomma, sÄ Àr risken inte obefintlig att man i all hast köper en allt i ett paket som löser din akustik lösning som kanske inte alls gör det som utlovas av tillverkaren dÄ alla rum Àr olika och bör behandlas dÀrefter. Om man bara anstrÀnger sig en smula sÄ kan man spara mycket tid och pengar och vem vet, kanske lÀra sig nÄgot pÄ köpet. Hur lÄngt man vÀljer att gÄ Àr upp till var och en, jag vill bara peka pÄ vilka metoder som oftast ger bÀst resultat oavsett budget.

Vad Ă€r ditt syfte? Återigen, sĂ„ tycker jag det Ă€r synd att du vĂ€ljer att klanka ned pĂ„ ett vĂ€l menat inlĂ€gg.

EDIT: Herr Nilsson bor för övrigt i en trÀkÄk som i o m detta troligtvis inte lider av stora problem med stÄende vÄgor, nÄgot som en mÀtning troligtvis skulle bekrÀfta.

Redigerat av Gilbert
Postat (redigerat)

Jag planerar att mÀta mitt rum.

NÀr jag har sökt information pÄ nÀtet har jag förstÄtt det som att basfÀllor i hörnen samt absorbtion bakom monitorerna Àr ett bra första steg för en fungerande akustik i ett rum och dÀrför var min plan att börja i den Ànden som ett första steg.

Detta funkar ju dock inte om jag följer ditt rÄd om placering lÀngs kortsidan Gilbert.

Bedömer du att placeringen lÀngs kortsidan av rummet kommer att göra mer nytta Àn basfÀllor i hörnen och absorbtion bakom monitorerna?

Jag har nÀmligen inte tid att först mÀta och sen möblera dÄ jag mÄste:

1. flytta in

2. AnvÀnda rummet för att jobba i.

3. Eftersom förbÀttra de akustiska förutsÀttningarna. DÄ kommer t ex mÀtning in i bilden.

DÀrför försöker jag skissa pÄ ett första upplÀgg gÀllande möblering och basic akustikbehandling, och det Àr dÀrför jag behöver era rÄd ang placering i rummet.

Redigerat av jonasg
Postat

Jag kan med ganska stor sÀkerhet gissa att en placering mot kortsidan kommer att vara den bÀsta (minst dÄliga) placeringen i detta rum, behandlat eller obehandlat. Efter att du stÀllt upp din utrustning centrerat mot denna yta sÄ gör du en mÀtning. Har du tur, och likt herr Nilsson, har vÀggar som slÀpper igenom lÄga frekvenser delvis, sÄ kanske du inte behöver göra sÄ mycket Ät det lÄga registret utan kan dÄ fokusera pÄ att ta hand om tidiga reflektioner. Oavsett vilket, sÄ Àr en mÀtning alltid steg ett. Det finns som sagt en uppsjö med bra trÄdar, och jag tror inte nÄgon frÄga Àr obesvarad. Hojta till om du inte hittar svaret pÄ nÄgot specifikt sÄ kan vi nog rota fram en (eller flera!) trÄd(ar) som behandlar Àmnet.

Postat

ett alternativ Àr bygga lÄdor(luft tÀta) och fylla med isolering och skruva eller limma perforerad massonit pÄ fronten.

som dom hÀr fast perforerad massonit i stÀllet för spalt panel och fyllda helt med isolering(isover piano).

http://www.johnlsayers.com/HR/index1.htm

exempelvis 600mm djupt sÄ absorberar det frÄn 800hz(0,60ac)till 50hz(0,60ac). med mÀst absorbering 200-300hz.

en sÄdan lÄda kann du bygga 80cm hög och placa mot bakre vÀggen.

ditt rumm kommer ÀndÄ inte ha stÄende vÄgor lÀgre Àn ca 55-60hz.

detta Àr bÀttre Àn en massa porösa absorbenter Àven om man lÀr ha det ÄxÄ, exempelvis för early refections i taket.

Postat

ett alternativ Àr bygga lÄdor(luft tÀta) och fylla med isolering och skruva eller limma perforerad massonit pÄ fronten.

som dom hÀr fast perforerad massonit i stÀllet för spalt panel och fyllda helt med isolering(isover piano).

exempelvis 600mm djupt sÄ absorberar det frÄn 800hz(0,60ac)till 50hz(0,60ac). med mÀst absorbering 200-300hz.

detta Àr bÀttre Àn en massa porösa absorbenter Àven om man lÀr ha det ÄxÄ, exempelvis för early refections i taket.

Tack för tipset. Börjar förstÄ att det Àr en dÄlig idé att börja med "superchunks" pÄ chans. FÄr helt enkelt flytta in och sedan mÀta.

Det kommer sÀkert sluta med att jag bygger en sÄndÀr helmholz-lÄda. Det verkar ju alla andra med liknande frÄgestÀllningar pÄ forumet ha gjort.

Precis en sÄdan basfÀlla som i lÀnken (med spaltpanel) har jag i mitt nuvarande arbetsrum som jag hyr.

Undrar forfarande om det verkligen Àr en bra idé att ha monitorerna mot fönstervÀggen? Ska man inte försöka ha nÄgon form av dÀmpning bakom dom för att undvika kamfiltereffekt? Blir det sÄ mycket sÀmre av att man sitter mot lÄngsidan och lyssnar?

FörlÄt en tjurskallig akustiknovis som inte kan slÀppa denna tanke riktigt Àn...

Postat

Är det alltsĂ„ en dĂ„lig idĂ© att bygga ett dĂ€mpat hörn i ett sĂ„ pass litet rum som anvĂ€nds till sĂ„ng och instrumentpĂ„lĂ€gg?

Postat

Är det alltsĂ„ en dĂ„lig idĂ© att bygga ett dĂ€mpat hörn i ett sĂ„ pass litet rum som anvĂ€nds till sĂ„ng och instrumentpĂ„lĂ€gg?

Nej det tycker jag inte.

Försök att göra det bÀsta av din situation.

Det skulle jag göra om jag var i din sits samt ev. komplettera med nÄgon form av reflektionsfilter typ denna:

http://www.emusic.se/default.asp?do=&text=&kategori=H%C3%A5rdvara&grupp=Akustikmaterial&undermeny=Mobilt&flik=1&exp=Akustikmaterial&info=12989

Bedlam.

Postat

Kan man bygga lÄdan i ett hörn som pÄ bilden i lÀnken(fast med perforerad masonit och helt fylld) mellan golv och tak?

PÄ sÄ sÀtt kunde den vara del i ett "sÄnghörn" om man kompletterar med absorbtion pÄ vÀggarna som kan dÀmpa reflexer...

Postat

Hejsan Jonas

Reflexerna Àr musikernas bÀsta vÀnner sÄ dom ska du ta hand om varsamt

Du ska alltsĂ„ inte ha ihjĂ€l dem utan de ska finnas dĂ€r som ett stöd för dig i ditt dagliga arbete 🙂

Mitt rÄd Àr som alltid: Undvik att stÀlla upp högtalarna pÄ kortsidan eftersom det snabbt byggs upp onödigt kraftiga rumsresonanser mellan sidovÀggarna (ofta mellan 125-250Hz)

Du mÄste ocksÄ tampas med den första axiella noden som kommer runt 45Hz

BÄda dessa fenomen gÄr dock att lösa om det blir opraktiskt att stÀlla högtalarna centrerat mot lÄngvÀggen

StÀller du högalarna centrerat mot lÄngvÀggen sÄ slÀcker du ut den stÄende vÄgen runt 45 hz och du slipper lÀgga extra pengar pÄ HH moduler

HÀr ser du ett exempel pÄ hur jag jobbar med diffuserande framvÀggar

frondakonkav-1.jpg

HÀr fÄr hjÀrnan en chans att höra detaljer ambience mm och risken att lÀgga pÄ för mycker reverb Àr minimerad

I detta fall sÄ blev uppstÀllningen pÄ kortvÀggen av praktiska skÀl sÄ hÀr fick vi jobba extra med HH fÀllor pÄ framvÀggen

Bakom mixplats sÄ har jag geometriska bottenlösa bredbands diffusorer som stÀlls i en svag konkav bÄge Budget varianten Àr endast 160mm djup men diffuserar frÄn 300-12000Hz

Du kommer att sitta ca 40-50 cm ifrÄn bakvÀggen men pga Wingarnas utformning sÄ Àr vÀggen akustiskt borttrollad för hjÀrnan

Kommer under maj-juni (vÀntar pÄ design skydd) marknadsföra min Wingfamilj (i familjen ingÄr transparanta,trÀ, belysning samt budget) tillsammans med de stÀllbara

basfÀllorna pÄ flera forum vÀrlden över

Med hjÀlp av diffusorer i taket sÄ har du ocksÄ fÄtt ett sÄngbÄs pÄ köpet

HĂ€lsningar

Matts

www.diffusor.com

www.performanceacousticslabs.com

• Gilla 1
Postat
Vad Àr ditt syfte?

balans

alldeles oavsett hur vÀlmenat (vilket jag sÀkert tror) sÄ Àr dina inlÀgg oftast helt obalanserade bÄde till innehÄll och inriktning

exempel: om du nu Àr fullt medveten om att det Àr stor skillnad mellan betong Ä trÀvÀggar - varför yttrar du ÀndÄ kategoriskt att i smÄ rum hörs ingen djupbas?

Postat
Mitt rÄd Àr som alltid: Undvik att stÀlla upp högtalarna pÄ kortsidan eftersom det snabbt byggs upp onödigt kraftiga rumsresonanser mellan sidovÀggarna (ofta mellan 125-250Hz)

du menar att dessa resonanser inte uppstÄr om man stÀller högtalarna nÄn annanstans i rummet?

Postat

du menar att dessa resonanser inte uppstÄr om man stÀller högtalarna nÄn annanstans i rummet?

Jag skrev : det snabbt byggs upp ONÖDIGT kraftiga rumsresonanser mellan sidovĂ€ggarna (ofta mellan 125-250Hz)

Att prata med hÀnderna kupade framför munnen Àr ett enkelt exempel pÄ detta

HĂ€lsningar

Matts

www.diffusor.com

www.performanceacousticslabs.com )

Postat (redigerat)

HĂ€lsningar

Matts

www.diffusor.com

www.performanceacousticslabs.com )

Hej Matts!

VĂ€lkommen till forumet. Jobbar du pĂ„ nĂ„got av företagen du lĂ€nkar till? Alltid bra med kompetens. Du kommer snart att lĂ€ra dig vilka som Ă€r vĂ€rda att diskutera med och inte 😄

Tack för intressanta inlÀgg.

Mvh

//F

Redigerat av Sonefors
Postat

Jag skrev : det snabbt byggs upp ONÖDIGT kraftiga rumsresonanser mellan sidovĂ€ggarna (ofta mellan 125-250Hz)

och min frÄga Àr dÄ följdaktligen: Àr dessa resonanser kraftigare Àn om man placerar nÄn annanstans?

Postat

balans

alldeles oavsett hur vÀlmenat (vilket jag sÀkert tror) sÄ Àr dina inlÀgg oftast helt obalanserade bÄde till innehÄll och inriktning

exempel: om du nu Àr fullt medveten om att det Àr stor skillnad mellan betong Ä trÀvÀggar - varför yttrar du ÀndÄ kategoriskt att i smÄ rum hörs ingen djupbas?

Det gĂ€ller att lĂ€sa vad jag skriver. 😉 Jag sĂ€ger aldrig att djupbasen inte hörs, jag sĂ€ger att den troligtvis hörs för dĂ„ligt för att vara pĂ„litlig vid kritisk lyssning och beslutsfattande. Att herr Nilsson inte (ev. för vi vet ju faktiskt inte) lider av dessa problem kan bero pĂ„ flera saker men dĂ„ jag alltid förordar att mĂ€ta innan man gör nĂ„got sĂ„ kommer ingen att bli lidande för mina gissningar dĂ„ man fĂ„r svart pĂ„ vitt och kan ta informerade beslut om vilken behandling som Ă€r önskvĂ€rd. Att mĂ€ta Ă€r för övrigt kostnadsfritt (REW Ă€r freeware) sĂ„ jag förstĂ„r faktiskt inte vilka problem mina rĂ„d skulle leda till?

Postat (redigerat)

FörstÄr jag dig rÀtt att du förordar uppstÀllning mot lÄngsida?

BortsÀtt att man givetvis ska prova olika placeringar och via mÀtningar hitta sig fram till bÀsta placering för ett specifikt rum sÄ brukar den generella rekommendationen alltid vara att sitta mot kortsida (centrerad givetvis) om inte rummet Àr stort. Annars Àr ju risken stor att man hamnar i första noderna (och antinoderna) pÄ alla ledder vilket sÀllan Àr gynnsamt. Om man vet med sig att man ska akustikbehandla hela rummet (och har en bra budget) sÄ kanske det inte spelar sÄ stor roll men förutsÀttningarna Àr ju trots allt lite ljusare om man slipper denna situation. MÄste Äterigen pÄpeka att alla rum Àr olika sÄ att prova och mÀta Àr alltid bÀst.

Du mÄste ocksÄ tampas med den första axiella noden som kommer runt 45Hz

Om man sitter mot kortsida sĂ„ sitter man inte i första nod om inte rummet Ă€r extremt litet men dĂ„ sitter man i första nod för bĂ„de lĂ€ngd och bredd. 3,8 meter (45 Hz) Ă€r ett vĂ€ldigt litet rum sĂ„ i just detta fall sĂ„ kanske man hamnar nĂ€ra noden hur man Ă€n gör men bĂ€ttre att undvika den sĂ„ gott det gĂ„r (om den nu medför nĂ„gra bekymmer överhuvudtaget, mĂ€ta mĂ€ta mĂ€ta 😉).

En annan nackdel med att placera sig mot lÄngsida Àr att avstÄndet till bakvÀggen ofta blir för kort (om inte stort rum) och dÄ kan det vara svÄrt att fÄ till en bra LEDE/RFZ dÄ energin frÄn bakvÀgg anlÀnder för tidigt till lyssningsposition.

Redigerat av Gilbert
Postat

Det gĂ€ller att lĂ€sa vad jag skriver. 😉 Jag sĂ€ger aldrig att djupbasen inte hörs, jag sĂ€ger att den troligtvis hörs för dĂ„ligt för att vara pĂ„litlig vid kritisk lyssning och beslutsfattande.

nej

sÄ brukar du faktiskt inte alls uttrycka dig

det brukar heta "ingen idé med sub för det kommer ÀndÄ inte höras i ett sÄ litet rum" ungefÀr

Postat (redigerat)

nej

sÄ brukar du faktiskt inte alls uttrycka dig

det brukar heta "ingen idé med sub för det kommer ÀndÄ inte höras i ett sÄ litet rum" ungefÀr

Skitsnack.

https://www.studio.se/index.php/topic/79493-subwoofer-ja-eller-nej/

https://www.studio.se/index.php/topic/28707-studiomonitorer-vilka-rekommenderas/page__view__findpost__p__675042

https://www.studio.se/index.php/topic/45654-plasering-av-baslaada/page__view__findpost__p__677900

EDIT: La till nĂ„gra lĂ€nkar 😉 .

Redigerat av Gilbert
Postat (redigerat)

Hej Matts!

VĂ€lkommen till forumet. Jobbar du pĂ„ nĂ„got av företagen du lĂ€nkar till? Alltid bra med kompetens. Du kommer snart att lĂ€ra dig vilka som Ă€r vĂ€rda att diskutera med och inte 😄

Tack för intressanta inlÀgg.

Mvh

//F

Tack Sonefors

Vi har bara skummat pĂ„SvanĂ„ akustiken sĂ„ det kommer mer 🙂

Startade SMT AB pÄ mitten av 90 talet med att ta fram en rundstrÄlande högtalre (12 hörning) som kunde aktivera mitt diffusor koncept B&K fick nys pÄ den och inom nÄgra mÄnader (med Ingemar Olsson och Lennart Nilssons hjÀlp) blev det en vÀrld standard inom byggakustiken

PAL startades i USA som en distibutör av SvanÄ konceptet Detta skedde bara efter nÄgra dagar efter jag bla demat mina stÀllbara V-6 och V-4:or för en förvÄnad Robert Harley (AS)

Redigerat av SMTAB
Postat (redigerat)

Hejsan Gilbert

NÄgra av mina mest uppskattade mix rum har uppstÀllningen pÄ lÄngvÀggen med en diffusor vÀgg max 2meter bakom sweetspot

den konkava diffusor vÀggen kom till av en slump för mÄnga Är sedan dÄ en kÀnd mixare tog hem mix studion och stÀllde upp högtalarna pÄ lÄngvÀggen

Bakom sweetspot fanns en tjusig svagt kal konkav vÀgg Detta funkade förstÄs inte men nÀr AD 40 panel monterades pÄ hela ytan uppstod magi

Hade jag följt dina rĂ„d Gilbert att stĂ€lla högtalrna mot kortvĂ€ggen samt lĂ€mna en RFZ pĂ„ 15-20ms hos Peer Åström (en av vĂ€rldens mest produktiva lĂ„tsktivare och kritiska mixare) dĂ€r jag placerade högtalarna pĂ„ lĂ„ngvĂ€ggen, sĂ„ hade jag garanterat inte kunna lĂ€gga detta statement till mitt CV

Matts!

Thank you for your help!

With Your knowledge and products, You managed to exceed my very high demands.

With a less then ideal celing height to start with, the room stil plays straight from 20khz down to a shattering 20Hz !

And the amount of detail and resolution in the sound is mindblowing.

By far the best room I've ever worked in!

Thank you!

Peer Astrom

(Madonna,Celine Dion,Enrique Iglesias,Miley Cyrus,Kelly Clarkson,Cyndi Lauper,Josh Groban, Glee etc)

HĂ€lsningar

Matts

www.diffusor.com

www-performanceacousticslabs.com

Redigerat av SMTAB
Postat

Hejsan Gilbert

NÄgra av mina mest uppskattade mix rum har uppstÀllningen pÄ lÄngvÀggen med en diffusor vÀgg max 2meter bakom sweetspot

den konkava diffusor vÀggen kom till av en slump för mÄnga Är sedan dÄ en kÀnd mixare tog hem mix studion och stÀllde upp högtalarna pÄ lÄngvÀggen

Bakom sweetspot fanns en tjusig svagt kal konkav vÀgg Detta funkade förstÄs inte men nÀr AD 40 panel monterades pÄ hela ytan uppstod magi

Hade jag följt dina rĂ„d Gilbert att stĂ€lla högtalrna mot kortvĂ€ggen samt lĂ€mna en RFZ pĂ„ 15-20ms hos Peer Åström (en av vĂ€rldens mest produktiva lĂ„tsktivare och kritiska mixare) dĂ€r jag placerade högtalarna pĂ„ lĂ„ngvĂ€ggen, sĂ„ hade jag garanterat inte kunna lĂ€gga detta statement till mitt CV

Hej Matts

Möjligt att denna lösning var den bÀsta i detta fall men samtidigt sÄ vet vi ju inte vad hans kommentar varit om det gjorts annorlunda eller hur? Rummet lÄter sÀkert bra, garanterat bÀttre Àn obehandlat, inget snack om saken, men hÄll med om att det Àr ganska kontroversiellt att ha en diffuserande yta sÄ nÀra sweet spot. Det finns mig veterligt ingen (allmÀnt accepterad) designfilosofi för kontrollrum dÀr detta rekommenderas dÄ ISD-gapet blir vÀldigt kort. Möjligt att detta kan vara önskvÀrt i ett lyssningsrum dÄ man eventuellt vill fÀrga Ätergivningen. Jag sÀger givetvis inte att en plan obehandlad yta vore bÀttre men jag hade nog valt en bredbandsabsorbent (men bara pÄ den kritiska ytan) precis bakom sweet spot sÄ att inte dessa (tidiga) reflektioner kommer tillbaka. Kalla mig trÄkmÄns, men sÄ lÀnge det inte framkommer forskning som visar att vi vill ha sÄ tidiga reflektioner i ett kontrollrum (Äterigen, lyssningsrum kanske Àr ett annat gebit) sÄ vÀljer jag att tro pÄ de befintliga, allmÀnt accepterade modellerna (d v s LEDE, RFZ, Ambechoic etc.)

Observera att jag aldrig pÄstÄr att placering mot kortsida alltid Àr bÀst, dÄ det givetvis finns mÄnga undantag, men generellt sÄ tycker jag att detta ger de bÀsta förutsÀttningarna p g a ovan nÀmnda orsaker. Att prova och bekrÀfta med mÀtningar Àr givetvis alltid den bÀsta metoden och jag rekommenderar TS att göra just detta. Denna ordination kan vi nog skriva under bÄda tvÄ eller hur?

Postat

Peer Åström (en av vĂ€rldens mest produktiva lĂ„tsktivare och kritiska mixare) dĂ€r jag placerade högtalarna pĂ„ lĂ„ngvĂ€ggen, sĂ„ hade jag garanterat inte kunna lĂ€gga detta statement till mitt CV

Matts!

Thank you for your help!

With Your knowledge and products, You managed to exceed my very high demands.

With a less then ideal celing height to start with, the room stil plays straight from 20khz down to a shattering 20Hz !

And the amount of detail and resolution in the sound is mindblowing.

By far the best room I've ever worked in!

Thank you!

Peer Astrom

(Madonna,Celine Dion,Enrique Iglesias,Miley Cyrus,Kelly Clarkson,Cyndi Lauper,Josh Groban, Glee etc)

HĂ€lsningar

Matts

www.diffusor.com

www-performanceacousticslabs.com

Jag tror Peer Åström hade nog blivit nöjd med vad som helst, för vid en sĂ„dan Ă„lder har nog Ă€ndĂ„ hörseln gĂ„tt ner.

Dessutom med tanke pÄ att han fick ett trumset nÀr han var 3Är. Hörselskydd var garanterat inte nr 1 pÄ önskelistan pÄ 80talet.:rolleyes:

Postat

Skitsnack.

http://forum.studio....r-ja-eller-nej/[/quote]

tycker den trÄden styrker det jag vill fÄ fram

Om dina vÀggar inte Àr vÀldigt "fladdriga" d v s tunga och stadiga, sÄ kommer du inte att ha nÄgon anvÀndbar respons under ca 53 Hz

Att köpa högtalare som spelar rakt under 50 Hz till detta rum Àr m a o troligtvis att helt att kasta pengarna i sjön

ofta kan vara bortkastat att köpa en sub om rummet Àr litet och/eller obehandlat

som sagt: det brukar heta "ingen idé med sub för det kommer ÀndÄ inte höras i ett sÄ litet rum" ungefÀr

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.