Jump to content
Annons

Ändra utputt på flera spår samtidigt?


mrpimmy

Recommended Posts

Alltså tex genom att markera dem först. När jag vill ändra utputten på många spår, tex 20 st så är det tråkigt att behöva gå in i varje spår och ändra. Detta när jag ska välja att skicka många spår till en grupp.

Om detta funkar så kanske det också funkar att ändra volym på många spår samtidigt, utan att ha en grupp som de skickas till?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hmm... Tror faktiskt inte att det finns något bra sätt att ändra många outputs samtidigt. Irriterar mig själv ofta på detta, därav anledningen att jag kör med sparade templates med massa subgrupper förinställt. Lägger helt enkelt in det efter hand som jag spelar in. Finns ju inget värre inför en mix att behöva justera 50 spår innan man kan börja jobba!

Ändra volym på flera spår samtidigt? Tja, man kan ju markera de kanaler man vill justera och sedan länka dem samman. Då ändras ju volymen likadant på alla som är sammanlänkade.

Tycker nog trots allt det är bättre att göra ett noggrant förarbete och se till att ha allt grupperat från början.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm... Tror faktiskt inte att det finns något bra sätt att ändra många outputs samtidigt. Irriterar mig själv ofta på detta, därav anledningen att jag kör med sparade templates med massa subgrupper förinställt. Lägger helt enkelt in det efter hand som jag spelar in. Finns ju inget värre inför en mix att behöva justera 50 spår innan man kan börja jobba!

Ändra volym på flera spår samtidigt? Tja, man kan ju markera de kanaler man vill justera och sedan länka dem samman. Då ändras ju volymen likadant på alla som är sammanlänkade.

Tycker nog trots allt det är bättre att göra ett noggrant förarbete och se till att ha allt grupperat från början.

Tack för svar

Hm tråkigt. Ja, då verkar det som att jag också får börja med temmplates, menar du att du innan varje projekt börjar med ett projekt med kanske 50 spår? Eller kan man göra templates på bara tex 10 spår som är kopplade i en grupp, och sätta in detta mitt i ett projekt? hoppas du förstår vad jag menar, blev lite snurrigt.

Ändra volym, länka dem samman? Hur gör jag det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har gjort som så att jag har lagt upp massa subgrupper (trummor mix, trummor kick & virvel, trummor OH, trummor parallell komprimering, bas, gitarr, lead gitarr, solo gitarr, leadsång, körsång mm mm). Sedan så har jag en standarduppsättning av monokanaler redan rätt patchat till respektive grupp. Självklart så är alla projekt olika så då lägger jag bara till de spår som behövs och skickar dem till rätt grupp redan i inspelningsfasen.

För att länka kanaler så behöver du bara öppna mixern och markera de kanaler som du vill ska vara sammanlänkade, högerklicka och välj "link channels" (tror det heter så, dåligt minne 😉). Då är de sammanlankade så om du ändrar reglaget på en av de sammanlänkade kanalerna så ändras alla. När du sen är färdig med dina justeringar så kan du bara välja "unlink channels" så blir de fristående igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och mrpimmy, vill du ändra volym på flera spår samtidigt så finns också funktionen link channels.

markera önskade kanaler genom att hålla in ctrl och klicka på dem (eller markera en och håll in shift och markera en kanal längre bort så markeras alla där emellan)

Högerklicka rätt på kanalstrippen och välj link channels.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och mrpimmy, vill du ändra volym på flera spår samtidigt så finns också funktionen link channels.

markera önskade kanaler genom att hålla in ctrl och klicka på dem (eller markera en och håll in shift och markera en kanal längre bort så markeras alla där emellan)

Högerklicka rätt på kanalstrippen och välj link channels.

Fast det där sa jag väl redan...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, jag som suttit och retat mig!

Hehe, mjo. Jag brukar alltid tänka att :"går sådant att göra i typ pro tools så är det klart som fan att cubase med kan det" - jag menar, tycka vad man vill - men steinberg är ju inte helt korkade - sådana artbetsflödes-saker känns ju ganska fundamentala.

Dessutom mixar ju både bl a elliot scheiner, chuck ainlay och bob clearmountain uteslutande i nuendo/cubase...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, mjo. Jag brukar alltid tänka att :"går sådant att göra i typ pro tools så är det klart som fan att cubase med kan det" - jag menar, tycka vad man vill - men steinberg är ju inte helt korkade - sådana artbetsflödes-saker känns ju ganska fundamentala.

Dessutom mixar ju både bl a elliot scheiner, chuck ainlay och bob clearmountain uteslutande i nuendo/cubase...

Ja, jag har förundrats över att det inte har gått att lösa på ett enkelt sätt! Tycker ändå att jag har plöjt igen manualen för att hitta info om det men tydligen har jag inte läst tillräckligt noga...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...