Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

DÄ var det dags att köpa skinn till mitt nyinköpta (begagnade) Tama Rockstar.

Är riktigt kass nĂ€r det gĂ€ller att vĂ€lja skinn och vad finns det dĂ„ som Ă€r bĂ€ttre Ă€n att frĂ„ga er hĂ€r? :rolleyes:

Jag ska köpa skinn till:

virvel 14"

hÀng-pukor 10", 12", 13"

golvpukor 14", 16"

baskagge 22"

Jag spelar mest metal/hÄrdrock.

Har ni nÄgra förslag och hur lÄter dom olika trummskinnen?

SjÀlvklart ska jag inte köpa nÄgra skitskinn utan det blir vÀl Evans eller Remo?!

Annons
Postat (redigerat)

Du kan alltid lÀsa denna guide:

http://www.onlinedrummer.com/forum/index.php?action=printpage;topic=24198.0

Eller denna:

http://www.thomann.de/gb/onlineexpert_148.html

SjÀlv sÄ föredrar jag minst emperor (two-ply) pÄ toppen. Pinstripe Àr ananrs tjockare och kan med rÀtt stÀmning ge det dÀr feta, "vÄta ljudet". Sedan Àr det ju mer hÄllbart dessutom. NÄgot att ha i Ätanke. Har och ett nÄgot mindre tjockt i botten. MÄnga kör remo diplomat dÀr. Jag har dock valt ett vanligt ambassador som underskinn pÄ pukorna.

Men soundet beror pÄ sÄ mycket. TrÀet, rummet, stÀmningen, spelaren och givetvis skinnen. Men en förbisedd grej Àr the "bearing edges" och hur de Àr skurna, som t ex den hÀr killen snackar om:

http://recordinghacks.com/2009/08/22/how-to-test-drum-bearing-edges/

Kanten pÄ respektive trumma alltsÄ och hur vÀl skinnet sedan blir "seated".

Redigerat av JohnRick
Postat

Mycket bra information, stort tack!

Har faktiskt funderat pÄ emperor pÄ toppen faktiskt. FrÄgan Àr bara om man vill ha coated eller clear.

Coated Àr ju lite mer "tyngre" ljud i och det Àr ju rÀtt fint o ha.

Men Ä andra sidan sÄ gillar jag det lite mer "ljusa" ljudet nÀr man kör clear....

De e svÄrt de dÀr med skinn...

Postat

Är det för inspelning blir det ju en vĂ€ldig skillnad pĂ„ pukljud beroende pĂ„ hur nĂ€ra/lĂ„ngt ifrĂ„n man mickar. Men det var vĂ€l inget nytt...

Rocka pÄ!

Postat

Är det för inspelning blir det ju en vĂ€ldig skillnad pĂ„ pukljud beroende pĂ„ hur nĂ€ra/lĂ„ngt ifrĂ„n man mickar. Men det var vĂ€l inget nytt...

Rocka pÄ!

Det Àr inte till inspelning för tillfÀllet i alla fall. Men i framtiden lÀr det bli av.

Och dÄ har ju sjÀlvklart mickavstÄndet en del i det hela ocksÄ.

Postat (redigerat)

nÄn som har testat DrumDial eller Tension Watch? Funkar dom som det Àr tÀnkt eller mÄste man

ÀndÄ hÄlla pÄ och fippla med stÀmningen "by ear"?

Jag har drumdial. Tycker den Àr gjuten. Dock Àr mina akustiska helt nya och, faktiskt,

ospelade (ska invigas strax). Den funkar ju i teorin och rÀtt bra i praktiken. StÀmmer jag en puka i lgh enligt de riktlinjer som medföljer och lite lyssnande gÄr det förvÄnansvÀrt snabbt att fÄ till ett rÀtt bra sound. Sedan Àr det ÀndÄ sÄ att trummorna kan stÀmma om sig en smula efter ett tag beroende pÄ var de stÄr, hyr nya trummorna/skinnen Àr och hur vÀl skinnen har "satt" sig osv.

Man bör ÀndÄ ha kunskap i hur man vanligtvis stÀmmer trummor och hur spÀnningsförhÄllandena ska/bör vara för att fÄ fram en viss ton/resonans. Drumdial & alla andra dylika hjÀlpmedel ska ses som just det.

Redigerat av JohnRick
Postat

En stÀmningsgrunka Àr kanon för att snabbt fÄ ett ok sound, men absolut, man mÄste finstÀmma iaf.

PÄ typ festival, nÀr man kör backline Àr den kanon, man kan stÀmma till trummorna hyfsat utan att höra nÄt.

Och totalt ovÀrdelig nÀr man stÀmmer timpani. Och det gör man ju ofta... :rolleyes:

• 2 mĂ„nader senare...
Postat

Vad kan man likna reggae med i index listorna pÄ skinnen: AlltsÄ dÀr det stÄr Jazz Funk Fusion. NÀr man ska vÀlja skinn?

Jag gissar funk Àr som reggae.

Jag köpte mig ett Preimierkit igĂ„r Å vill byta skinnen frĂ„n Premier till nĂ„gra bĂ€ttre. Vill att pukorna ska vara varma, och virveln ska vara snĂ€rtig som fan.

Postat (redigerat)

Vita (sprejade) skinn, lÄter mer 'Boumm', medan klara skinn lÄter mer 'Baumm'. Samma skillnad Àr det mellan tunna och tjocka skinn; tunna lÄter mer baum, medan tjocka lÄter mer buom.

Tjocka skinn lÄter mer tjockt och fett, tunna skinn mer nasalt och snÀrtigt. Tjocka skinn passar bÀttre om du stÀmmer pukor och kagge lÄgt, fett och rockigt, tunnare skinn passar bÀttre om du stÀmmer pukor och kagge högt, tajt och jazzigt. Tjocka skinn passar Àven bÀttre om man Àr en hÄrdslÄende trummis, medan tunnare lÀmpar sig bÀttre om man inte spelar hÄrt.

Vid inspelning, sÄ har sprejade skinn ofta mer 'klick'-ljud Àn klara skinn, följt av en lÄng varm ton. Men live, ger klara skinn ifrÄn sig mer 'klick'-ljud Àn sprejade, följt av en kortare kall ton.

Vanligast Àr att anvÀnda tjockare skinn pÄ kaggen, lagom pÄ pukor och tunna pÄ virveln. Det Àr ocksÄ vanligast att anvÀnda tunnare underskinn Àn anslagskinn pÄ alla trummorna.

HÄlet pÄ frontskinnet av bastrumman Àr inte enbart för att fÄ in en eventuell mikrofon, utan hÄlets storlek reglerar Àven hur mycket luft som slÀpps ut vid varje anslag. Stort hÄl innebÀr tunnare snÀrtigt ljud, medan litet (eller inget) hÄl innebÀr tjockare 'boom'-igt ljud.

Remo och Evans Àr populÀra mÀrken. BÄda har sÄvÀl tunna, tjocka, sprejade och klara skinn, Àven om modellerna har olika - och ibland lite skumma - namn (Remos tunnaste kallas "Diplomat" och tjockaste kallas "Pinstripe" osv). GÄ till en butik som har trumkunnig personal och be dom förklara och visa. Se det som en investering, nya skinn till hela kitet kostar en del.

Redigerat av Signia

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.