Jump to content
Annons

iMac eller Mac Pro...


Monie

Recommended Posts

Hejsan.

Jag ska till o inköp en stationär Mac till min studio.

Pengar är inte ett problem alls kan lägga mycket.

Datorn kommer användas med Cubase 6 och Logic.

Men jag kan inte bestämma mig för vilken dator som skulle passa bäst, en iMac eller Mac Pro..

Vill kunna använda 2 skärmar, är en Pro ett måste då? Är Cinema displaysen bra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Men jag kan inte bestämma mig för vilken dator som skulle passa bäst, en iMac eller Mac Pro..

Vill kunna använda 2 skärmar, är en Pro ett måste då? Är Cinema displaysen bra?

iMac kan driva 2 skärmar, Mac Pro kan driva 3

Cinema display är skitbra och skitdyr

Mvh

Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja!

Är skitnöjd med min iMac i5 27".

Kör Digidesign Rack 003 och Pro Tools..

Men asså, pengar är inget problem?

Mac pro heter ju PRO av en anledning liksom!

Mvh / Chris

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja Mac Pro är svindyrt. Mitt jävla as kostade 75 papp inkl apple care. Plus sen skärmarna som jag hade turen att få köpa billigare. Kostade tror jag 8500, men fick dom för 6000. Två stycken!

Dyrt som fasen. Men jag har heller inte knäckt burken mer än vid test. Körde 80 spår i 192khz och två instanser Space Designer på varje kanal inkl master. Plus att jag spelade in 8 spår. Och körde i 32 samples. Först då började den hosta.

Ska oxå tillägga att Logic då bara utnyttjar bara 16 kärnor, har då 8 kvar. Den enda flaskhalsen är hårdisken. Med en SSD eller SSD-PCI så drar det nog iväg rejält i spår, dock inte mer pluggar!

Firechilds benchmarktest kom jag upp i 160 spår vilket är rekord.

Link to comment
Dela på andra sajter

Innan du köper något så släng gärna ett öga på PassMark CPU chart och jämför alla CPU:s med varrandra.

Mac Pro 2010

The current 8 core standard configuration Mac Pro uses two Quad core Intel E5620 Xeon processors @2.4 GHz: PassMark score = 4,643

but can be configured with upto two Hexacore Core Intel Xeon Processor X5670 @2.93 GHz: PassMark score = 9,407

iMac 2011

Wikipedia.org

Ber att få återkomma med mer detaljer gällande iMac senare.

Vad jag förstått är Apple på gång att uppdatera nuvarande Mac Pro och sett till ren CPU-kraft är nya iMac med i7 på 2.93 GHz bättre än sämsta Mac Pro CPU.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp absolut en MacPro och försök hålla dig ifrån den billigaste 4-kärniga..

Stoppa absolut in en SSD som systemdisk.. kolla in OCZ Vertex 2 eller 3-serie (de har även en 3.5 tums variant så du slipper pilla med adapters..)

Link to comment
Dela på andra sajter

Stoppa absolut in en SSD som systemdisk..

Hej iGnu, nu blir jag lite förvirrad

Fråga, om man nu ska ha separat disk för audiofilerna, varför inte använda SSD som "ljuddisk" istället?

är det inte bättre att lägga "krutet" där???

Det bästa är naturligtvis att ha uteslutande SSD diskar, men om man nu måste välja.......

Mvh

Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Fråga, om man nu ska ha separat disk för audiofilerna, varför inte använda SSD som "ljuddisk" istället?

är det inte bättre att lägga "krutet" där???

SSD för operativet har du nytta av varje gång du startar datorn - mycket snabbare uppstart.

Ljudfilerna är vanligen inget problem, en vanlig hårddisk är snabb nog.

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej iGnu, nu blir jag lite förvirrad

Fråga, om man nu ska ha separat disk för audiofilerna, varför inte använda SSD som "ljuddisk" istället?

är det inte bättre att lägga "krutet" där???

Det bästa är naturligtvis att ha uteslutande SSD diskar, men om man nu måste välja.......

Mvh

Björn

Har man råd med en stor SSD som ljuddisk så är det ju kanon! Oavsett så tycker jag att man bör ha systemet och alla program på en mindre SSD för datorn känns så sjukt mycket snabbare! Programmen startar snabbare och sen kan man ju köra stora projekt från systemdisken. Jag kör fortfarande mina tunga pluggar från en 7200varvare och det funkar galant.

Edit: kommer nog köpa ytterligare en mindre SSD (typ 120-240gb) för att ha Ivory och S2.0 på.. bara för att

Redigerat av iGnu
Link to comment
Dela på andra sajter

Får jag låna tråden, hur stora/små SSD-diskar klarar ni er på?

Hej Freddy

System disken en vanlig disk på 1 Tb, det är en dedikerad disk endast för Pro Tools

Ljuddisken är en SSD på 125 Gb, där jag har Superiorbiblioteket och aktuella projekt,

jag lyfter bort färdiga och gamla projekt till en tredje disk för att hela tiden ha "takhöjd" på SSD disken.

Mvh

Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar!

Har 2st SSD's som jag kan använda från min nuvarande PC.

Och då bör jag antagligen vänta tills Apple släpper uppgradering till Mac Pro, för det låter som att det blir en Pro iallafall.

Link to comment
Dela på andra sajter

SSD för operativet har du nytta av varje gång du startar datorn - mycket snabbare uppstart.

Ljudfilerna är vanligen inget problem, en vanlig hårddisk är snabb nog.

// Gunnar

Hej Gunnar!

Men om man har "tid" att vänta 10-15 sekunder på uppstarten, gör inte SSD disken större nytta

för ljudfilerna då? jag tänker om du har ett projekt på 60-70 spår + massa pluggar så borde väl hastigheten

på SSD disken vara till större nytta där?

eller? jag kan ha fel, det brukar jag ha 😄

Mvh

Björn

Redigerat av Burnie
Link to comment
Dela på andra sajter

... gör inte SSD disken större nytta för ljudfilerna då? jag tänker om du har ett projekt på 60-70 spår + massa pluggar så borde väl hastigheten

på SSD disken vara till större nytta där?

Det finns inget självklart svar, men min erfarenhet är att en vanlig hårddisk är snabb nog för 70 spår. Och snabb nog innebär att det inte går fortare eller bättre med en SSD. Jämför med att åka Ferrari i rusningstrafik, det går lika fort med en Skoda. Ljudet spelas ju inte upp fortare eller bättre för att man har en snabbare hårddisk.

Det som begränsar kan vara olika beroende på vilket projekt du kör. Bara några exempel (extremt förenklade):

- många pluggar: begränsningen är ofta kraften i CPU-n. Lösning kan vara att ha en snabbare CPU, kanske med många kärnor om ditt program stödjer det (inte alla gör det). Till sist återstår bara att bounce eller frysa.

- många samplade instrument: begränsningen är ofta mängden internminne, när minnet tar slut så måste samplaren börja hämta ljuden från hårddisken och då går det inte fort nog ( inte alla samplare kan läsa från hårddisken, de bara stannar ) . Lösning kan vara mer internminne. Om det trots allt inte räcker till kanske en SSD med de samplade spåren kan hjälpa till. Till slut återstår bara att bounca eller frysa.

- många spår med ljud: begränsningen kan bli CPU-kraft eller diskarna. Är det CPU så krävs en häftigare maskin eller att man bouncar. Är det diskar så finns det snabbare såna att ordna. SSD kan var lösningen men det är inte säkert. Mer internminne och större interna buffertar kan ibland vara en lösning ( om man strular kan mna ställa till det för sig med inställningar i OS eller programmet ) .

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Oavsett hur man gör så lär det ju inte bli "fel" med en SSD 😉 Det beror ju lite på vad du vill snabba upp..

Vill du snabba upp inladdningstiderna från te.x Superior så satsa på en SSD till dom ljudbiblioteken.

Vill du snabba upp systemet generellt, musikprogrammen och editeringen samt vill kunna köra många audiospår så satsa på en SSD till systemet och ha det aktuella sessionet på den disken.

..om du bara vill köpa en SSD dvs

Kolla också upp om din dator har Sata II eller Sata III-anslutningar.. Har du Sata III kan du skaffa OCZs nya Vestex 3 serie som har skriv/läs-hastighet på över 500mb/s

Redigerat av iGnu
Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla också upp om din dator har Sata II eller Sata III-anslutningar.. Har du Sata III kan du skaffa OCZs nya Vestex 3 serie som har skriv/läs-hastighet på över 500mb/s

Hmmmmm.....

Nu känner jag mig mer än lovligt korkad,

Jag har kollat igenom "den här datorn" men jag hittar ingen info om det är SATA II eller III

Var ser jag det??

Mvh

Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Ja, men var beredd på att det kommer nog ingen ny burk förrän i slutet av året.

Jag tror nog att det kommer nya burkar snabbare än så. Apple behöver få ut en mac pro med thunderbolt. Och intel har släppt nya xeon:er med sandy bridge teknik så det är nog inte långt kvar. Men intel har inte släppt någon nytt chipset med sata3 och thunderbolt ännu men det borde vara

klart nu. Skulle tro att de visas upp med 10.7 i sommar och levereras i augusti. Men det är bara min gissning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror jag kommer göra så att jag köper en Cinema display nu och använder tillsammans med min MacBook Pro och sen inväntar de nya MacPro modellerna.

Känns ovärt att lägga ner en förmögenhet på en dator som snart uppdateras.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Är det inte E3 serien du syftar på då? Dom är max 4 kärniga.

Enligt wiki så kommer E5 Q1 2012. Men dom är då upp till 8-kärniga. Vansinne, en dubbelpropp med hyperthreading ger 32 kärnor.

Sen kommer även E7 där dom är 10-kärniga.

Aja, återstår att se.. 🙂

E7 är redan här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...