Jump to content
Annons

Nytt studiobygge i Stockholmsförort!


Aam

Recommended Posts

Annons

Kul att du har fått upp bilderna här nu broder, så man kan läsa lite med, inte bara se bilder =)

Haha, visste väl att det inte skulle ta många timmar innan du hittade hit:))

Frågan är, när kommer du och hälsar på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Goder morgon!

Dagens uppgifter:

• Lägga klart golvspånet i Replokal 1, samt foga mellan golv och vägg.

• Spackla skarvarna en andra gång i Replokal 1.

• Ometablera till Replokal 3 och börja om från början:)

Återkommer med bilder ikväll!

//Chris

Redigerat av Aam
Link to comment
Dela på andra sajter

Sagt och gjort!

Man lär ju inte störa nån iaf:

post-25154-0-13182600-1301858567_thumb.jpg

Bakom vallen ligger E4:an, mätte upp med min iPhone att det var ca: 60db utanför dörren och 30db i liverummet med stängd dörr.

Dörren skall ju såklart tätas, plus att vi ska sätta in en dörr till. Sen är ju telefonen inte så bra mätinstrument liksom, men ändå kul att se!

post-25154-0-17979500-1301858569_thumb.jpg

Jocke klämmer av sista spacklingen i Replokal 1:

post-25154-0-19725700-1301858571_thumb.jpg

Och här är jag, och jag har inte downs, jag lovar;)

post-25154-0-26310200-1301858573_thumb.jpg

All väggspackling klar:

post-25154-0-26088100-1301858575_thumb.jpg

post-25154-0-24330500-1301858577_thumb.jpg

Så nu är det bara att börja om!

post-25154-0-39277800-1301858579_thumb.jpg

post-25154-0-43467700-1301858581_thumb.jpg

//HippoChriss

Link to comment
Dela på andra sajter

ett par saker jag tänkte på

ni funderade aldrig på om det gick att slå upp taket något?

är det inte lite väl tätt mellan väggarna live/kontrollrum?

Hej!

Tanken med taket har slagit mig, men budgeten tillät inga större operationer:)

Vad gäller mellanrummet mellan väggarna live/kontrollrum så är det inget jag har tänkt på, jag tog in en studiobyggare innan jag satte igång

och då jag är helt novis så går jag helt på hans plan. Utgångsläget med dessa lokaler är ju långt ifrån optimala (fyra byggbaracker som är ihopslagna),

så vi gör vad vi kan med det vi har;)

Kan ju kanske ha nåt att göra med att det är två bärande väggar?

Mvh Chris

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Idag har det inte hänt så mycket..

Jag har städat kontrollrummet och liverummet då vi nu måste flytta in allt material från sin nuvarande plats,

så en hel arbetsdag har gått åt till att städa och bära gipsskivor..Suck!!

Men så här ser det ut iaf:

post-25154-0-44732700-1301941806_thumb.jpg

post-25154-0-11734500-1301941810_thumb.jpg

//HippoChriss

Link to comment
Dela på andra sajter

Jävlar va ni ligger i! kommer bli riktigt fint!

Tackar tackar!

Skall man göra nåt sånt här så äre ba att ge upp allt vad fritid heter i ett halvår(?)!

Mvh HippoChriss

Link to comment
Dela på andra sajter

Knåpade ihop ett par ritningar i paint, mest så ni ska få en känsla av hur jag har tänkt..

Det är inte snyggt och det är inte skalenligt.. Håll till godo:

Utgångsläget:

post-25154-0-15748900-1301955410_thumb.jpg

Målet:

post-25154-0-23743200-1301955409_thumb.jpg

Låt invändningarna hagla! 😉

/HippoChriss

Link to comment
Dela på andra sajter

Knåpade ihop ett par ritningar i paint, mest så ni ska få en känsla av hur jag har tänkt..

Det är inte snyggt och det är inte skalenligt.. Håll till godo:

Utgångsläget:

post-25154-0-15748900-1301955410_thumb.jpg

Målet:

post-25154-0-23743200-1301955409_thumb.jpg

Låt invändningarna hagla! 😉

/HippoChriss

Hallå där! Jag tycker ert upplägg ser bra ut vad det gäller layouten. Ni kommer nog att få en del överhörning mellan rummen men det kanske ni redan har räknat med. En grejj som ni skulle kunna ha gjort är att verkligen utnyttja det faktum att lokalen består av 4 separata bodar och därmed låta ert kontrollrum + liverum få husera i två av dessa bodar fristående från de övriga två med golven separerade från varandra. Om ni vill kunna nyttja alla rummen optimalt och samtidigt så behöver nog rummen tyvärr göras flytande.

Förstod inte riktigt hur ni tänkt er med ventilationen. Kolla också så att takfoten är ventilerad. Om inte så bör ni förse gavlarna med ventiler, speciellt om det inte finns diffspärr i tak och väggar.

Nu är ni ju redan igång med bygget och om ni upplever att det inte funkar bra med alla rummen igång samtidigt så kan ni ju enkelt lösa detta med ett spelschema. Bara några tankar. Hälsningar / Björn

EDIT: Passa på att dra rör för signal / datakabel mellan kontrollrum och de övriga rummen - kan vara bra att ha...🙂

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå där! Jag tycker ert upplägg ser bra ut vad det gäller layouten. Ni kommer nog att få en del överhörning mellan rummen men det kanske ni redan har räknat med. En grejj som ni skulle kunna ha gjort är att verkligen utnyttja det faktum att lokalen består av 4 separata bodar och därmed låta ert kontrollrum + liverum få husera i två av dessa bodar fristående från de övriga två med golven separerade från varandra. Om ni vill kunna nyttja alla rummen optimalt och samtidigt så behöver nog rummen tyvärr göras flytande.

Förstod inte riktigt hur ni tänkt er med ventilationen. Kolla också så att takfoten är ventilerad. Om inte så bör ni förse gavlarna med ventiler, speciellt om det inte finns diffspärr i tak och väggar.

Nu är ni ju redan igång med bygget och om ni upplever att det inte funkar bra med alla rummen igång samtidigt så kan ni ju enkelt lösa detta med ett spelschema. Bara några tankar. Hälsningar / Björn

EDIT: Passa på att dra rör för signal / datakabel mellan kontrollrum och de övriga rummen - kan vara bra att ha...🙂

Hej,

Tack för respons!

Anledningen till att vi valde detta upplägg var att vi vill ha ett så stort liverum som möjligt. Rent ljudmässigt hade det såklart varit bättre med kontrollrum och liverum separat i varsin bod, men vi har ruckat lite på ljudegenskaperna till förmån för känslan:) Vi kommer helt klart få överhörning från de andra rummen, speciellt i de lägre frekvenserna, men jag kommer att vara ansvarig för de tre replokalerna så jag kan i viss mån styra tiderna!

Detta kommer inte bli en akustiskt korrekt studio, men för oss är inte det prio (jag vet, total hädelse;).

För de projekt som kräver lite mer så kommer vi att hyra in oss hos vår gode vän Chris Snyder (www.Standstraight.se).

Vi kommer att lägga krutet på en kreativ miljö då det är tänkt att bli låtskrivarstudio.

Vad gäller ventilering så är det ett problem vi ännu inte har löst. Vi har inte budget för att sätta in en AC. Från början fanns det öppna ventilationsrör ut i det fria i alla rum, de är nu igensatta då E4:an blåser på i 60db.

Här behöver vi ju hjälp så vi är glada för alla idéer och tankar.

Ventilation for dummies?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att ni resonerar helt rätt och ventilationen kan vara nog så viktigt för att kunna skriva bra låtar😉. Senast något skrevs om detta ämne tror jag var i "Dunders" byggtråd där några frågor om detta "ventilerades"rolleyes.gif

Nu vet jag inte vad ni budgeterat för ventilationen, men ni skulle ju kunna göra en bra grundinstallation från början för en rimlig penning och sedan jacka på lite lull-lull allt eftersom. Utan att ha räknat på det så uppskattar jag att det kan räcka med 160 mm luftkanaler för att klara era behov. Spelar "alla samtidigt" så kommer det dock vara aningen klent. Dessa kanaler kan vara vanliga spirorör eller spiroflexslang. Den sistnämnda gör det något lättare att få bukt med flankljud (stomljud) samt att flexslangen kan vara något smidigare att montera i trånga utrymmen. Jag har ritat ut förslag på placering av dragventiler samt frånluftsdon i förhållande till varandra. Ni har ju problem med E-4:an utanför och då behöver ni dämpa tilluften på något sätt. Mitt förslag är att ni gör så här:

TILLLUFT

Borra in ett akustikrör genom ytterväggen (se bild). Fresh gör denna produkt och det är bara själva röret som är intressant i detta sammanhang. Går nog inte att hitta på byggvaruhusen utan måste beställas från Arvid Andersson Ab för några hundringar. På utsidan kan ni förse röret med en stormkåpa och på insidan monterar ni en ljuddämpartallrik (se bif. skiss). En sådan tallrik kan ni också lätt göra själv med plyfa/MDF som ni limmar 40 mm Akustik-takplatta på baksidan och förser med distanser (knappt en cm) mot väggen. Ni bor ju i Stockholm och kan köpa en sådan skiva för någon femtilapp på tex. All-Akustik i Bromma. Kom ihåg att tilluftsventilerna ska monteras så nära taket som möjligt.

FRÅNLUFT

Här kan ni ju skippa ljuddämparna till en början och sedan montera in dessa allteftersom ekonomin tillåter. På skissen har jag ritat in fläkten (helst radialfläkt - se bif. bild) så långt från kontrollrummet som möjligt av bullerskäl, men ni kan ju naturligtvis spegelvända hela upplägget om det passar bättre. Bygg sedan in kanalerna i en låda som ni sedan packar med isolering. Obs! Kom i håg att ljuddämparna ska monteras tajt mot väggen och tätas runt om med akustikfog.

Det går att jobba hur mycket som helst med ljudfällor och krökar, men jag tror att något i denna stil skulle funka alldeles utmärkt utifrån de behov ni beskriver.

Hoppas detta kan hjälpa er lite. Vänliga hälsningar / Björn

EDIT: Såg att jag missat ett tilluftsdon i det nedre vänstra rummet på skissen - längst ner till höger hade jag ju tänkt😉

post-27276-0-98634600-1302020365_thumb.jpg

post-27276-0-84711300-1302020399_thumb.png

post-27276-0-90681700-1302020430_thumb.png

post-27276-0-86753600-1302020462_thumb.png

post-27276-0-24249800-1302020489_thumb.png

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas detta kan hjälpa er lite. Vänliga hälsningar / Björn

Alltså Björn, vilket svar!

Du har tagit dig tid att skriva ut, rita ditt förslag, fota, lägga upp och skriva ett utförligt inlägg..

Jag är hänförd och tackar ödmjukast:)

Vad gäller din ide så kommer jag att försöka sätta mig in i vad allt betyder (alla ord är nya för mig;).

Men jag tror jag hajjar grejen!

Mvh Chris

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack! Har själv gjort rätt mycket research och tester på produkter och konstruktionslösningar så jag tycker bara att det är roligt att få dela med mig. Förresten, jag kom och tänka på ett enkelt test ni skulle kunna göra vad det gäller E-4 syndromet och tilluften. Prova först med att borra in ett akustikrör + tallriksdämpare och gör mätning före / efter. Jag tror att jag har några rörlängder liggandes som ni kan få. Skicka ett pm och kom hit på ett studiobesök vetja!🙂 Hejja! / Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att ni resonerar helt rätt och ventilationen kan vara nog så viktigt för att kunna skriva bra låtar😉. Senast något skrevs om detta ämne tror jag var i "Dunders" byggtråd där några frågor om detta "ventilerades"rolleyes.gif

Japp det var i min byggtråd det snackades ventilation! Håller fortfarande på att fundera på hur jag själv skall lösa det, men har i dagarna haft mycket annat att stå i. Björn, kanon med din info i den här tråden, du är guld!

Aam-boys, vill jag önska er lycka till! Spännande bygge och kul att se att fler är i byggtagen!

Redigerat av Dunder
Link to comment
Dela på andra sajter

så här bygger(se bild) du vantilation(enligt konstens alla regler).

rör och slangar ska va minst 160mm, men större är bättre.

hälst ett system för vare rum. fläkten ska va modell större som går på lågfart, altså att man tar in rätt mängd luft sakta i överdimisionerat system så får man inget susljud.

in luften byggs på samma sätt fast då skall det naturligt vis inte va nån fläkt.

att binda ihop vantilationssystemen(=överhörning) och bara ha hål i väggen för inluft kommer sbba ljudisoeringen. men man behöver inte ha separat system i alla rum. det bästa är nog att se vilka rum som det går att spela/jobba i sammtidigt. gissingsvis(beroende på hur bra byggt det är) rep.1 och 3, k-rum och rep3, rep2 och k-rum. dessa bör då inte bindasihop med ventilation, medans närliggande rum kan ha samma system. du fattar nog hu jag menar.

post-19551-0-58364500-1302036709_thumb.png

Redigerat av adrumdrum
Link to comment
Dela på andra sajter

så här bygger(se bild) du vantilation(enligt konstens alla regler).

rör och slangar ska va minst 160mm, men större är bättre.

hälst ett system för vare rum. fläkten ska va modell större som går på lågfart, altså att man tar in rätt mängd luft sakta i överdimisionerat system så får man inget susljud.

in luften byggs på samma sätt fast då skall det naturligt vis inte va nån fläkt.

att binda ihop vantilationssystemen(=överhörning) och bara ha hål i väggen för inluft kommer sbba ljudisoeringen. men man behöver inte ha separat system i alla rum. det bästa är nog att se vilka rum som det går att spela/jobba i sammtidigt. gissingsvis(beroende på hur bra byggt det är) rep.1 och 3, k-rum och rep3, rep2 och k-rum. dessa bör då inte bindasihop med ventilation, medans närliggande rum kan ha samma system. du fattar nog hu jag menar.

post-19551-0-58364500-1302036709_thumb.png

Bra inlägg och skiss adrumdrum! Tror dock att det behövs lite förtydligande här vad det gäller ventilation och anpassad ventilation. Naturligtvis kan prestandan vad det gäller ljudreduktion ökas med avancerade fällor vilket jag skrev i mitt förra inlägg, men här handlar det väl ändå om att finna en vettig lösning för just det här projektet vad det gäller såväl funktion,utrymme som ekonomi, vilket inte tex. ett flerkanalssystem inte skulle innebära - som jag ser det. Jag förstår inte vad du menar med att "bara ha hål i väggen". Jag kanske har varit otydlig, men så menar jag naturligtvis inte.

Hmm, "rör och slangar ska vara minst 160 mm." Ett lite konstigt resonemang tycker jag då ventilation beräknas (rumsvolym,flöde/ljud/värme/luftfuktighet etc.) på liknande sätt som man räknar på akustik. Ett sådant statement tycker jag då kan jämföras med att säga att en högtalare ska vara minst 12" i diameter - oavsett förhållande.

Jag tror inte att den föreslagna ventilationen kommer att bli den svaga länken vad det gäller störande ljud. Som jag skrev så är det enklaste att göra ett test. Skulle mitt förslag med dB-rör och ljuddämpande tallrik av någon anledning inte vara tillräcklig så är det ju faktiskt rätt så enkelt (men tidskrävande) att bygga en ljudfälla på insidan av tilluftsdonet.

Allt gott / Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för all info boys!

Nu har jag läst Dunders tråd, börjar reda ut begreppen i huvudet nu:)

Och Björn, jag och Jocke kommer gärna förbi! Får ta det om ett par veckor lr så.

Och du är ju självklart välkommen till oss!

God nacho!

Link to comment
Dela på andra sajter

Med risk för att vara en avig jävel :rolleyes:

Det är ett litet problem som jag ser det, eftersom lokalerna ägs av en ungdomsförening är det deras sak att lokalerna

uppfyller byggnormen, de är fastighetsägare, om det nu inte är någon annan som äger huset??

Dvs att det finns ventilation i lokalerna som uppfyller byggnormen både vad det gäller luftomsättning, energiförbrukning,

brandskydd mm. Lokalerna byggs om för ett specifikt ändamål, hur är det med matningskabel till fastighet, värmebehov mm.mm.

Som jag ser det måste de även besiktigas, innan de får tas i bruk?

Det här måste fastighetsägaren veta om, ni får kolla upp med den som är projektansvarig, om de inte vet det så får de kolla upp det, snarast

dvs kost drar iväg om man inte gör allt i rätt följd.....

Bara en liten tanke 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Med risk för att vara en avig jävel :rolleyes:

Det är ett litet problem som jag ser det, eftersom lokalerna ägs av en ungdomsförening är det deras sak att lokalerna

uppfyller byggnormen, de är fastighetsägare, om det nu inte är någon annan som äger huset??

Dvs att det finns ventilation i lokalerna som uppfyller byggnormen både vad det gäller luftomsättning, energiförbrukning,

brandskydd mm. Lokalerna byggs om för ett specifikt ändamål, hur är det med matningskabel till fastighet, värmebehov mm.mm.

Som jag ser det måste de även besiktigas, innan de får tas i bruk?

Det här måste fastighetsägaren veta om, ni får kolla upp med den som är projektansvarig, om de inte vet det så får de kolla upp det, snarast

dvs kost drar iväg om man inte gör allt i rätt följd.....

Bara en liten tanke 😊

Hej!

Det är ju jag som är projektansvarig;) (smart va, jag kan ingenting om nånting;)

Så det är det jag håller på med nu, samlar information för att sedan lägga fram en bygg och kostnadsplan för styrelsen.

Mvh / HippoChriss

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser fint ut! Jag funderar bara på hur mycket som får plats i de små replokalerna? :s Kan du inte "inreda" en av dem med de programmet?

Bra fråga!

Jag har själv repat i sånna små lokaler, det är trångt, men det går.

I Floorplanner kan man ju ändra storlek på allt, så jag måste lista ut hur brett och djupt ett standardtrumset är.

Fixar det ikväll kanske:)

Mvh / HippoChriss

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Det är ju jag som är projektansvarig;) (smart va, jag kan ingenting om nånting;)

Så det är det jag håller på med nu, samlar information för att sedan lägga fram en bygg och kostnadsplan för styrelsen.

Mvh / HippoChriss

ha..ha.. va bra.. lägg på ca 10-20 % i oförutsett så bör det funka, om det inte va helt åt h-e räknat från början :-)

Rock on....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...