Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hmm.

I veckan sÄ fick jag ett telefonsamtal som jag tog. Efter nÄgon minut kom jag pÄ att jag hade lagt upp Stracciatella-glass.

SÄ samtidigt som jag fortsatte samtalet började jag inmundiga denna verkligen iskalla glass.

Snart hört jag fniss i andra Ànden och frÄgan om jag blÄst in en halv dos helium, sÄsom dumma mÀnniskor i tv gör, för att skoja.

Mycket riktigt, min röst var pitchbendad som ett presetljud pÄ en syntetisator.

NÄgot mÄste ha hÀnt med stÀmbanden eller med de vÀvnader som hÄller dem pÄ plats.

Har ni upplevt nÄgot liknande?

Vad kan ha hÀnt rent fysiologiskt?

Slutsats: Det fÄr mig att pÄminna mig sjÀlv om temperaturens betydelse vid inspelning av akustiska instrument.

â˜ș

en mobil som stÀnger av sig sjÀlv//:debatt

Annons
Postat

"Temperaturen pĂ„verkar hastigheten i mediet men inte lika mycket som t ex helium (dĂ„ mediet bytts ut mot ett annat, Ă„tminstone dĂ€r ljudet uppstĂ„r)." Nej, det var nog dĂ€rför hon sa "halv dos"... â˜ș

Av lÀnkens tabell "Effekten av temperatur" (nedan) framgÄr att luftens densitet och den akustiska impedansen

sjunker, medan ljudets hastighet ökar vid stigande temperaturer.

Temperature / Speed of sound / Density of air / Acoustic impedance

in °C c in m·s−1 ρ in kg·m−3 Z in N·s·m−3

+35 351.96 1.1455 403.2

+30 349.08 1.1644 406.5

+25 346.18 1.1839 409.4

+20 343.26 1.2041 413.3

+15 340.31 1.2250 416.9

+10 337.33 1.2466 420.5

+5 334.33 1.2690 424.3

±0 331.30 1.2920 428.0

-5 328.24 1.3163 432.1

-10 325.16 1.3413 436.1

-15 322.04 1.3673 440.3

-20 318.89 1.3943 444.6

-25 315.72 1.4224 449.1

Detta förutsÀtter allt annat givet/lika. Nu hade sÀkerligen kylan

i sig dessutom en sammandragande effekt pÄ blodkÀrl och vÀvnader.

Inte minst dÄ jag precis nÀr det ringde avslutat en tugga varm pizzaslice.

SÄ det gick frÄn varmt till isande kallt i vÀvnaderna.

😑

Postat

Nu hade sÀkerligen kylan i sig dessutom en sammandragande effekt pÄ blodkÀrl och vÀvnader.

Inte minst dÄ jag precis nÀr det ringde avslutat en tugga varm pizzaslice.

SÄ det gick frÄn varmt till isande kallt i vÀvnaderna.

En troligare förklaring Àn temperaturförÀndring i mediet.

Postat (redigerat)

Mediet för ljud (vĂ„grörelse) = luft (oftast nĂ€r vi lyssnar iallafall ... 😛 )

Ok, dÄ förstÄr jag.

DÄ Àr vi pÄ samma linje.

Redigerat av debatt
Postat

... det Àr ju liksom trots allt ingen större skillnad i "speed of sound" vid olika temperaturer enligt tabellen ovan.

Om man spÀnner en gitarrstrÀng ett varv sÄ lÄter den ju mer annorlunda Àn om man gÄr frÄn att spela i 25+ inne till 10- ute.

Jag Àr övertygad om att sammandragningar i muskler etc har större betydelse i detta case.

Postat

... det Àr ju liksom trots allt ingen större skillnad i "speed of sound" vid olika temperaturer enligt tabellen ovan.

Om man spÀnner en gitarrstrÀng ett varv sÄ lÄter den ju mer annorlunda Àn om man gÄr frÄn att spela i 25+ inne till 10- ute.

Jag Àr övertygad om att sammandragningar i muskler etc har större betydelse i detta case.

Det var vĂ€l det han sade ocksĂ„...? 😉

Postat

Det var vĂ€l det han sade ocksĂ„...? 😉

Jupp;

https://www.studio.se/index.php/topic/84815-om-temperaturens-betydelse-vid-inspelning/page__view__findpost__p__1209666

😛

Postat

Debatt gÄr pÄ linjen att ljudpitchen uppkommer av en sammandragning av vÀvnad inkl stÀmbandens

fÀsten snarare Àn att ljudet Àndrar karaktÀr bara för att det gÄr genom den kylda strupen.

&

Gilbert tror mer pÄ att dÄ luftstrupen nu hÄller en lÀgre temperatur Àn

tidigare efter intagandet av den iskalla glassen, sÄ lÄter det ljusare

nÀr rösten dÀrefter fÀrdas genom denna strupe.

Debatt hÀnvisar bl.a. till den av Gilbert i lÀnken presenterade tabellen. VidhÄller att det Àr rimligare att ljudet

pÄverkats av Àndrade förhÄllanden i strupens vÀvnader mer Àn att luften i densamma Àr kallare.

Claes har inte fattat.

Inte hans brorsa heller.

😛😛😛😛😛😛😛

kabel//:debatt

đŸ€Ș

https://www.studio.se/index.php/topic/84815-om-temperaturens-betydelse-vid-inspelning/page__view__findpost__p__1209666

LÀs en gÄng till Àr du snÀll!

Postat (redigerat)

Debatt:

Tror nog att du lÀser Àr istÀllet för Àn i mitt inlÀgg?

Jag har hela tiden sagt att temperaturförÀndringen (av luften) inte Àr en trolig förklaring!

Redigerat av Gilbert
Postat (redigerat)

Debatt: Tror nog att du lÀser Àr istÀllet för Àn i mitt inlÀgg?

Förmodligen. Undrar just varför...

En intressant följdfrÄga blir hur det kan pÄverka stÀmbandsapparaten och rösten sÄpass mycket

med tanke pÄ att det ligger i en annan strupe Àn matstrupen.

Gonatt!

Redigerat av debatt
Postat

En intressant följdfrÄga blir hur det kan pÄverka stÀmbandsapparaten och rösten sÄpass mycket

med tanke pÄ att det ligger i en annan strupe Àn matstrupen.

Visst kan det det. Matstrupen och luftstrupen ligger som bekant vÀldigt nÀra varandra. Det Àr ju inte heller bra att dricka kallt medan man sjunger, eftersom det ocksÄ kyler ner stÀmbanden och gör dem stelare.

Postat

đŸ€Ș

LÀs en gÄng till Àr du snÀll!

Haha, och HÄR lĂ€ste jag rĂ€tt, tredje gĂ„ngen 🙂 SvĂ„ra ord hĂ€r mĂ„ jag sĂ€ga!

Postat (redigerat)

Haha, och HÄR lĂ€ste jag rĂ€tt, tredje gĂ„ngen 🙂 SvĂ„ra ord hĂ€r mĂ„ jag sĂ€ga!

Nja inte sÀrskilt, men det stod "En troligare förklaring Àn temperaturförÀndring i mediet."

Jag hade skrivit "Ja, det stÀmmer, det Àr en troligare förklaring Àn en temperaturförÀndring i mediet."

I det korthuggna formatet utan uppenbart medhÄll Àr det lÀtt hÀnt att man lÀser "Àr" istÀllet för "Àn", om man lÀser alltför snabbt.

Inte minst dÄ Gilbert annars inte sÀllan sÀger emot mig.

Redigerat av debatt
Postat

I det korthuggna formatet utan uppenbart medhÄll Àr det lÀtt hÀnt att man lÀser "Àr" istÀllet för "Àn", om man lÀser alltför snabbt.

?

Jag tycker det Àr ett solklart medhÄll.

Postat

Vet inte om ni kom fram till nĂ„gon vettig förklaring, men borde det inte helt enkelt bero pĂ„ att stĂ€mbanden blev nedkylda och dĂ€rav stelare och hĂ„rdare och DÄRAV gav en högre ton? Samt att musklerna drar ihop sig mer av kylan?

Dock sÄ tror jag inte att du hade mÀrkt av det om du hade sjungit eftersom du dÄ efterstrÀvar en viss ton och anpassar muskler och stÀmband efter de förhÄllanden som rÄder, nÀr man pratar Àr det nog mycket enklare att vandra ivÀg frÄn sitt naturliga tonlÀge utan att tÀnka pÄ det.

SpĂ„nar lite bara... â˜ș

Postat

Vet inte om ni kom fram till nĂ„gon vettig förklaring, men borde det inte helt enkelt bero pĂ„ att stĂ€mbanden blev nedkylda och dĂ€rav stelare och hĂ„rdare och DÄRAV gav en högre ton? Samt att musklerna drar ihop sig mer av kylan?

Jo, det var vĂ€l ungefĂ€r det vi kom fram till (till slut 😛 ).

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.