debatt Postat 31 mars 2011 Postat 31 mars 2011 Hmm. I veckan sĂ„ fick jag ett telefonsamtal som jag tog. Efter nĂ„gon minut kom jag pĂ„ att jag hade lagt upp Stracciatella-glass. SĂ„ samtidigt som jag fortsatte samtalet började jag inmundiga denna verkligen iskalla glass. Snart hört jag fniss i andra Ă€nden och frĂ„gan om jag blĂ„st in en halv dos helium, sĂ„som dumma mĂ€nniskor i tv gör, för att skoja. Mycket riktigt, min röst var pitchbendad som ett presetljud pĂ„ en syntetisator. NĂ„got mĂ„ste ha hĂ€nt med stĂ€mbanden eller med de vĂ€vnader som hĂ„ller dem pĂ„ plats. Har ni upplevt nĂ„got liknande? Vad kan ha hĂ€nt rent fysiologiskt? Slutsats: Det fĂ„r mig att pĂ„minna mig sjĂ€lv om temperaturens betydelse vid inspelning av akustiska instrument. âșïž en mobil som stĂ€nger av sig sjĂ€lv//:debatt
Gilbert Postat 31 mars 2011 Postat 31 mars 2011 Temperaturen pÄverkar hastigheten i mediet men inte lika mycket som t ex helium (dÄ mediet bytts ut mot ett annat, Ätminstone dÀr ljudet uppstÄr). http://en.wikipedia.org/wiki/Speed_of_sound#Tables
debatt Postat 31 mars 2011 TrĂ„dstartare Postat 31 mars 2011 "Temperaturen pĂ„verkar hastigheten i mediet men inte lika mycket som t ex helium (dĂ„ mediet bytts ut mot ett annat, Ă„tminstone dĂ€r ljudet uppstĂ„r)." Nej, det var nog dĂ€rför hon sa "halv dos"... âșïž Av lĂ€nkens tabell "Effekten av temperatur" (nedan) framgĂ„r att luftens densitet och den akustiska impedansen sjunker, medan ljudets hastighet ökar vid stigande temperaturer. Temperature / Speed of sound / Density of air / Acoustic impedance in °C c in m·sâ1 Ï in kg·mâ3 Z in N·s·mâ3 __________________________________________________________________ +35 351.96 1.1455 403.2 +30 349.08 1.1644 406.5 +25 346.18 1.1839 409.4 +20 343.26 1.2041 413.3 +15 340.31 1.2250 416.9 +10 337.33 1.2466 420.5 +5 334.33 1.2690 424.3 ±0 331.30 1.2920 428.0 -5 328.24 1.3163 432.1 -10 325.16 1.3413 436.1 -15 322.04 1.3673 440.3 -20 318.89 1.3943 444.6 -25 315.72 1.4224 449.1 Detta förutsĂ€tter allt annat givet/lika. Nu hade sĂ€kerligen kylan i sig dessutom en sammandragande effekt pĂ„ blodkĂ€rl och vĂ€vnader. Inte minst dĂ„ jag precis nĂ€r det ringde avslutat en tugga varm pizzaslice. SĂ„ det gick frĂ„n varmt till isande kallt i vĂ€vnaderna. đ
Gilbert Postat 31 mars 2011 Postat 31 mars 2011 Nu hade sÀkerligen kylan i sig dessutom en sammandragande effekt pÄ blodkÀrl och vÀvnader. Inte minst dÄ jag precis nÀr det ringde avslutat en tugga varm pizzaslice. SÄ det gick frÄn varmt till isande kallt i vÀvnaderna. En troligare förklaring Àn temperaturförÀndring i mediet.
debatt Postat 31 mars 2011 TrÄdstartare Postat 31 mars 2011 En troligare förklaring Àn temperaturförÀndring i mediet. Vad menar du med mediet?
Gilbert Postat 31 mars 2011 Postat 31 mars 2011 Vad menar du med mediet? Mediet för ljud (vĂ„grörelse) = luft (oftast nĂ€r vi lyssnar iallafall ... đ )
debatt Postat 31 mars 2011 TrĂ„dstartare Postat 31 mars 2011 (redigerat) Mediet för ljud (vĂ„grörelse) = luft (oftast nĂ€r vi lyssnar iallafall ... đ ) Ok, dĂ„ förstĂ„r jag. DĂ„ Ă€r vi pĂ„ samma linje. Redigerat 1 april 2011 av debatt
Gilbert Postat 31 mars 2011 Postat 31 mars 2011 Ok, dĂ„ förstĂ„r jag. Men dĂ„ har du nog fel. Ăh, jag har vĂ€l aldrig fel ... đ Vad menar du?
debatt Postat 31 mars 2011 TrÄdstartare Postat 31 mars 2011 ... det Àr ju liksom trots allt ingen större skillnad i "speed of sound" vid olika temperaturer enligt tabellen ovan. Om man spÀnner en gitarrstrÀng ett varv sÄ lÄter den ju mer annorlunda Àn om man gÄr frÄn att spela i 25+ inne till 10- ute. Jag Àr övertygad om att sammandragningar i muskler etc har större betydelse i detta case.
Claes Holmerup Postat 31 mars 2011 Postat 31 mars 2011 ... det Ă€r ju liksom trots allt ingen större skillnad i "speed of sound" vid olika temperaturer enligt tabellen ovan. Om man spĂ€nner en gitarrstrĂ€ng ett varv sĂ„ lĂ„ter den ju mer annorlunda Ă€n om man gĂ„r frĂ„n att spela i 25+ inne till 10- ute. Jag Ă€r övertygad om att sammandragningar i muskler etc har större betydelse i detta case. Det var vĂ€l det han sade ocksĂ„...? đ
Gilbert Postat 31 mars 2011 Postat 31 mars 2011 Det var vĂ€l det han sade ocksĂ„...? đ Jupp; https://www.studio.se/index.php/topic/84815-om-temperaturens-betydelse-vid-inspelning/page__view__findpost__p__1209666 đ
debatt Postat 31 mars 2011 TrĂ„dstartare Postat 31 mars 2011 (redigerat) đ€Ș Redigerat 1 april 2011 av debatt
Gilbert Postat 31 mars 2011 Postat 31 mars 2011 Debatt gĂ„r pĂ„ linjen att ljudpitchen uppkommer av en sammandragning av vĂ€vnad inkl stĂ€mbandens fĂ€sten snarare Ă€n att ljudet Ă€ndrar karaktĂ€r bara för att det gĂ„r genom den kylda strupen. & Gilbert tror mer pĂ„ att dĂ„ luftstrupen nu hĂ„ller en lĂ€gre temperatur Ă€n tidigare efter intagandet av den iskalla glassen, sĂ„ lĂ„ter det ljusare nĂ€r rösten dĂ€refter fĂ€rdas genom denna strupe. Debatt hĂ€nvisar bl.a. till den av Gilbert i lĂ€nken presenterade tabellen. VidhĂ„ller att det Ă€r rimligare att ljudet pĂ„verkats av Ă€ndrade förhĂ„llanden i strupens vĂ€vnader mer Ă€n att luften i densamma Ă€r kallare. Claes har inte fattat. Inte hans brorsa heller. đđđđđđđ kabel//:debatt đ€Ș https://www.studio.se/index.php/topic/84815-om-temperaturens-betydelse-vid-inspelning/page__view__findpost__p__1209666 LĂ€s en gĂ„ng till Ă€r du snĂ€ll!
Gilbert Postat 31 mars 2011 Postat 31 mars 2011 (redigerat) Debatt: Tror nog att du lÀser Àr istÀllet för Àn i mitt inlÀgg? Jag har hela tiden sagt att temperaturförÀndringen (av luften) inte Àr en trolig förklaring! Redigerat 31 mars 2011 av Gilbert
debatt Postat 1 april 2011 TrÄdstartare Postat 1 april 2011 (redigerat) Debatt: Tror nog att du lÀser Àr istÀllet för Àn i mitt inlÀgg? Förmodligen. Undrar just varför... En intressant följdfrÄga blir hur det kan pÄverka stÀmbandsapparaten och rösten sÄpass mycket med tanke pÄ att det ligger i en annan strupe Àn matstrupen. Gonatt! Redigerat 1 april 2011 av debatt
Claes Holmerup Postat 1 april 2011 Postat 1 april 2011 En intressant följdfrÄga blir hur det kan pÄverka stÀmbandsapparaten och rösten sÄpass mycket med tanke pÄ att det ligger i en annan strupe Àn matstrupen. Visst kan det det. Matstrupen och luftstrupen ligger som bekant vÀldigt nÀra varandra. Det Àr ju inte heller bra att dricka kallt medan man sjunger, eftersom det ocksÄ kyler ner stÀmbanden och gör dem stelare.
therocker Postat 1 april 2011 Postat 1 april 2011 đ€Ș https://www.studio.se/index.php/topic/84815-om-temperaturens-betydelse-vid-inspelning/page__view__findpost__p__1209666 LĂ€s en gĂ„ng till Ă€r du snĂ€ll! Haha, och HĂR lĂ€ste jag rĂ€tt, tredje gĂ„ngen đ SvĂ„ra ord hĂ€r mĂ„ jag sĂ€ga!
debatt Postat 1 april 2011 TrĂ„dstartare Postat 1 april 2011 (redigerat) Haha, och HĂR lĂ€ste jag rĂ€tt, tredje gĂ„ngen đ SvĂ„ra ord hĂ€r mĂ„ jag sĂ€ga! Nja inte sĂ€rskilt, men det stod "En troligare förklaring Ă€n temperaturförĂ€ndring i mediet." Jag hade skrivit "Ja, det stĂ€mmer, det Ă€r en troligare förklaring Ă€n en temperaturförĂ€ndring i mediet." I det korthuggna formatet utan uppenbart medhĂ„ll Ă€r det lĂ€tt hĂ€nt att man lĂ€ser "Ă€r" istĂ€llet för "Ă€n", om man lĂ€ser alltför snabbt. Inte minst dĂ„ Gilbert annars inte sĂ€llan sĂ€ger emot mig. Redigerat 1 april 2011 av debatt
Gilbert Postat 1 april 2011 Postat 1 april 2011 Inte minst dĂ„ Gilbert annars inte sĂ€llan sĂ€ger emot mig. Man lĂ€ser det man vill lĂ€sa ... đ
Gilbert Postat 1 april 2011 Postat 1 april 2011 I det korthuggna formatet utan uppenbart medhÄll Àr det lÀtt hÀnt att man lÀser "Àr" istÀllet för "Àn", om man lÀser alltför snabbt. ? Jag tycker det Àr ett solklart medhÄll.
P Forsberg Postat 1 april 2011 Postat 1 april 2011 Vet inte om ni kom fram till nĂ„gon vettig förklaring, men borde det inte helt enkelt bero pĂ„ att stĂ€mbanden blev nedkylda och dĂ€rav stelare och hĂ„rdare och DĂRAV gav en högre ton? Samt att musklerna drar ihop sig mer av kylan? Dock sĂ„ tror jag inte att du hade mĂ€rkt av det om du hade sjungit eftersom du dĂ„ efterstrĂ€var en viss ton och anpassar muskler och stĂ€mband efter de förhĂ„llanden som rĂ„der, nĂ€r man pratar Ă€r det nog mycket enklare att vandra ivĂ€g frĂ„n sitt naturliga tonlĂ€ge utan att tĂ€nka pĂ„ det. SpĂ„nar lite bara... âșïž
Gilbert Postat 1 april 2011 Postat 1 april 2011 Vet inte om ni kom fram till nĂ„gon vettig förklaring, men borde det inte helt enkelt bero pĂ„ att stĂ€mbanden blev nedkylda och dĂ€rav stelare och hĂ„rdare och DĂRAV gav en högre ton? Samt att musklerna drar ihop sig mer av kylan? Jo, det var vĂ€l ungefĂ€r det vi kom fram till (till slut đ ).
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.