Jump to content
Annons

Att lyckas med Black Metal?


Astaroth218

Recommended Posts

Klart att jag bygger den på något.

Ännu en gång, läs inläggen som aROCKER gjort i den här tråden men jag tänker inte c/p inläggen åt dej din late fan. 😉

Inläggen visar ganska klart på en oförståelse för vad black metal är.

du har än en gång misslyckats med att motivera VARFÖR DU tycker det visar på oförståelse - och vad som istället är rätt

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

du har än en gång misslyckats med att motivera VARFÖR DU tycker det visar på oförståelse - och vad som istället är rätt

Ursäkta, men är du dum på riktigt eller spelar du bara?

Jag säger åt dej att läsa inläggen som aROCKER gjort som i sej klart och tydligt visar på en okunskap/oförståelse för genren. Är det så svårt för dej att förstå?

Är det så att du själv inte förstår och/eller vet något om black metal? Om det är fallet säg då det istället för att vara arrogant, för det är helt okej att inte förstå eller veta och då förstår jag samtidigt också varför du verkar ha svårt för att förstå min motivering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta, men är du dum på riktigt eller spelar du bara?

Jag säger åt dej att läsa inläggen som aROCKER gjort som i sej klart och tydligt visar på en okunskap/oförståelse för genren. Är det så svårt för dej att förstå?

Är det så att du själv inte förstår och/eller vet något om black metal? Om det är fallet säg då det istället för att vara arrogant, för det är helt okej att inte förstå eller veta och då förstår jag samtidigt också varför du verkar ha svårt för att förstå min motivering.

precis - jag förstår inte vad som är så självklart

kan du förklara nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

precis - jag förstår inte vad som är så självklart

kan du förklara nu?

Självklart är att snubben inte gillar genren. Han klankar ner på stilen och alla exempel han ger är från andra genres. Kan du inte se det?

aRocker får gärna motbevisa mig med sin kunskap om genren och berätta vilka band han tycker är bäst i genren. Hittills har han bara blajat dynga i tråden som inte har någon relevans med genren.

Så lägg ner.

Redigerat av Freddy
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, som titeln lyder.. Jag brinner för Black Metal, dess texter och känslan att spela det..

Men vad krävs egentlige av erat tycke för att "sticka ut" i dagens samhälle.. vet av egen erfarenhet att Sverige är ett rätt så "pissigt" land att lira black i..

Har ett par kompisar som lirar black metal. Var själv också delaktig i genren ungefär för 10 år sedan. De senare åren har jag spelat i princip allt annat förutom black/death metal.

Grabbarna spelade in ett par skivor i studion där jag hade tillgång till och där jag spelade in mina grejer.

Erbjöd mig även till att mixa deras andra platta, för jag visste att de inte hade kunskap nog att göra jobbet själv eller stora pengar till att anlita något proffs.

Jag sa att jag kan göra jobbet för en liten slant.. tror jag sa att jag kan göra jobbet för 300kr/låt (de hade kring 11-13 låtar). De tackade nej och sa "vi vill ha någon som kan mixa black metal". Där satt jag som endast då hade mixat hårdrock (och annan metal) och förstod inte vad problemet egentligen var.

När skivorna släpptes, stod inte mitt namn med i tacklistan (trots att det var jag som gav de tillgång till studion).

Efteråt sa en annan polare till mig att de ville inte att jag skulle mixa för att jag inte var "true" nog. Samma gällande mitt namn i "tack till: "-listan.

Om man vill lyckas med black metal, så får man göra som alla andra; ta emot all hjälp ni kan få. Speciellt av de mer erfarna. I detta fall var jag inte speciellt erfaren, men kan garantera att jag hade gjort mix-jobbet bättre än vad slutresultatet blev. Instrumenten krockar med varandra och sången skär sig igenom allt men är otroligt otydlig samtidigt. Tror inte det finns någon kompressor på sången, då den gungar i volym rejält.

Vill inte black metal band låta bra? Måste det låta illa för att vara "true"?

Är det pinsamt om det står en killes namn på skivan om han har spelat pop/rock tidigare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart är att snubben inte gillar genren. Han klankar ner på stilen och alla exempel han ger är från andra genres. Kan du inte se det?

aRocker får gärna motbevisa mig med sin kunskap om genren och berätta vilka band han tycker är bäst i genren. Hittills har han bara blajat dynga i tråden som inte har någon relevans med genren.

Så lägg ner.

Jag är inte alls kunnig om Black Metal...men jag var in och lyssnade lite på olika band och visst kan det vara släpigt och tungt, fast jag köper inte att det är "tung/arg" produktion, inte speciellt fett, som sagt, Reznor och Prodigy går "all in" på den genren i det fallet, i mitt tycke.

Dissection...tyckte jag var rätt melodiska om än väldigt snälla (inte riktigt Black Metal heller som ni själva påpekade)...tycker nog att Mercyful Fate var läckrare på sin tid, antar att det mesta är gjort inom dom flesta genres.

Ha det gött grabbar, vilka som är närmast djävulen då....hm, låt se Vikingarna eller nåt annat "obskyrt" band 😆:lol:😆

Vi får väl försöka dra igång en Black Metal festival då!?

Redigerat av aROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart är att snubben inte gillar genren. Han klankar ner på stilen och alla exempel han ger är från andra genres. Kan du inte se det?

och på vilket sätt skulle det betyda att han inte vet ett skit om hur black metal låter ifht andra genrer?

ang det du benämner punk ovan... du som kan genren borde väl känna igen låten som i stort sett gav den namnet?

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

och på vilket sätt skulle det betyda att han inte vet ett skit om hur black metal låter ifht andra genrer?

ang det du benämner punk ovan... du som kan genren borde väl känna igen låten som i stort sett gav den namnet?

Du är rolig du. Vet inte varför du har svårt att se det. aRocker har nu själv även erkänt att han inte har så stor koll på genren, räcker det nu kanske? Eller ska du försöka argumentera för din sak ändå kanske?

Venom är varken bra eller black metal för mig. Black punk kanske? Jag anser att Bathory gav mer till utvecklingen av genren. Du kan inte lyssna på klippet och säga att det låter BM, eller?

Sen är jag inget fan av Bathory heller, gillar inte någon av den tidigare BM direkt. Det måste nog bli 90-tal och framåt för att jag ska gilla genren.

Redigerat av Freddy
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Låten Black Metal av Venom (som de gör en cover på) var först med termen Black Metal. Alltså så TRUE det kan bli 😄

Precis, och om Britney skulle sjunga death metal i en låt så är hon dödsmetallare 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför?

du verkar ju helt missat bandet som i stort sett var upprinnelsen till hela genren

venom är ju per definition roten till black metal

och det behöver man inte vara nån ihärdig fan av idag för att ha koll på - men det underlättar kanske om man föddes före 1980 - tiden då det begav sig

Link to comment
Dela på andra sajter

och då kan man enl dig inte höra å jämföra huruvida man anser det låter tungt eller inte jämfört med annat?

då har du väl ändå diskvalificerat dig själv också

Det sa jag inte. Men om det är det ENDA man gör så är det en helt annan sak.

Men herregud, det går inte att föra en vettig diskussion med dig märker jag. Sluta med ditt patetiska tugg nu, du har inte tillfört ett skit till tråden, bara tjafs tjafs tjafs.

Link to comment
Dela på andra sajter

du verkar ju helt missat bandet som i stort sett var upprinnelsen till hela genren

venom är ju per definition roten till black metal

och det behöver man inte vara nån ihärdig fan av idag för att ha koll på - men det underlättar kanske om man föddes före 1980 - tiden då det begav sig

Haha, ja jag är väl inte TRUE då antar jag. Bara för att jag inte gillar Venom. Måste man per definition alltid gilla banden som var först? Typiskt förlegat gubbdravel (samma sak oavsett genres), det håller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste man per definition alltid gilla banden som var först? Typiskt förlegat gubbdravel (samma sak oavsett genres), det håller inte.

men man måste gilla dagens band för att kunna uttala en åsikt hur man tycker det låter?

var det inte det som var utgångspunkten gentemot arockers åsikter?

det tycker du håller bättre?

det kanske man isf kan kalla snorgärsdravel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Venom är varken bra eller black metal för mig.

Man kan förstås förädla diskussionen och börja droppa namn, årtionden och subsound hit o dit. Men du kommer liksom inte ifrån att Venom ÄR (eller ok: VAR) black metal. Dom definierade ju genren.

Sen att du (och föralldel jag) tycker att det är skit - eller möjligen värt att fnissa åt - är en annan sak. Att smaken är som röven är självklart. Men solen går upp på morronen och ner på kvällen, Eminem pysslar med rap och Venom är black metal. Rätt ska va rätt, fan 😉

...om nu detta inlägg tillförde tråden något.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan förstås förädla diskussionen och börja droppa namn, årtionden och subsound hit o dit. Men du kommer liksom inte ifrån att Venom ÄR (eller ok: VAR) black metal. Dom definierade ju genren.

Sen att du (och föralldel jag) tycker att det är skit - eller möjligen värt att fnissa åt - är en annan sak. Att smaken är som röven är självklart. Men solen går upp på morronen och ner på kvällen, Eminem pysslar med rap och Venom är black metal. Rätt ska va rätt, fan 😉

...om nu detta inlägg tillförde tråden något.

Det är väl sant. Men det jag menade var att jag personligen inte tycker det låter speciellt mycket black metal om Venom. Det var först i den "andra" black metal-vågen eller vad vi ska kalla det som musikstilen förädlades och verkligen blev mer av en egen stil. Venom och Bathory la grunden, men stilen var långt ifrån utvecklad till vad den är idag. Så när jag lyssnar på dessa band så låter det inte BM för mig, men visst, jag förstår att dom la grunden och visade vägen för mer vettiga band 🙂

Detta är inga fakta, utan min personliga åsikt. 🙂

Redigerat av Freddy
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Det är väl sant. Men det jag menade var att jag personligen inte tycker det låter speciellt mycket black metal om Venom. Det var först i den "andra" black metal-vågen eller vad vi ska kalla det som musikstilen förädlades och verkligen blev mer av en egen stil. Venom och Bathory la grunden, men stilen var långt ifrån utvecklad till vad den är idag. Så när jag lyssnar på dessa band så låter det inte BM för mig, men visst, jag förstår att dom la grunden och visade vägen för mer vettiga band 🙂

Detta är inga fakta, utan min personliga åsikt. 🙂

Och hur ska det låta för att vara BM? Jag växte upp som tonåring på 80-talet och gillade inte just då 70-talshårdrocken. Innebar det att det som gjordes på 70-talet inte var hårdrock då? Knappast. Tycker din definition av vad som är MB är väldigt snäv. 80-talet var 80-talet och 90-talet var 90-talet. Det går inte att jämföra för det var olika tider. Och många av 90-talets MB-band lyssnade bl a på Venom och Bathory. Inget av MB-banden på 90-talet skulle ha kommit till eller låtit som de gjorde om inte dessa band på 80-talet som Venom och Bathory(och givetvis några andra)funnits, lika lite som de skulle funnits till om det inte varit för Black Sabbath. Vad är det som säger att det måste låta på ett visst sätt för att vara MB? Att utesluta något är det som skapat behovet av än mer etiketter och subgenrer in absurdum. Och det ska även poängteras för de oupplysta att Black Sabbath inte heller var först med att influeras av 60-talets skräckfilmer. Black Widow var först:

http://en.wikipedia.org/wiki/Black_Widow_%28band%29

För de som har hört dem och lyssnat på Mercyful Fate så vet man att de snodde det mesta av texten i låten the oath från en Black Widowlåt. Kommer i skrivande stund inte ihåg vilken låt det är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du är rolig du. Vet inte varför du har svårt att se det. aRocker har nu själv även erkänt att han inte har så stor koll på genren, räcker det nu kanske? Eller ska du försöka argumentera för din sak ändå kanske?

Venom är varken bra eller black metal för mig. Black punk kanske? Jag anser att Bathory gav mer till utvecklingen av genren. Du kan inte lyssna på klippet och säga att det låter BM, eller?

Sen är jag inget fan av Bathory heller, gillar inte någon av den tidigare BM direkt. Det måste nog bli 90-tal och framåt för att jag ska gilla genren.

Precis, jag har ingen stor koll på genren men är tillräckligt gammal för att veta vilka som startade den...Venom, sedan var ju Mercyful Fate lite av påläggskalv.

Det enda jag har hävdat är att man har gått längre idag först och främst musikaliskt och sedan har dom väl gått lite för långt på det personliga planet (rån, mord, etc men det gör väl det hela ännu mera trovärdigt/spännande för kidsen)

Sedan hävdar jag och jag har hört Black Metal att det är inte alls så tungt och vass/aggressiv produktion...men jag ska lyssna in mig lite mer.

Fast att säga att dagens band är mer Black Metal är att skjuta sig i foten. Låt mig gissa att jag blev mera chockad av att höra Venom när dom kom än ni är av dagens band, hehehehe!😮😄

Redigerat av aROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...