Soxic Postat 27 mars 2011 Postat 27 mars 2011 Min dotter har varit och tryckt pĂ„ alla knappar pĂ„ min Tube MP micpreamp som jag köpte för nĂ„gra Ă„r sedan. Nu har den förstĂ„s pajjat :/ FrĂ„gan Ă€r vad som Ă€r bĂ€st i detta lĂ€ge, att köpa en ny micpreamp eller satsa pĂ„ ett nytt ljudkort med inbyggd micpreamp? I dag har jag ett ganska gammalt ljudkort, DSP 24 Value, som dock hĂ„ller fint. 11/5 ms latency fĂ„r jag med det. Ăr dedikerade (standalone) micpreamps bĂ€ttre Ă€n de som Ă€r inbyggda i dagens ljudkort? Min frĂ„ga blir sĂ„ledes, om det Ă€r smartast att köpa ett ljudkort, vilket Ă€r att rekommendera? Om jag ska köpa ett micpreamp, vilket Ă€r att rekommendera? Min budget ligger pĂ„ ett par tusenlappar. Tack pĂ„ förhand.
Larsson Postat 27 mars 2011 Postat 27 mars 2011 (redigerat) de flesta ljudkort har vĂ€l helt ok preampar, oftast rĂ€tt transparenta i ljudet vill man ha lite skit/fĂ€rg pĂ„ signalen ska man nog satsa pĂ„ utombordare ta en titt pĂ„ TC-Konnekt 6, Ă€r helt ok ljudkort för ca 15-1600 sĂ„ kommer du undan med sĂ€kert halva den latencyn du har idag pĂ„ köpet! http://www.thomann.de/se/tc_electronic_desktop_konnekt_6.htm kan vara vĂ€rt att kolla upp iaf đ Redigerat 27 mars 2011 av Larsson
Soxic Postat 27 mars 2011 TrÄdstartare Postat 27 mars 2011 Verkar ju vara ett kanonkort. Tack för tipset. Det enda som gör mig osÀker Àr det hÀr med preampen. Vore ju trÄkigt om det visar sig att min Art Tube MP Àr en mycket bÀttre preamp Àn den som finns inbyggd i ovan nÀmnda ljudkort. Vet dock inte hur det ska jÀmföras. Söker information om produkterna, men hittar inget vettigt.
Soxic Postat 27 mars 2011 TrÄdstartare Postat 27 mars 2011 Vet inte, he, he. Eftersom det Àr en dedikerad micpreamp sÄ kÀnns det rent instinktivt att den kan koncentrera sig helt och hÄllet pÄ att ge en vÀlljudande signal? Jag vet att det inte behöver vara sÄ, men det Àr lÀtt att utgÄ ifrÄn det om du förstÄr vad jag menar, medan preampen i ljudkortet "bara" Àr en aspekt av flera som mÄste fÄ plats i ljudkortet. Jag har lÀst pÄ en hel del om Konnekt 6 och det Àr bara positiva saker. Det lutar Ät ett köp faktiskt. Antar att det inte Àr problem med att fÄ fina distljud frÄn Guitar rig, etc med Konnekt 6?
Larsson Postat 27 mars 2011 Postat 27 mars 2011 (redigerat) jag Ă€r ingen expert pĂ„ omrĂ„det men jag har ett TC kort sjĂ€lv (om en ett Ă€ldre en det jag tipsade om) och det lĂ„ter toppen om det vĂ€ldigt rent & fint om man anvĂ€nder de inbyggda preamparna, dock sĂ„ anvĂ€nder jag dem nĂ€stan aldrig för jag har en neveklon preamp som fĂ„r signalen lite mer fetare (lĂ€gger till övertoner har jag fattat det som) jag gillar hur den lĂ„ter helt enkelt, & hur mina inspelningar lĂ„ter sedan jag började anvĂ€nda den men vissa gillar ju att det skaa lĂ„ta kliniskt, & dĂ„ funkar tc-kortets inbyggda preampar alldeles utmĂ€rkt och för guitar rig & sĂ„ Ă€r det nog inga problem jag har sjĂ€lv en sidnal dragen frĂ„n en volympedal till tc-kortet som jag brukar sitta & klinka med i guitarrig, och jag har inte kĂ€nnt att jag behövt byta preamp i det scenariot iaf svĂ„rt att komma med tips om du inte vet vad du gillade med den upsĂ€ttning du hade/har kanske det bĂ€sta Ă€r att reparera eller köpa ny likadan preamp om du har svĂ„rt att skiljas frĂ„n den heltenkelt! đ Redigerat 27 mars 2011 av Larsson
Soxic Postat 27 mars 2011 TrÄdstartare Postat 27 mars 2011 Jag Àr bara ett steg ifrÄn att bestÀlla Konnekt 6, som verkar toppen! Jag har endast 1 firewire ingÄng pÄ min dator (PC) och pÄ den stÄr det IEE1394. Kommer det att funka med detta kort?
Larsson Postat 27 mars 2011 Postat 27 mars 2011 IEE1394 Àr samma som pÄ min dator, funkar perfa men ta dig en extra funderare innan du köper, det verkar lite som du Àr fÀst vid din trasiga preamp ett köp av nytt ljudkort kanske Àr felplacerade pengar lixom
Soxic Postat 27 mars 2011 TrÄdstartare Postat 27 mars 2011 Jag Àr inte sÀrskilt fÀst vid den, bara lite orolig för att man ska byta och sen inte vara nöjd, men man vet ju inte förrÀns man provat. Vore skönt att ha allt i ett, samt att fÄ ner latency. Det verkar med andra ord inte vara ett sÄ dÄligt köp. Dessutom Àr ju recensionerna riktigt positiva.
Soxic Postat 28 mars 2011 TrÄdstartare Postat 28 mars 2011 Har som sagt 5 ms input och 11 ms output latency med mitt pci dsp24 value. Kan jag förvÀnta mig en nÀmnvÀrd sÀnkning av latency med konnekt 6?
Soxic Postat 30 mars 2011 TrĂ„dstartare Postat 30 mars 2011 (redigerat) Har efter lite tweaks fĂ„tt ner mitt latency till buffer 128 och 2.9 ms latency in och 5.8 ms latency ut, Ă€r detta att anse som acceptabelt? Hade tĂ€nkt köpa Konnet 6, men jag vet inte om det skulle ge sĂ„ mycket fördelar? Fick kortet av en vĂ€n för flera Ă„r sedan och har ingen bruks. Har nyligen lĂ€st pĂ„ lite om "direct monitoring" för zero latency vid inspelning och insett att kort som stödjer detta gör att man kan spela in utan att drabbas av fördröjning alls? Googlar pĂ„ mitt kort och det stĂ„r: Direct Monitoring for input signals (zero latency, by hardware) Vet nĂ„gon hur jag aktiverar detta och hur jag gĂ„r tillvĂ€ga för att anvĂ€nda mig av detta? Det Ă€r ett PCI-kort. Jag spelar in i Cubase 5. Tacksam för all hjĂ€lp đ Redigerat 30 mars 2011 av Soxic
pme (oregistrerad) Postat 30 mars 2011 Postat 30 mars 2011 Det Àr bara du sjÀlv som kan avgöra vilken latency du störs av. Cubase har kompensering för latency sÄ det Àr inget problem om du inte upplever ett problem.
Soxic Postat 30 mars 2011 TrĂ„dstartare Postat 30 mars 2011 Det Ă€r bara du sjĂ€lv som kan avgöra vilken latency du störs av. Cubase har kompensering för latency sĂ„ det Ă€r inget problem om du inte upplever ett problem. Jag tycker det dĂ€r Ă€r svĂ„rt att avgöra. NĂ€r man VET att det finns fördröjning, om Ă€n liten, sĂ„ Ă€r det lĂ€tt att inbilla sig att det lĂ„ter otajt :/ Jag har förstĂ„tt att Cubase har kompensering för latency, men jag fattar inte hur det fungerar. Sker det automatiskt eller mĂ„ste jag stĂ€lla in nĂ„got? Har sett att det finns nĂ„gon liknande instĂ€llning i device setup -> vst audio system och adjust for record latency. Ăr det vad som menas hĂ€r? Hur rĂ€knar man ut vilken samples instĂ€llning man ska ha? đ
Larsson Postat 30 mars 2011 Postat 30 mars 2011 skitbra latency nu, sjĂ€lv kör jag pĂ„ 5ms & Ă€r nöjd med det kanske du nu upptcker att ljudkortets egna preampar funkar fint & kan lĂ€gga pengar pĂ„ annat istĂ€llet! đ
Soxic Postat 30 mars 2011 TrĂ„dstartare Postat 30 mars 2011 Jag tror inte kortet har nĂ„gon inbyggd preamp Larsson? Finns inga ingĂ„ngar förutom för audiokablar. Ăr fortfarande lite nyfiken pĂ„ det hĂ€r med direct monitoring och adjust for record latency. KĂ€nner att jag mĂ„ste lĂ€ra mig det. Hur spelar jag in med direct monitor t ex? Hur vet jag att jag verkligen gör det och att det fungerar med mitt ljudkort? Ger det mig 0 latency vid inspelning? NĂ€r ska jag anvĂ€nda adjust för record latency? Jag har den ibockad i Cubase. Jobbar den automatiskt i bakgrunden dĂ„ och ger i princip 0 latency vid inspelning eller? Frustrerande att inte veta đ
Larsson Postat 30 mars 2011 Postat 30 mars 2011 aha.. jag trodde de flesta ljudkort hade det .. men dĂ€r ser man jag hade vart nöjd med din nuvarande latency jag Ă€r inte sĂ„ insatt i latency frĂ„gor. men det finns sĂ€kert flera hĂ€r pĂ„ forumet som kan hjĂ€lpa dig vidare sjĂ€lv har jag avaktiverat direct monitoring, och har inte lidit nĂ„tt av det! lycka till iaf đ
BluesBoy Postat 30 mars 2011 Postat 30 mars 2011 Ăr det inte irriterande nĂ€r du spelar in, Ă€r latencyn ok. đ Den dĂ€r "Adjust for record latency" Ă€r nog till för VSTi's. Antar att det pĂ„ nĂ„got sĂ€tt sköts automatiskt ifall det Ă€r "tunga" instrument. Direct monitor: Finns det inte nĂ„got att bocka för i mjukvarumixern, eller nĂ„'t?
Soxic Postat 30 mars 2011 TrĂ„dstartare Postat 30 mars 2011 Ăr det inte irriterande nĂ€r du spelar in, Ă€r latencyn ok. đ Den dĂ€r "Adjust for record latency" Ă€r nog till för VSTi's. Antar att det pĂ„ nĂ„got sĂ€tt sköts automatiskt ifall det Ă€r "tunga" instrument. Direct monitor: Finns det inte nĂ„got att bocka för i mjukvarumixern, eller nĂ„'t? @Larsson, tack ska du ha! @BluesBoy: finns inget att bocka för i mjukvarumixern. đ
Caveat Postat 31 mars 2011 Postat 31 mars 2011 Soxic, Med "2.9 ms latency in och 5.8 ms latency ut" tror jag nÀstan inte du behöver direct monitoring. HÀr Àr manualen till ditt ljudkort: http://www.staudio.de/data/DSP24_Value.PDF Sök pÄ 'direct monitor' sÄ fÄr du se hur du mÄste koppla. Finns Àven instuktioner för Cubase, men det Àr nog för en vÀldigt gammal version. I min Cubase LE 4 operational manual stÄr det att man mÄste klicka i "Direct monitoring" i Device Setup, men jag ser ingen sÄn box i CB. Kanske för att ljudkortet i jobbdatorn (som CB Àr installerat pÄ) inte supportar DM. Tror inte du fÄr ner latensen med FW-ljudkort. BehÄll ljudkortet om du Àr nöjd med det i övrigt och skaffa en ny preamp. Varför inte en sÄn hÀr?: http://www.tradera.com/Studio-Projects-VTB1-rorpreamp--auktion_301974_130046868 à andra sidan, pÄ lÀngre sikt kanske du vill ha ett ljudkort som supportar Windows 7. Men en extern preamp har du vÀl nytta av ÀndÄ.
Soxic Postat 31 mars 2011 TrĂ„dstartare Postat 31 mars 2011 Caveat, stort tack för din hjĂ€lpsamhet! Jag mĂ€rker dock att jag fĂ„r lite cracks and pops med 128 buffer instĂ€llningen vid lyssning, sĂ„ jag fĂ„r nog trots allt gĂ„ upp till 256 buffer igen och 5,8 ms in och 11,5 ms ut. Ăr det en hyfsad latency att arbeta med det ocksĂ„ eller bör jag kanske satsa pĂ„ ett nytt ljudkort trots allt?
Gilbert Postat 31 mars 2011 Postat 31 mars 2011 Jag mĂ€rker dock att jag fĂ„r lite cracks and pops med 128 buffer instĂ€llningen vid lyssning, sĂ„ jag fĂ„r nog trots allt gĂ„ upp till 256 buffer igen och 5,8 ms in och 11,5 ms ut. Ăr det en hyfsad latency att arbeta med det ocksĂ„ eller bör jag kanske satsa pĂ„ ett nytt ljudkort trots allt? Det Ă€r sĂ€llan ljudkortet som Ă€r den stora skurken i dessa sammanhang: https://www.studio.se/index.php/topic/73167-musikdatorer-fet-bluff
Claes Holmerup Postat 31 mars 2011 Postat 31 mars 2011 Om du Àr vÀldigt kÀnslig för latency, sÄ bör du frÀmst kolla pÄ PCI/PCIe-ljudkort, eftersom de alltid Àr snabbast och dÀrför ocksÄ överlÀgsna bÄde USB och Firewire pÄ den fronten, men en snabbare dator kan göra Ànnu större skillnad, beroende pÄ hur mycket du brukar belasta burken... De flesta tycker nog att det Àr ganska ok med en latency upp till runt 10ms (motsvarar ju att man befinner sig ca 3,4m frÄn ljudkÀllan, om man översÀtter det till verkligheten). Sedan har du ett avstÄnd frÄn högtalaren till örat ocksÄ - och det kan handla om nÄgon meter ocksÄ - som bidrar med ytterligare ca 3ms i "output latency" (inom citationstecken eftersom det inte handlar om latency, Àven om effekten blir likadan...). Du kan lÀsa lite om latency hÀr: http://wiki.kontrollrummet.com/Latency
Gilbert Postat 31 mars 2011 Postat 31 mars 2011 Om du Àr vÀldigt kÀnslig för latency, sÄ bör du frÀmst kolla pÄ PCI/PCIe-ljudkort, eftersom de alltid Àr snabbast och dÀrför ocksÄ överlÀgsna bÄde USB och Firewire pÄ den fronten, men en snabbare dator kan göra Ànnu större skillnad, beroende pÄ hur mycket du brukar belasta burken... +1 förutom att jag nog skulle undvika termen "snabbare" utan istÀllet sÀga "mer lÀmplig" dÄ det inte bara Àr prestanda som avgör om man kan köra med lÄg latency eller inte. En grundförutsÀttning Àr att datorn fungerar bra med ljudkortet.
Soxic Postat 3 april 2011 TrĂ„dstartare Postat 3 april 2011 (redigerat) Det intressanta Ă€r att jag har en mycket kraftfullare dator Ă€n min vĂ€ns och ungefĂ€r lika "gamla" PCI-kort. Han fĂ„r latency 6 in och 6 ut, medan jag ligger pĂ„ 6 in och 11 ut!! Han har visserligen M-audio 1010LT som har mer uppdaterade drivrutiner och jag DSP24 Value, men Ă€ndĂ„? Vad borde jag fĂ„ med hans kort dĂ„? 1 in och 1 ut? Fattar ingenting. Med ASIO4ALL fĂ„r jag 6 in och 6 ut, men bör jag Ă€ndĂ„ köra med kortets drivrutiner som ger 6 in och 11 ut? Vad Ă€r lĂ€mpligast? NĂ€r man sĂ€ger att upp till 10 ms latency Ă€r ok, menar man dĂ„ 5 in och 5 ut? eller 10 in och 10 ut? Ăr det summan av bĂ„de latency in och ut? Kör med Core 2 Quad, Q9400 @2.66Ghz och 3.25 GB Ram i XP. KĂ€nns som att det Ă€ndĂ„ kan vara nĂ„gon med ljudkortets drivrutiner som inte uppdaterats av tillverkaren sedan 2004. Gammalt ljudkort. Redigerat 3 april 2011 av Soxic
Gilbert Postat 3 april 2011 Postat 3 april 2011 https://www.studio.se/index.php/topic/73660-laegsta-latency-usb-kort/page__view__findpost__p__1032271
Soxic Postat 3 april 2011 TrÄdstartare Postat 3 april 2011 Hm, polaren anvÀnder ocksÄ 256 buffer, som jag, men han fÄr hÀlften min latency, sÄ jag gissar att det i det hÀr fallet Àr drivisarna. Av de 6 ms in och 11 ms ut som jag fÄr med kortets drivisar, ska man rÀkna det som att jag har 17 ms latency?
Claes Holmerup Postat 3 april 2011 Postat 3 april 2011 Hm, polaren anvĂ€nder ocksĂ„ 256 buffer, som jag, men han fĂ„r hĂ€lften min latency, sĂ„ jag gissar att det i det hĂ€r fallet Ă€r drivisarna. Av de 6 ms in och 11 ms ut som jag fĂ„r med kortets drivisar, ska man rĂ€kna det som att jag har 17 ms latency? Ja - men ibland bara 11ms, beroende pĂ„ situation. LĂ€s min Wiki-artikel, sĂ„ klarnar det nog... đ
Soxic Postat 3 april 2011 TrÄdstartare Postat 3 april 2011 Jag ska nog tjacka M-Audio 1010LT. Tycker inte mitt DSP24 Value med 256 buffer 5.8 ms in och 11.8 ms ut Àr acceptablet. Jag hoppas att M-Audio med lite modernare drivisar ger bÀttre latency sÄ jag kommer under eller nÀrmre 10 i alla fall.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.