Jump to content
Annons

Ny micpreamp, eller ljudkort?


Soxic

Recommended Posts

Min dotter har varit och tryckt på alla knappar på min Tube MP micpreamp som jag köpte för några år sedan. Nu har den förstås pajjat :/

Frågan är vad som är bäst i detta läge, att köpa en ny micpreamp eller satsa på ett nytt ljudkort med inbyggd micpreamp? I dag har jag ett ganska gammalt ljudkort, DSP 24 Value, som dock håller fint. 11/5 ms latency får jag med det.

Är dedikerade (standalone) micpreamps bättre än de som är inbyggda i dagens ljudkort?

Min fråga blir således, om det är smartast att köpa ett ljudkort, vilket är att rekommendera? Om jag ska köpa ett micpreamp, vilket är att rekommendera? Min budget ligger på ett par tusenlappar.

Tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

de flesta ljudkort har väl helt ok preampar, oftast rätt transparenta i ljudet

vill man ha lite skit/färg på signalen ska man nog satsa på utombordare

ta en titt på TC-Konnekt 6, är helt ok ljudkort för ca 15-1600

så kommer du undan med säkert halva den latencyn du har idag på köpet!

http://www.thomann.de/se/tc_electronic_desktop_konnekt_6.htm

kan vara värt att kolla upp iaf

🙂

Redigerat av Larsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar ju vara ett kanonkort. Tack för tipset. Det enda som gör mig osäker är det här med preampen. Vore ju tråkigt om det visar sig att min Art Tube MP är en mycket bättre preamp än den som finns inbyggd i ovan nämnda ljudkort. Vet dock inte hur det ska jämföras. Söker information om produkterna, men hittar inget vettigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte, he, he. Eftersom det är en dedikerad micpreamp så känns det rent instinktivt att den kan koncentrera sig helt och hållet på att ge en välljudande signal? Jag vet att det inte behöver vara så, men det är lätt att utgå ifrån det om du förstår vad jag menar, medan preampen i ljudkortet "bara" är en aspekt av flera som måste få plats i ljudkortet.

Jag har läst på en hel del om Konnekt 6 och det är bara positiva saker. Det lutar åt ett köp faktiskt. Antar att det inte är problem med att få fina distljud från Guitar rig, etc med Konnekt 6?

Link to comment
Dela på andra sajter

jag är ingen expert på området

men jag har ett TC kort själv (om en ett äldre en det jag tipsade om)

och det låter toppen om det väldigt rent & fint om man använder de inbyggda preamparna,

dock så använder jag dem nästan aldrig

för jag har en neveklon preamp som får signalen lite mer fetare (lägger till övertoner har jag fattat det som)

jag gillar hur den låter helt enkelt, & hur mina inspelningar låter sedan jag började använda den

men vissa gillar ju att det skaa låta kliniskt, & då funkar tc-kortets inbyggda preampar alldeles utmärkt

och för guitar rig & så är det nog inga problem

jag har själv en sidnal dragen från en volympedal till tc-kortet som jag brukar sitta & klinka med i guitarrig, och jag

har inte kännt att jag behövt byta preamp i det scenariot iaf

svårt att komma med tips om du inte vet vad du gillade med den upsättning du hade/har

kanske det bästa är att reparera eller köpa ny likadan preamp om du har svårt att skiljas från den heltenkelt! 🙂

Redigerat av Larsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte särskilt fäst vid den, bara lite orolig för att man ska byta och sen inte vara nöjd, men man vet ju inte förräns man provat. Vore skönt att ha allt i ett, samt att få ner latency. Det verkar med andra ord inte vara ett så dåligt köp. Dessutom är ju recensionerna riktigt positiva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Har efter lite tweaks fått ner mitt latency till buffer 128 och 2.9 ms latency in och 5.8 ms latency ut, är detta att anse som acceptabelt? Hade tänkt köpa Konnet 6, men jag vet inte om det skulle ge så mycket fördelar?

Fick kortet av en vän för flera år sedan och har ingen bruks. Har nyligen läst på lite om "direct monitoring" för zero latency vid inspelning och insett att kort som stödjer detta gör att man kan spela in utan att drabbas av fördröjning alls?

Googlar på mitt kort och det står: Direct Monitoring for input signals (zero latency, by hardware)

Vet någon hur jag aktiverar detta och hur jag går tillväga för att använda mig av detta? Det är ett PCI-kort. Jag spelar in i Cubase 5.

Tacksam för all hjälp 🙂

Redigerat av Soxic
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Det är bara du själv som kan avgöra vilken latency du störs av. Cubase har kompensering för latency så det är inget problem om du inte upplever ett problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bara du själv som kan avgöra vilken latency du störs av. Cubase har kompensering för latency så det är inget problem om du inte upplever ett problem.

Jag tycker det där är svårt att avgöra. När man VET att det finns fördröjning, om än liten, så är det lätt att inbilla sig att det låter otajt :/

Jag har förstått att Cubase har kompensering för latency, men jag fattar inte hur det fungerar. Sker det automatiskt eller måste jag ställa in något? Har sett att det finns någon liknande inställning i device setup -> vst audio system och adjust for record latency. Är det vad som menas här? Hur räknar man ut vilken samples inställning man ska ha? 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte kortet har någon inbyggd preamp Larsson? Finns inga ingångar förutom för audiokablar.

Är fortfarande lite nyfiken på det här med direct monitoring och adjust for record latency. Känner att jag måste lära mig det. Hur spelar jag in med direct monitor t ex? Hur vet jag att jag verkligen gör det och att det fungerar med mitt ljudkort? Ger det mig 0 latency vid inspelning? När ska jag använda adjust för record latency? Jag har den ibockad i Cubase. Jobbar den automatiskt i bakgrunden då och ger i princip 0 latency vid inspelning eller? Frustrerande att inte veta 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

aha.. jag trodde de flesta ljudkort hade det .. men där ser man

jag hade vart nöjd med din nuvarande latency

jag är inte så insatt i latency frågor. men det finns säkert flera här på forumet som kan hjälpa dig vidare

själv har jag avaktiverat direct monitoring, och har inte lidit nått av det!

lycka till iaf 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte irriterande när du spelar in, är latencyn ok. 😉

Den där "Adjust for record latency" är nog till för VSTi's. Antar att det på något sätt sköts automatiskt ifall det är "tunga" instrument.

Direct monitor: Finns det inte något att bocka för i mjukvarumixern, eller nå't?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte irriterande när du spelar in, är latencyn ok. 😉

Den där "Adjust for record latency" är nog till för VSTi's. Antar att det på något sätt sköts automatiskt ifall det är "tunga" instrument.

Direct monitor: Finns det inte något att bocka för i mjukvarumixern, eller nå't?

@Larsson, tack ska du ha!

@BluesBoy: finns inget att bocka för i mjukvarumixern. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Soxic,

Med "2.9 ms latency in och 5.8 ms latency ut" tror jag nästan inte du behöver direct monitoring.

Här är manualen till ditt ljudkort:

http://www.staudio.de/data/DSP24_Value.PDF

Sök på 'direct monitor' så får du se hur du måste koppla. Finns även instuktioner för Cubase, men det är nog för en väldigt gammal version.

I min Cubase LE 4 operational manual står det att man måste klicka i "Direct monitoring" i Device Setup, men jag ser ingen sån box i CB. Kanske för att ljudkortet i jobbdatorn (som CB är installerat på) inte supportar DM.

Tror inte du får ner latensen med FW-ljudkort. Behåll ljudkortet om du är nöjd med det i övrigt och skaffa en ny preamp. Varför inte en sån här?:

http://www.tradera.com/Studio-Projects-VTB1-rorpreamp--auktion_301974_130046868

Å andra sidan, på längre sikt kanske du vill ha ett ljudkort som supportar Windows 7. Men en extern preamp har du väl nytta av ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Caveat, stort tack för din hjälpsamhet!

Jag märker dock att jag får lite cracks and pops med 128 buffer inställningen vid lyssning, så jag får nog trots allt gå upp till 256 buffer igen och 5,8 ms in och 11,5 ms ut. Är det en hyfsad latency att arbeta med det också eller bör jag kanske satsa på ett nytt ljudkort trots allt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag märker dock att jag får lite cracks and pops med 128 buffer inställningen vid lyssning, så jag får nog trots allt gå upp till 256 buffer igen och 5,8 ms in och 11,5 ms ut. Är det en hyfsad latency att arbeta med det också eller bör jag kanske satsa på ett nytt ljudkort trots allt?

Det är sällan ljudkortet som är den stora skurken i dessa sammanhang:

https://www.studio.se/index.php/topic/73167-musikdatorer-fet-bluff

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du är väldigt känslig för latency, så bör du främst kolla på PCI/PCIe-ljudkort, eftersom de alltid är snabbast och därför också överlägsna både USB och Firewire på den fronten, men en snabbare dator kan göra ännu större skillnad, beroende på hur mycket du brukar belasta burken...

De flesta tycker nog att det är ganska ok med en latency upp till runt 10ms (motsvarar ju att man befinner sig ca 3,4m från ljudkällan, om man översätter det till verkligheten). Sedan har du ett avstånd från högtalaren till örat också - och det kan handla om någon meter också - som bidrar med ytterligare ca 3ms i "output latency" (inom citationstecken eftersom det inte handlar om latency, även om effekten blir likadan...).

Du kan läsa lite om latency här: http://wiki.kontrollrummet.com/Latency

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du är väldigt känslig för latency, så bör du främst kolla på PCI/PCIe-ljudkort, eftersom de alltid är snabbast och därför också överlägsna både USB och Firewire på den fronten, men en snabbare dator kan göra ännu större skillnad, beroende på hur mycket du brukar belasta burken...

+1 förutom att jag nog skulle undvika termen "snabbare" utan istället säga "mer lämplig" då det inte bara är prestanda som avgör om man kan köra med låg latency eller inte. En grundförutsättning är att datorn fungerar bra med ljudkortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Det intressanta är att jag har en mycket kraftfullare dator än min väns och ungefär lika "gamla" PCI-kort. Han får latency 6 in och 6 ut, medan jag ligger på 6 in och 11 ut!! Han har visserligen M-audio 1010LT som har mer uppdaterade drivrutiner och jag DSP24 Value, men ändå? Vad borde jag få med hans kort då? 1 in och 1 ut? Fattar ingenting.

Med ASIO4ALL får jag 6 in och 6 ut, men bör jag ändå köra med kortets drivrutiner som ger 6 in och 11 ut? Vad är lämpligast?

När man säger att upp till 10 ms latency är ok, menar man då 5 in och 5 ut? eller 10 in och 10 ut? Är det summan av både latency in och ut?

Kör med Core 2 Quad, Q9400 @2.66Ghz och 3.25 GB Ram i XP. Känns som att det ändå kan vara någon med ljudkortets drivrutiner som inte uppdaterats av tillverkaren sedan 2004. Gammalt ljudkort.

Redigerat av Soxic
Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, polaren använder också 256 buffer, som jag, men han får hälften min latency, så jag gissar att det i det här fallet är drivisarna. Av de 6 ms in och 11 ms ut som jag får med kortets drivisar, ska man räkna det som att jag har 17 ms latency?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, polaren använder också 256 buffer, som jag, men han får hälften min latency, så jag gissar att det i det här fallet är drivisarna. Av de 6 ms in och 11 ms ut som jag får med kortets drivisar, ska man räkna det som att jag har 17 ms latency?

Ja - men ibland bara 11ms, beroende på situation.

Läs min Wiki-artikel, så klarnar det nog... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska nog tjacka M-Audio 1010LT. Tycker inte mitt DSP24 Value med 256 buffer 5.8 ms in och 11.8 ms ut är acceptablet. Jag hoppas att M-Audio med lite modernare drivisar ger bättre latency så jag kommer under eller närmre 10 i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...