Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag hÄller pÄ med en inspelning och skall senare spela in ett kort fiolsolo i en pop/punk lÄt. Jag vet inte riktigt hur man ska micka upp en fiol. NÄgra tips?

Planen nu Àr att jag tar en SM58 och riktar uppifrÄn mot fiolen för att fÄnga upp ett nÀra ljud och sen en NT1A eller annan kondensatormikrofon (har inte sÄ mÄnga att vÀlja pÄ för tillfÀllet) som dÄ ska fÄnga upp rummet. Vill nÄgon komma med ett bÀttre eller bara annorlunda förslag sÄ kom gÀrna med det.

Jag Àr begrÀnsad till SM57,SM58,NT1A,(NT5kopia) och diverse andra dynamiska.

Är tacksam för alla tips.

Annons
Postat

Dynamiska mickar Àr ingen direkt höjdare pÄ fiol/strÄkinstrument.

Ta en kondensatormick!

TÀnk dig att du stÄr rakt framför fiolspelaren.

SÀtt micken ca 40 cm ovanför nedersta delen av greppbrÀdan, riktad lite mot stallet. GÄ gÀrna fram och "scanna ljudet" med öronen... DÄ kommer du att höra en hel del skillnad, beroende pÄ var du sÀtter micken.

Lycka till!

/

Magnus

Postat

DÀr ser man. Ska jag dÄ skippa rumsmicken och sÀtta den kondensatorn sÄsom du sa eller ta ytterligare en kondensator?

Postat

justja... en sak till... Om det Àr en kunnig fiolspelare, har sÀkert denne lite idéer och tips ocksÄ hur fiolen bör/kan mickas upp...

Postat
  On 2011-03-24 at 09:42 sa Paprikadude:

DÀr ser man. Ska jag dÄ skippa rumsmicken och sÀtta den kondensatorn sÄsom du sa eller ta ytterligare en kondensator?

Ja, om det nu inte Àr ett vÀldigt bra rum, och fiolen inte ska ha ett ensamt soloparti, sÄ Àr det inte nödvÀndigt med ytterligare uppmickning. Kommer nog ÀndÄ inte att höras skillnad, bland trummor och annat.

Postat

LÄter vettigt. Tack sÄ mycket för tipset!

Postat

Well I say! Med ett spÄr inspelat, tvÄ dubbningar och ett spÄr med en oktavstÀmma blev det ett helt fantastiskt ljud! Kan vara det vackraste jag nÄgonsin spelat in.

Postat

Jag spelade in solofiol för ett tag sen. Rummet var bra, litet o dött. Mickade upp med en kondensator smÄmembran ca 50 cm ovanför violinisten, micken riktad mellan fiolens hals och kropp.

Det blev bra. Fördelen med etta Àr att, som i mitt fall, en stÄende violinist som gillar at röra sig KAN röra sig.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.