Jump to content
Annons

Inspelning av gitarr (nybörjarfrågor)


Theddyh

Recommended Posts

Tjena! Jag har precis börjat med musiken och söker en enkel beskrivning av hur jag ska koppla in min gitarr till mitt ljudkort, samt hur jag ska få det att fungera korrekt med mitt musikprogram. Rätt simpelt, men alla har vi varit nybörjare, inte sant? 🙂

Ljudkortet är av modell "M-audio Fast Track Ultra" och programmet jag använder mig av är Studio One Pro.

Jag fick även tillgång till programmet Guitar Rig 3, bör man använda detta istället för Studio One vid inspelning av gitarr?

Vad är det för sladd som krävs, fungerar det med en "vanlig" sladd som används för att koppla gitarr till förstärkare (finns garanterat ett namn på

denna typen av sladd men jag vet inte vad de heter)?

Länk till ljudkortet: http://www.m-audio.com/products/en_us/FastTrackUltra.html

Bugar&bockar för er tid och hjälp!

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Guitar rig är en plugin till ditt DAW (Studio One vid detta fall).

Jag vet inte hur varken guitar rig eller studio one fungerar, men du startar i alla fall upp det inuti Studio One. På baksidan av ditt ljudkort finns det 6st line inputs (sådana som du kan koppla in din gitarrkabel/telekabel 🙂 i ). Koppla in gitarren direkt dit, sedan på input på kanalen i ditt DAW väljer du den input som du använder, input 1 förmodar jag. Glöm inte att klicka in line/mic knappen på framsidan först.

Förstår du inte vad jag snackar om så får du läsa manualer :rolleyes:

//Simon

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi kan börja med det enklaste först...

Tryck in gitarren till vänster, i en av de 2 ingångarna.

Skruva upp volymen tills någon lampa börjar blinka (peak) när du spelar på guran.

Se'n är det nog bara att leta fram manualen till programmet...

Alla mjukvaror är olika, men det brukar vara i en meny som heter typ devices eller setup.

På svenska blir det väl typ enheter eller inställningar.

Med lite tur kan du kanske hitta hur man gör med ditt program på youtube.

I Cubase så heter det "connections", där man kopplar ihop hårdvaran med mjukvaran.

Programmet måste liksom veta hur man har kopplat in prylarna fysiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...