Jump to content
Annons

Fördärvad Strata-kopia


TerraSoul

Recommended Posts

Jag vet inte om ni kommer skratta eller gråta, men min första gitarr köptes när jag var runt 15. Jag ville spela ganska hård metal, men tack vare okunskap råka det bli en av de mest otänkbara gitarrer. Det blev en Squier Stratocaster. Men det är inte det värsta...

Hur som helst är den söndermekad utan kärlek. För bra många år sen slet jag ur all elekronik i gitarren. Jag har tagit single-coils som satt i mitten och nack-positionen och satt ihop dem till en humbucker, mycket krånglade och i ren desperation för att få en fungerande gitarr.

Numera är kopplingsschemat humbucker <---> raka vägen till output, inga rattar eller nånting finns kvar.

Det roliga är att jag gillar gitarren. Den har trots allt ett fylligt, lent men ändå tungt ljud. Min nuvarande Ibanez RG321MH är det klart mycket mer vass, kraftigare humbuckers, men det denna fylliga karaktär hos stratan gillar jag också.

Jag tänkte bjuda på lite toner och några bilder (notera Yatzy-pappren som är till för att hålla micken på plats). Första slingan är helt torr signal, därefter en med amp-modelering och effekter, och sist en med rejäl dist... lite slarv och grötigt, men ni får en liten hum om stratan iaf. Använder Revalver Mk iii.v och en MT-2 som boost-pedal i slutet.

http://www.megaupload.com/?d=KNP7LDTA

Min frågeställning är att jag funderar allvarligt på att rusta upp den, och sätta in helt ny elektonik och fina mickar. Hade det varit värt att göra det på en sådan kopia? Hur hade det funkat med aktiva mickar? Tja isf överlåter jag det arbetet till nån kunnig...

post-23385-0-14394100-1300292158_thumb.jpg

post-23385-0-64816100-1300292307_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

kan du inte ladda upp på typ soundcloud eller dropbox eller nåt så man slipper vänta i en minut för att lyssna?😛 i alla fall ska jag slå ett slag för att rusta upp "dåliga" gitarrer, min maingura är en squier bullet som jag köpte från tysken för 998 kr eller nåt sånt. Fruktansvärt bra gitarr, sen har jag ju bytt all mekanik och elektronik men jag ville modda skiten ur den!

Tycker du halsen är skön och att den stämmer någorlunda så kör på, rätt mickar och elektronik och de kan låta gudomligt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Håller med dig helt och hållet, tid blir vara allt mer viktigt ute i världen...

Här är en soundcloud iaf:

Halsen känns helt ok, den är tom renoverad (slipade frets och lite annnat).

Redigerat av TerraSoul
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, jag är ganska nöjd med soundet som det är, om än så har mickarna inte så stark output och verkar dra till sig lite oljud. Jag hade främst velat ha en gitarr med aktiva mickar, som är riktigt vassa som passar bra till modern metal. Det är ju frågan hur en strata skulle kandidera till det, eller om t. ex en Ibanez eller Gibson hade passat bättre.

Ang. stratan vill jag ju iaf ha den proper med ny elektronik. Om jag inte minns rätt så använder Iron Maiden en strata, och visst jag gillar lite mjukare metal sound också, men i sånna fall om det är det en strata är bäst på, kanske vanliga passiva humbuckers är att föredra.

Jag får nog helt enkelt söka efter sound på strator med aktiva mickar och höra, det kan ju kanske vara lite bökigt iom att det inte finns så mycket utrymme innuti, jag fick bl. a karva ur botten lite för att få plats med min hemgjorda mick och sen ska ju ett batteri in också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer inte ihåg va han heter men mr stone sour/ Slipknot har en tele med emg mickar, funkar nog rätt bra för honom 😉

Just emgs har så mycket karaktär i sig själva att de är mycket mindre känsliga till kroppen och hur gitarren är byggd. En emg-bestyckad gitarr kommer låta emg i min erfarenhet!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Seymor Duncan Hotrail är en humbucker lika liten som stratamicken, och med en av de högsta output som finna på gitarrmickar. Tror du skulle gilla den.

Jepp, har haft en sådan i en Fender Strata en gång. Var en jävla skjuts i den. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.gitarrdelar.se/ har ju massor av delar och säkert det du behöver.

gillar du känslan i gitarren och tycker det är kul att fixa och skruva så ska du självklart göra iordning den, kanske lacka om den och byta plektrum skydd när du ändå håller på.

det finns ju byggsatser också om du vill göra en gitarr av lösa delar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...