Jump to content
Annons

Första hjälpen inför sista handpåläggningen


Belenos

Recommended Posts

Hallå på er!

Är i behov av lite tips till inköp för min hemmastudio. Jag bor på en liten ort och är ensam som håller på med musik i genren death metal,

därför tänkte jag sätta upp en lämplig studio för inspelning, mixning och så småningom mastering.

Har ett rum som är fixat lite, ska mäta akustik och behandla lite innan det är helt perfekt (tänkte bygga basfällor samt absorbenter själv).

Min budget kommer ligga på ungefär 75.000 kr, men det inkluderar 2 st nya gitarrer samt en blackstar ht 20 stack (GAS!) 🙂

Här är prylarna jag tänkt införskaffa:

Dator: Frost snömachine mobile (upphottad)

DAW: Cubase artist 6 (borde väl räcka? Cubase av den anledningen att jag jobbat lite i det tidigare samt att jag har polare som använder det)

Ljudkort: Focusrite saffire pro 24dsp

Monitorer: M-audio studiophile BX8A deluxe

Hörlurar: AKG K-271 MKII

Midiklaviatur: M-Audio Oxygen 49 3rd generation

Mikrofoner: Shure SM57 och Shure SM58

Mjukvara: Ampeg SVX, Amplitube metal, Superior drummer 2.0 + metalheads expansion, Wavelabs elements 7 och Zero-G dark skies.

Vad tror ni? Har jag glömt något/förbi sett något?

Kommer det behövs ex. extern de-esser, eq eller liknande?

Som sagt, jag är nybörjare inom själva studio/inspelningsområdet, men vill ändå satsa ganska rejält på musiken.

Tacksam för alla tips jag kan få!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tänkte micka upp förstärkaren med en SM57:a, sen är det enbart sång som ska spelas in. Basen kommer jag nog köra rakt in i ljudkortet och använda

Ampeg SVX. Kanske är onödigt att ens införskaffa en SM58? SM7B såg ju helt klart intressant ut..

Behövs en extern mixer ? Har sett ut några men vet inte riktigt hur stort behovet kommer vara... Vill dock försöka köpa på mig dom grejer som är nödvändiga direkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte micka upp förstärkaren med en SM57:a, sen är det enbart sång som ska spelas in. Basen kommer jag nog köra rakt in i ljudkortet och använda

Ampeg SVX. Kanske är onödigt att ens införskaffa en SM58? SM7B såg ju helt klart intressant ut..

Behövs en extern mixer ? Har sett ut några men vet inte riktigt hur stort behovet kommer vara... Vill dock försöka köpa på mig dom grejer som är nödvändiga direkt.

Okej, då behövs nog ingen kondensator. Det krävs bättre rum om man spelar in med kondensator (annars kan det vara kul att leka med en sådan på gitarrstärkare).

Om du inhandlar en SM7b behöver du ingen SM58. SM58 är en bra mic, men du kommer längre med SM7b. Denna tar heller inte upp rummet lika mycket, som en kondensator, och det är till en fördel i ett litet rum med begränsad behandling.

Mixer ska du nog inte kasta in i signalkedjan. Den kommer bara försämra kvalitén (om det inte är en professionell mixer). Vill du ha reglar, för känslans skull, kan du istället köpa en kontroller (t.ex. Euphonix MIX).

Link to comment
Dela på andra sajter

Fundera på ifall du verkligen behöver en bärbar dator. Man får trots allt mer för pengarna med stationärt, och dessutom bättre ergonomi.

Sedan skulle jag inte göra av med alla pengarna med en gång utan köpa det viktigaste först och sedan inhandla mer då behov uppstår.

Extern mixer behövs i allmänhet inte. Mixar gör du ju i Cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har funderat mycket kring det, men eftersom jag vill kunna jobba mycket med musiken på ex. semestern (2 veckor på annan ort) eller när jag är ute på jobbresor, så tror jag att en bärbar passar mig bäst... kommer dock köpa till en stor skärm och tangentbord.

Tanken är nog att börja i lite mindre skala och köpa mer eftersom, men är lite kluven i vad som verkligen är viktigast.

Känner att jag vill köpa mig hyffsat bra grejer, och så pass att jag klarar mig några år, innan man får GAS även på studio utrustningen.

Väldigt skönt känner jag att få diskutera lite innan jag slår till, tack för att ni tar er tid 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du ladda på med den slanten så skippa SM57 och ta en Sennheiser E906 i stället. Lovar och svär att den är rejält mycket bättre till både elgitarr och virvel, även om SM57 är mkt bra så är den här tre strån vassare. Och så enkel att jobba med, sätt den framför tyget bara så är det klart.

http://www.thomann.de/se/sennheisere_906.htm

Pratade med Musikbörsen igår. De sa att nu var alla deras priser "Thomannanpassade"! Suveränt om det stämmer. Och för mig har det stämt i flera år. När jag pekat på deras priser har jag fått samma på Börsen (Gävle)

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar vettigt, bra mikrofon är ju ett måste, hade valt SM57 p.ga att den gör jobbet, men E906:an verkar vara någon nivå upp.

Hoppas det är så, beställer hellre av en svensk leverantör än tysk, lättare om det skulle bli något galet att få det fixat 🙂

Rode NT2-A verkar vara en bra mick för sång, halva priset mot Shure SM7b, någon som har erfarenhet av dom båda och vet vad som skiljer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Rode NT2-A verkar vara en bra mick för sång, halva priset mot Shure SM7b, någon som har erfarenhet av dom båda och vet vad som skiljer?

röden är en kondensator mick - bra för priset

den är mer "klar" i ljudet än en dynamisk - vad som passar din eller annans sång är svårt att avgöra, du bör testa

det där om att den tar upp mer v rummet än en dynamisk ska du ta med en nypa salt - det är upptagningskaraktären som avgör det inte om det är en konding eller dynamisk

en konding är dock mer ljudkänslig överlag än dynamiska

det som avgör hur mycket rum som kommer med är ljudkällans närhet å volym kontra rummets återstudsar

röden är också mer lämpad att micka akustiska gitarrer å lite annat mys om du vill krydda din metal

sm7b kan däremot också funka fint till förstärkare

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, rummet kommer bli akustikbehandlat, men det lär nog vara långt ifrån perfekta förhållanden. Men mickar bör jag alltså kolla upp, blev sugen på det där Euphonix bordet, men då måste jag kompromissa lite, annars drar det iväg kostnadsmässigt 🙂

Nån som vet något liknande som fungerar mot Cubase fast i lägre pris ? 🙂

Vad mer finns det som jag inte tänkt på ?

Alla tips är bra tips 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Se X1 är bra tycker jag. Skall köpa en till så jag har ett stereopar. Men som någon säger kanske den inte funkar till growl och sånt. Jag har ingen koll på sån musik alls, men jag vet att folk säger att dynamiska mikar är att föredra när man spelar in sång med mer attityd. Men en kondensator kommer alltid till användning ändå. Så köp den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...