Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Testar virvelljud och har upptÀckt att en CM3 pÄ ovansidan lÄter vÀldigt bra, mkt bÀttre Àn min SM57. Men hur mycket lÄter en plÄtvirvel behandlad av en hÄrdslÄende batterist? CM3 tÄl enligt förpackningen max 130 db.

Annons
Postat

Jag mÀtte upp 162 dB en meter frÄn virveln med kalibrerad mÀtmikrofon för cirka 10 Är sedan.

SlÄr inte lika hÄrt idag men man förundras att man överlevde!!!

Jag tror Àrligt att din CM3 inte kommer klara det dÀr sÄ speciellt bra!?

Fast du kanske har en trumslagare av den lite lugnare skolan?

Lycka till!

/Cruncharn'

Postat (redigerat)

Jag mÀtte upp 162 dB en meter frÄn virveln med kalibrerad mÀtmikrofon för cirka 10 Är sedan.

SlÄr inte lika hÄrt idag men man förundras att man överlevde!!!

Jag tror Àrligt att din CM3 inte kommer klara det dÀr sÄ speciellt bra!?

Fast du kanske har en trumslagare av den lite lugnare skolan?

Lycka till!

/Cruncharn'

Oftast spelar han normalt, men ibland slÄr han hÄrt sÄ ini h-e.

Hur mycket klarar en SM57?

Och jag har för mig att nÄn, ev Joachim, hade haft CM3 pÄ virveln utan att det klippte,,,

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat

Beror ju Àven pÄ vad det Àr för virvel och hur den Àr stÀmd!

Och det Àr ju stor skillnad volymmÀssigt ifall trummis kör kantslag eller bara vanliga!

Postat

Det hÀr Àr ocksÄ en Sonor i plÄt. PÄ en skylt stÄr det Sonor Percussion, made in Germany no 49314. 18 cm hög om man tar med sargarna. Skulle tro att Tjalle haft samma virvel till samma Tama Superstars i minst 30 Är. Ett Ludwig Beatles-set har han haft lÀngre ÀndÄ...

Att mickarna kroknar av ljudsmÀllarna mÄste ju hÀnda ofta? Och det gör ju inte att det blinkar rött i preampen? Jag mÄste skaffa en till Sennheiser E906, de verkar palla trycket. SM57 vete fan, kan de gradvis tappa orken efter lÄngvarigt virvelmickande?

Postat

Max SPL, som det brukar stÄ i tekniska specar till mikrofoner, anger den ljudnivÄ som resulterar i en eller en halv procent harmonisk distorsion. Vid starkare ljudkÀllor Àn sÄ introduceras Ànnu mer distorsion. Till slut bli r det tydligt hörbart, Àven i mix.

Men det Àr inget bÀst före datum vi pratar om. Micken Àr densamma före som efter ett 165 dB starkt kantslag.

Dynamiska mickar som t ex Shure SM57 klarar i princip hur starka ljudtryck som helst.

Vill du vara försiktig om dina mickar ska du undvika att utsÀttta dom för extrema temperaturvÀxlingar, damm, vÀtska och solljus.

• Gilla 1
  • 2 veckor senare...
Postat

Max SPL, som det brukar stÄ i tekniska specar till mikrofoner, anger den ljudnivÄ som resulterar i en eller en halv procent harmonisk distorsion. Vid starkare ljudkÀllor Àn sÄ introduceras Ànnu mer distorsion. Till slut bli r det tydligt hörbart, Àven i mix.

Men det Àr inget bÀst före datum vi pratar om. Micken Àr densamma före som efter ett 165 dB starkt kantslag.

Dynamiska mickar som t ex Shure SM57 klarar i princip hur starka ljudtryck som helst.

Vill du vara försiktig om dina mickar ska du undvika att utsÀttta dom för extrema temperaturvÀxlingar, damm, vÀtska och solljus.

Bra svar joachime!!!

Info for the masses.

Hur Àr det med kÀnsligare mickar? Shotguns etc...?

Kan ju bli fruktansvÀrt, (kul) distortion i dom!! Mohahah!

Antager att det Àr signalförtÀrkaren som clipper i dom innan membranet gÄr i botten right!?

Piiiz!

/Cruncharn'

• Gilla 1
Postat

Antager att det Àr signalförtÀrkaren som clipper i dom innan membranet gÄr i botten right!?

Precis. NÀr man konstruerar en aktiv mick optimerar man elektroniken för att ge bra signal/brusförhÄllande anpassat till de ljudnivÄer man tÀnker sig att micken kommer att anvÀndas för.

Membranet bottnar inte av ljudtryck utan av lufttryck. Ett relativt svagt "p" elelr "b" kan fÄ micken att poppa till. Samma mick klarar dock av att leverera ett klart ljud nÄgra centimeter framför ett högtalarelement.

Postat

Precis. NÀr man konstruerar en aktiv mick optimerar man elektroniken för att ge bra signal/brusförhÄllande anpassat till de ljudnivÄer man tÀnker sig att micken kommer att anvÀndas för.

Membranet bottnar inte av ljudtryck utan av lufttryck. Ett relativt svagt "p" elelr "b" kan fÄ micken att poppa till. Samma mick klarar dock av att leverera ett klart ljud nÄgra centimeter framför ett högtalarelement.

En intressant uppföljare blir ju dÄ...

Finns det nÄgra dynamiska shotgun-mikrofoner!?

Jag har ÀndÄ varit med ett litet tag men erkÀnner mig för dÄligt belevad i det ryska artilleriet.

Det finns ju en del knepiga grejer dÀr ute sÄ att sÀga!

Piiiz!

/Cruncharn'

Postat

En intressant uppföljare blir ju dÄ...

Finns det nÄgra dynamiska shotgun-mikrofoner!?

Jag har ÀndÄ varit med ett litet tag men erkÀnner mig för dÄligt belevad i det ryska artilleriet.

Det finns ju en del knepiga grejer dÀr ute sÄ att sÀga!

Piiiz!

/Cruncharn'

Har en gammal Electro Voice dynamisk shotgun-mik. 60-talsrelik antar jag... En sÄn hÀr:

post-7429-0-98934800-1300738315_thumb.jpg

LĂ„ter skit, men ser ball ut. Pryder sin plats i hyllan. 🙂

Borde kanske anvÀnda den pÄ nÄtt för fulsnygg skrÀp-effekt...?

Postat (redigerat)

On a side note
 Har nÄgra sÄna hÀr ocksÄ:

post-7429-0-07149400-1300738566_thumb.jpg

Kom fint till anvÀndning nÀr vi skulle spela in en video och ville ha en fotogenisk mikrofon...

Samma sak dĂ€r, lĂ„ter rĂ€tt skrĂ€pigt men ser coola ut đŸ„°

Redigerat av MrBluesman
Postat

Absolut! Har du en mickingÄng över och gott om hÄrddiskutrymme Àr det bara att slÀnga upp parallellt med finmicken. Jag brukar göra sÄ nÀr jag hinner och orkar.

• Gilla 1
Postat

Har en gammal Electro Voice dynamisk shotgun-mik. 60-talsrelik antar jag... En sÄn hÀr:

post-7429-0-98934800-1300738315_thumb.jpg

LĂ„ter skit, men ser ball ut. Pryder sin plats i hyllan. 🙂

Brutal!

VĂ€rsta rymdfarar designen ĂĄ la Batmobilen!!!

TÀnkte nog det att det borde funnits nÄgra!

LÄter den bara illa? NÀÀÀ!?

/Cruncharn'

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.