Jump to content
Annons

Remixa kända låtar med köpta sångspår/stems


ramoand

Recommended Posts

Hej!

Om jag t ex. köper en acapella fil eller ett remixpack på t ex. itunes eller beatport och gör en remix på en låt, får jag då lägga upp den på youtube, myspace och liknande sidor? Är det lagligt eller behöver man tillstånd även fast man köpt de spår som till artisten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tyvärr köper du inte copyright också 😉 utan bara filerna. Så ja, tillstånd krävs. Men som vanligt är det inte troligt att någon bråkar, och om dom gör det plockas dina filer bara bort. I värsta fall stängs ditt konto, men det är inte troligt. No worries mao.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr köper du inte copyright också 😉 utan bara filerna. Så ja, tillstånd krävs. Men som vanligt är det inte troligt att någon bråkar, och om dom gör det plockas dina filer bara bort. I värsta fall stängs ditt konto, men det är inte troligt. No worries mao.

Ok, men varför säljer man remix packs då? eller sångspår?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, men varför säljer man remix packs då? eller sångspår?

I första hand handlar det väl om försäljning till djs? Tanken är kanske att delarna ska användas på gig, eller till "privata" remixer. Men återigen, bolagen räknar med att det blir en uppsjö youtubebootlegs när man gör så här. Kör bara!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju ingen som säljer acapellor utan att inse vad som kommer hända. Stor spridning av remixer är ju så klart bra PR och man slipper betala folk för att få remixer gjorda, men samtidigt har man kvar reservationen att kunna få bort låtarna från youtube, myspace, etc om man så vill. Kör på ändå. Vår förra bootleg-remix hördes av originalproducenten och kommer nu vara med på EP:n som släpps under våren, vår andra inofficiella remix gav oss (efter en bloggpost på ett känt skivbolag förra söndagen) på en vecka en tredjedel av våra totala antal spelningar på soundcloud och vår tredje inofficiella remix (till en remixtävling) postades på skivbolagets blogg under pågående tävling. Så för vår del är det tack vare de inofficiella remixerna det nu börjar hända saker på allvar.

Redigerat av Overkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag la upp en remix olagligt på nätet för några år sedan, det slutade med att skivbolaget i England som artisten låg på hörde av sig och hotade att stämma mig om jag inte ställde upp och göra ett antal remixer åt dom. Slutade lyckligt med andra ord.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...