Jump to content
Annons

Behöver hjälp att mixa 2 spår!


Lördag

Recommended Posts

Jag har två spår här som jag skulle vilja ha livat upp.

Det är gitarr och sång.

Låten liknar en monoton visa och originalet är en sång av David Sylvian.

Jag kan inte få vettigt ljud i något material (alltså alls, utöver de här inspelningarna), och vill därför att du visar mig hur.

Jag behöver inte kritik för min sång eller ljudet, eller akustiken osv.

Låtsas som att det är meningen att ljudet ska va lite kass.

Jag vill bara ha kraft och liv i ljudet, att det ska låta naturligt.

Men du får såklart fria händer.

Det finns två praktiska regler.

Du måste mixa i Pro Tools och du får enbart använda Digidesigns pluggar.

Detta för att när du är klar skulle jag vilja att du SKICKAR PROJEKTFILEN till mig så att jag kan se på projektet och förstå hur mixen fungerar.

Det handlar alltså mest om en obduktion.

För min egen utbildnings skull.

Jag beklagar om det här inte är kul, men jag måste verkligen ha det såhär.

Din belöning för mödan är att du får komma in i himmelriket när du dör, leva sida vid sida med vackra nymfer och ha evigt med pengar och glass och nachotallrikar.

Samt min beundran.

https://docs.google.com/uc?id=0B9VF3DCRoB8oMDBlMjBjZGYtNGI3Ni00Yjk1LWFiZmYtMWFmOTYyMmEyZWI2&export=download&authkey=COzgotEH&hl=en

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kan ju säga att så som jag behandlade din röstfil är inte hur jag skulle gjort, men tog den snabba vägen för att rensa bort lite av att du kom emot micken och så. Annars är det inte att rekommendera att klippa upp rösten.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

det är inte så konstigt att du inte får ut nåt ur inspelningen. gitarren är helt död, och det är

alldeles för mycket brus och oljud på sångspåret. Om du vill göra nåt du kan använda av detta

tycker jag definitivt att du spelar in det igen, helst med nya strängar på gitarren och

kanske en annan uppmickning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag får inte ut något utav någon ljudkälla. Mjukvaruinstrument, andras studioinspelningar, bättre och mer ambitiösa egna inspelningar, samplingar, loopar eller vad som helst. Inte linade instrument heller. Alla låter livlösa och out of touch.

Det skulle inte göra någon skillnad om jag bytte strängar.

Jag skulle kunna göra om experimentet med en mjukvarutrumset. En hihat, virvel och bastrumma,

och då skulle någon förmodligen säga att jag borde programmera svängigare eller skaffa roligare mjukvaruinstrument.

Om jag skulle vilja mixa in ett spår med tvbrus med ett passerande tåg, borde det vara fullt möjligt också.

Trots att ingen av dem har varken grace eller något som överensstämmer med normerna för vad en proffessionell inspelning av en gitarr borde vara.

Är det ingen som förstår vad jag menar?

Jag vill att det ska låta närvarnade, tydligt och skönt, det spelar ingen roll hur skitigt det blir.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag får inte ut något utav någon ljudkälla. Mjukvaruinstrument, andras studioinspelningar, bättre och mer ambitiösa egna inspelningar, samplingar, loopar eller vad som helst. Inte linade instrument heller. Alla låter livlösa och out of touch.

Det skulle inte göra någon skillnad om jag bytte strängar.

Om gitarren låter helt "död", och det inte gör någon skillnad om du byter strängar, så rekomenderar jag iaf att du lämnar in/ byter gitarr... Nya stängar på ett instrument gör i mitt tycke en vansinnig skillnad, gentemot gamla...

Sen får man väl fundera på hur "inspelningskedjan" ser ut? Vad jag menare med det är; Kan det vara mikrofonen som är kass? Dålig lyssning? (hörlurar/monitorer)... osv...

För, om det är, "dåligt ljud in", så är det väldigt svårt att få det bra ut...

Link to comment
Dela på andra sajter

Men snälla, lyssna! Det är samma sak med ALLA ljudkällor för mig, midiinstrument, linade inst, allt material jag någonsin spelat in, och det spelar ingen roll vilken gitarr eller mick jag använder. Jag kan inte få det att låta bra och närvarande.

Det låter bara olika dyrt.

Kedjan nu är, hur som helst, Focusrite Saffire, inrökt ADK Hamburg edition, mörbultad nylonsträngad gitarr med gamla strängar utan grace.

Reverbet jag använder är ett ekande vardagsrum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och ja, mikrofonen är kass, men jag förstår inte varför det skulle vara ett hinder för att få närvaro i det kassa ljudet den producerar.

Folk har spelat in med kassa mickar förr, och som jag förstått det får man då ett billigare sound.

Det är okej.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

1. Jag gillar din röst.

2. Jag gillar låtidén

Gitarren är tyvärr både för dåligt spelad och har ingen ton. Sätt micken runt 12 bandet och blir det för basigt luta den upp mot halsen för att få bort soundet från ljudhålet.

Sången är bra känsla i så den struntar jag i om det brusar eller lever lite rövare bakom, en del grejer kan man redigera bort.

Det är en del rumsljud på både gitarr och sång. Brukar mnan få när man spelar in hemma. Ett sätt att komma runt detta är att sjunga närmre micken, men man kan då få lite andra bieffekter istället. Du får prova dig fram.

Vad använder du för prylar när du spelar in?

EDIT : Du hann svara medan jag lyssnade och skrev.

Prova att spela in i ett annat rum som kanske ekar mindre.

Bruset gör mig förvånad, Focusrite och ADK borde inte brusa så mycket, är det månne en dator som låter mycket?

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Drloop, Det är månne en dator! Bockar för tipsen.

F, Jo det har jag, tusen gånger! Men jag kan inte komma ifrån att det enda jag vill är att spela in musik.

Men musiken jag vill göra kräver tid och långa processer, jag vågar helt enkelt inte gå in i en betalad studio.

Jag är varken sångare eller instrumentalist, och har ingen större tillförlit till mina egenskaper i proffessionella sammanhang.

Såvida någon inte skulle bjuda in mig och erbjuda kreativ frihet och evigt med tid, skulle jag inte gå in i en studio.

Jag har funderat på att bli en bättre och mer pålitlig människa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om jag ser till olika indiescener, så känner jag mig tillfreds med vad folk lyckas åstadkomma. Rent hantverksmässigt.

Så jag tänker att det vore inte omöjligt för mig att bygga något liknande.

Jag vet bara inte vad som krävs.

Tycker musicbusiness, om något, är en obegriplig sörja.

Universum är enklare att förstå.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Mycket handlar om att sluta slarva med sina inspelningar. Gör om gör rätt.

Behärskar man inte sitt instrument eller kanske inte är 100% på sång så måste man jobba hårdare, finns inga genväger, ja redigering on mass kan hjälpa till förstås.

Lär dig hur du får ett bra grundljud från början på tex guran, sedan blir allt mycket lättare.

Kunskap är tricket, låna en bok och läs hur man spelar in och mixar.

Lär dig förstå hur du skall uttnyttja din nuvarande utrustning till max.

Alternativt jobba ihop med någon som delar din musik smak och behärskar tekniken.

Du har en bra röst, låt den bli grundstommen i din kreativitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men snälla, lyssna! Det är samma sak med ALLA ljudkällor för mig, midiinstrument, linade inst, allt material jag någonsin spelat in, och det spelar ingen roll vilken gitarr eller mick jag använder. Jag kan inte få det att låta bra och närvarande.

Det låter bara olika dyrt.

Kedjan nu är, hur som helst, Focusrite Saffire, inrökt ADK Hamburg edition, mörbultad nylonsträngad gitarr med gamla strängar utan grace.

Reverbet jag använder är ett ekande vardagsrum.

Ok... Men om du bara får det att låta olika "dyrt", så är det väl framförandet det hänger på... Man kan inte ratta fram "känsla" i musiken. Så mycket övning krävs. Tycker du har en bra röst!

EDIT;

drloop hann före...

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

Du har en bra röst, låt den bli grundstommen i din kreativitet.

Plus ett på det.

Om inspelning och mixning känns som olösliga mysterium tycker jag du ska börja med att satsa på låtskrivandet och framförandet. Prova samarbeta med någon i din närhet eller på nätet.

Fortsätt spela in dina idéer och låtar. Med tiden kommer du få en bättre förståelse även för ljudtekniken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack alla för svar! Det känns verkligen bra att höra allt det här. Blir så ensam med spekulerandet annars, man kan ju fan förlora förståndet..

Ska försöka ändra inställning. Och släppa in mer.

Redigerat av Lördag
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ju säga att så som jag behandlade din röstfil är inte hur jag skulle gjort, men tog den snabba vägen för att rensa bort lite av att du kom emot micken och så. Annars är det inte att rekommendera att klippa upp rösten.

MVH

Anders

Gör som du lär! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör som du lär! 🙂

🙂

Ibland tar man lite snabbare vägen. Det va för att jag hörde slask och gjorde snabbt en strip silence på spåret så inget annat skulle ligga och slaska. Men att klippa eller lägga gate på ett framträdande instrument brukar i många fall låta konstigt, i en mix kan det dock vara önskvärt ibland, speciellt på kompgitarrer tycker jag som man vill ha tajta.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade lite snabbt i Sonar X1 som jag nyss köpt in, håller med om att sången skulle tjäna på ha ett pop-filter eller vad det nu heter framför miken. Annars kan man ju göra som Anders gjorde, klippa bort det man inte vill ha kvar av eventuella missljud i efterhand. Gitarren går fixa med effekter som t ex pod2 som jag råkar ha eller vad du nu själv har. Sängdags...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag spelar in i photobooth genom ljudkortet så tycker jag att ljudet blir bra.

Det känns som det är så det ska låta. Därifrån skulle jag kunna EQa och kompressa med bra resultat.

Ljudet är mjukt, trevligt avslappnat i photobooth!

Photobooth = bästa inspelningsprogrammet.

Synd att det bara finns en kanal och inga redigeringsmöjligheter 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...