Jump to content
Annons

Bra och maffigt el-gura ljud???


KeyZn

Recommended Posts

Jag undrar om nån vet hur man får till ett fett el-gura ljud ?

Jag använder en V-amp 2 , skulle vara väldigt tacksam om nån hade nå bra

tips på pluggar och inställningar........jag spelar Emo rock.

alla tips över huvudtaget för att förbättra gura ljudet skulle vara guld värda 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag undrar om nån vet hur man får till ett fett el-gura ljud ?

Jag använder en V-amp 2 , skulle vara väldigt tacksam om nån hade nå bra

tips på pluggar och inställningar........jag spelar Emo rock.

alla tips över huvudtaget för att förbättra gura ljudet skulle vara guld värda 🙁

Amplitube!! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer ett recept 😉

Splitta gitarrsignalen och spela in både v-ampen och en ren signal.

Lägg sedan en gitarrfx plug på den rena inspelningen och mixa efter behag.

Tips på gratis gtr-fxpluggar:

http://www.simulanalog.org/guitarsuite.htm

eller

http://www.greenmachine.opuscases.de/

avslutningsvis lägger du på nåra av dessa kanonbra effekter

http://www.kjaerhusaudio.com/classic-series.php

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar om nån vet hur man får till ett fett el-gura ljud ?

Jag använder en V-amp 2 , skulle vara väldigt tacksam om nån hade nå bra

tips på pluggar och inställningar........jag spelar Emo rock.

alla tips över huvudtaget för att förbättra gura ljudet skulle vara guld värda 😉

Steinberg Warp är en ganska känd mjukvaramplifieremulering.. dock tycker inte jag den är allt för bra... men det kan vara värd att testa!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett bra sätt att få fet distgura är att du spelar in två olika gitarr en med lite basigare och en med lite mer diskantigt ljud och panorerar ut dom senhårt åt var sitt håll. Detta bräddar sterobilden också. Ev kan du till och med spela in en tredje gitarr och lägga den i mitten. Ett måste är dock att du är ganska tajt med dig själv och du vet precis vad du ska spelar hela tiden. Detta funkar dock bra på dist gura inte ren gitarr.

Link to comment
Dela på andra sajter

För tajta distgitarrkomp brukar jag göra så här:

Spela in en distgitarr och lägg sedan på ett stereodelay (100% Wet) där ena kanalen (t.ex. höger) har delay 0ms och den andra (alltså vänster) har 20 - 30ms. Då får man en ultrafet gitarr som ligger längst ute i lurarna.

Spela in en gitarr till (tajt!) - denna kan ha lite mer dist. lägg den i mono i mitten.

Glöm inte att skära botten om gitarrerna kolliderar med basen.

//Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jo, jag har prövat Amplitube men det var någonting som gjorde att jag inte blev biten. Någonting i känslan. Antagligen är det helt obefogat men jag tycker GreenMachine är sååå mycket mysigare....Kanske för att den är grön...Vem vet? :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Skit i Vampen. Micka din rigg istället!

Micka med en Senheiser MD 421, en Shure SM57 och en Stormembranare typ Neumann TLM103. Du får då 3 kanaler med gitarr i Cubase (eller va du använder)

MD421 ger botten (vid rätt mickning) SM57 ger topp/prescence och Neumann ger lite mer helhet. Rätt mixat får du ett fett ljud!!

Link to comment
Dela på andra sajter

ok, jag är dock inte säker på hur man får pluggen att finnas i effektfältet på kanalen...den finns inte där...??

Sonar 2 har väl inte stöd för VST? Du måste i så fall ha någon slags "wrapper" liknande denna:

DirectiXer allows you to use vst and vsti plug-ins in SONAR, and other Cakewalk software products that support DirectX plug-ins. Using DirectiXer gives you access to VST plug-ins, including many that are available for free.

http://www.cakewalk.com/tips/TechTipJune02_3.asp

Link to comment
Dela på andra sajter

deadend (oregistrerad)

eftersom jag själv lirar mycket emo kan jag ju deal med mig.

brukar köra med två signaler när jag spelar in.

en går till förstärkare som jag mickar upp.

den andra line-ar jag.

line-signalen lägger vi amplitube på och den vanliga mic signalen behåller vi.

brukar panorera dessa sen. i alla feta partier är det ju dub som gäller.

lyssna på jimmy eat world, thursday och andra band som har bra gitarr-ljud.

försök sedan ratta in något liknade.

lycka till. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...
För tajta distgitarrkomp brukar jag göra så här:

Spela in en distgitarr och lägg sedan på ett stereodelay (100% Wet) där ena kanalen (t.ex. höger) har delay 0ms och den andra (alltså vänster) har 20 - 30ms. Då får man en ultrafet gitarr som ligger längst ute i lurarna.

Spela in en gitarr till (tajt!) - denna kan ha lite mer dist. lägg den i mono i mitten.

Glöm inte att skära botten om gitarrerna kolliderar med basen.

//Magnus

jag har precis börjat med lite små inspelningar och sånt och de där låter komplicerat =) är de lätt att lära sig eller är de så svårt de låtar =) måste ta och lära mig cubase lite bättre =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte jättehaj på pluginsen och så. Jag har spelat in gitarrerna med en v-amp. Är det bara att lägga på t.ex. en förstärkareffekt nu såhär i efterhand?

Emil

Fast om du har spelat in med en V-amp så har du redan en förstärkareffekt på. Klart du kan lägga en till ovanpå om du tycker det blir bra.

Det blir som att micka upp en stärkare och dra in ljudet i en ny stärkare och micka upp den med. Inte så vanligt kanske.

Dock är det inte helt ovanligt att man låter tonen gå genom två stärkare men sällan låta samma ljud gå två gånger genom två kabinet.

Samma ljud genom två kabinett används också flitigt men som sagt inte genom det första och sen genom det andra utan signalen splittas.

Fan va luddig jag är ibland, gjorde jag mig förstådd?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...