Jump to content
Annons

Nåt som parallellkopplar 1 Stereo Line In & Ut?


bonsoirjohnjohn

Recommended Posts

Finns det nån sån grej som inte ger fördröjning och inte försämrar ljudet på något sätt. Gärna balanserade utgångar. Och om det dessutom går att få hörlursförstärkare i den, så vore det nice. Kanske också en fantommatad mic-ingång också, men det är inte lika viktigt. Gärna en liten pryl, robust kanske, och inte dyr. Behöver inte tusen in och ut, det räcker med en dubblering av den singel in och ut jag har på mitt ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

I princip vill du ha en hårdvara som gör exakt samma sak som att kopiera den inspelade kanalen till ett nytt spår. ( Två mono blir inte en stereo )

Little Labs The STD

Vill du ha ännu mer avancerad med fler utgångar så :

Little Labs PCP

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det nån sån grej som inte ger fördröjning och inte försämrar ljudet på något sätt. Gärna balanserade utgångar. Och om det dessutom går att få hörlursförstärkare i den, så vore det nice. Kanske också en fantommatad mic-ingång också, men det är inte lika viktigt. Gärna en liten pryl, robust kanske, och inte dyr. Behöver inte tusen in och ut, det räcker med en dubblering av den singel in och ut jag har på mitt ljudkort.

Nu vetetusan om jag eg. förstår vad du vill ha... Men:

En patchbay?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är också lite förvirrad, vill du ha en burk som dubblerar din stereo line ut som gör att du tex kan välja mellan två olika monitorsystem samt hörlursförstärkning och ha en fantommatad mickingång? låter som en liten mixer enligt mig?

Dubblera ingången är nog samma grej, ev bara två y-kablar men jag kan inte alls garantera att det kommer låta bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar är inte hemma än så hinner inte kolla på länkarna nu. Vad jag vill är att köpa ett nytt EMU ljudkort 1212m (PCIe). Detta kort har 1 Stereo Line Ut, och 1 Stereo Line In. Men jag skulle vilja switcha ljudet mellan antingen mina monitorer eller hörlurar. Och åt andra hållet, så skulle jag vilja att på nåt enkelt sätt styra vilken av två Stereo Line In som ska matas in i Ljudkortets Stereo Line In, min Synth, eller min Fantom-matade micpryl.

Dvs 1 balancerad Stereo Ut från Ljudkortet till antingen 1) mina monitorer eller 2) mina högtalare. Och sen samtidigt åt andra hållet: Två Line Stereo som "delar samma ingång" till EMU-ljudkortet. Så att jag med typ en knapptryckning kan välja om jag vill få in min synth eller mic/elgura in i ljudkortet.

Hoppas ni fattar bättre nu, svara mer snart när jag har tid!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur billigt är billigt för dig?

En liten mixer med 1. mainout, 2. tape out (eller ctrl room), 3. phone out löser ju delen med utgångar.

Sen behöver du bara ingångar och justerar med levelkontrollen. Du får nog en billig preamp på köpet där med fantommatning.

Jag kan inte svara för kvaliteten dock. Ex. http://www.behringer.com/EN/Products/502.aspx. Under 400kr

Finns t.o.m mindre mixar. Mer micro vet jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var billigt, men misstänker att det suger ljudmässigt. Billigt är annars allt som är såpass långt från 2500 att det motiverar att inte välja 1616m. Det är samma kort fast med en breakout box. 1300 får jag 1212m för, 4200 får jag 1616m, med antomatade micingångar och massor med kanaler.

Link to comment
Dela på andra sajter

En enkel lineswitch kan ju lödas ihop utan värst mkt problem men du måste nog köpa en mic pre för micken, så enkelt äre.

Har du gjort det själv? Man vill ju indvika brusknäppar som pajar monitorer t.ex. Vet inte men det kanske finns fler "fallgropar". Det får ju inte paja ljudkort, monitorer eller hörlurar. Monitorerna och hörlurarna har jag betalt mkt pengar för.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag har en billig Behringermixer för att switcha mellan hörlurar och högtalare.

Funkar finemang.

Jag gjorde en test för att försäkra mig att mixern inte påverkade ljudet för mycket.

http://dl.dropbox.com/u/6897056/analog_vs_digital.wav

Klippet ovan är iflera delar, vartannat har varit igenom Behringermixern och vartannat är "oförstört". Kan du höra var klippen är?

Troligen inte, för det har ingen hittils gjort heller, så det funkar fint med billiga grejer hemma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en billig Behringermixer för att switcha mellan hörlurar och högtalare.

Funkar finemang.

Jag gjorde en test för att försäkra mig att mixern inte påverkade ljudet för mycket.

http://dl.dropbox.com/u/6897056/analog_vs_digital.wav

Klippet ovan är iflera delar, vartannat har varit igenom Behringermixern och vartannat är "oförstört". Kan du höra var klippen är?

Troligen inte, för det har ingen hittils gjort heller, så det funkar fint med billiga grejer hemma.

Nej, jag hör inget, jag hör inte ens att du lagt upp en wav-fil 😄 Tror det blev nåt fel, men jag skulle gärna lyssna på det. Vilken Behringermixer har du?

Link to comment
Dela på andra sajter

har man en låda med en stereo ingång och 2 stereoutgångar och en switch att koppla mellan kan det inte hända nåt skadligt eller orsaka ljud om du inte kopplar fel. Jag har det inte här men det är inte svårt att löda ihop.

Vet du nånstans man kan hitta en ritning typ? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Nej, jag hör inget, jag hör inte ens att du lagt upp en wav-fil 😄 Tror det blev nåt fel, men jag skulle gärna lyssna på det. Vilken Behringermixer har du?

Det beror nog på att du har Windows XP och försöker lyssna i Windows Mediaplayern, den stöder inte 24 bitars ljudfiler. Procca att lyssna via Quicktime eller iTunes som stöder 24 bitar under XP.

Jag har en gammal UB802.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...