Jump to content
Annons

Macbook Pro - vår 2011


KillwithSkill

Recommended Posts

overview_hero20110224.png

Största nyheten är Thunderbolt, mer känt som Light Peak. Men som nu byter namn till Thunderbolt!

Thunderbolt är 20 ggr snabbare än USB2. Det går även att koppla in en extern skärm på ingången.

Kontakten är samma som på Mini DisplayPort.

15" och 17" får nytt grafikkort från AMD, Radeon HD 6490M med 256MB/1GB beroende på modell.

15" får 2,0 eller 2,2Ghz Quad Core, 17" får 2,2"Ghz Quad Core

Batteritiden har dock sjunkit till 7h på samtliga nya modeller (8-9h på föregående modeller)

Detta pga av att det nu är fyrkärniga processorer

Samtliga modeller levereras med 4GB minne i grundutförande.

13-inch MacBook Pro

10 995 kronor

2.3GHz dual-core Intel Core i5 processor

320GB 5400-rpm hard drive

Intel HD Graphics 3000 with 384MB DDR3 SDRAM shared with main memory

13 995 kronor

2.7GHz dual-core Intel Core i7 processor

500GB 5400-rpm hard drive

Intel HD Graphics 3000 with 384MB DDR3 SDRAM shared with main memory

15-inch MacBook Pro

16 495 kronor

2.0GHz quad-core Intel Core i7 processor

500GB 5400-rpm hard drive

Intel HD Graphics 3000 with 384MB DDR3 SDRAM shared with main memory

AMD Radeon HD 6490M with 256MB GDDR5 memory

19 995 kronor

2.2GHz quad-core Intel Core i7 processor

750GB 5400-rpm hard drive

Intel HD Graphics 3000 with 384MB DDR3 SDRAM shared with main memory

AMD Radeon HD 6750M with 1GB GDDR5 memory

17-inch MacBook Pro

22 995 kronor

2.2GHz quad-core Intel Core i7 processor

750GB 5400-rpm hard drive

Intel HD Graphics 3000 with 384MB DDR3 SDRAM shared with main memory

AMD Radeon HD 6750M with 1GB GDDR5 memory

Källa: http://www.apple.com/

Sidan uppdateras fortfarande,själva apple Store är stängt. Men det finns specar.

http://www.apple.com/se/macbookpro/specs-compare.html

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Awesome! en fråga bara, lightpeak ska ju användas till allt... när kommer adaptrarna eller vad som än krävs för att kunna köra usb, firewire eller fler skärmar på lightpeak porten?

Adaptrarna finns nog redan. Men Apple Store ligger ju nere precis nu! Dom skriver att det är adaptrar till rubbet. HDMI, firewire 400/800, DVI, USB osv... Och redan nu så är det MiniDisplayPort att kunna koppla in en skärm.

Så framöver så kommer nog 3e partstillverkare implementera detta i alla devices...

Mest intressant är vilket ljudkort som kommer vara först 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Mums. Dessutom sandy bridge. Ska bli spännande och se vad detta tar vägen. Ett ljudkort med 1024 kanaler 24 bitar 192 kHz. Fast jag inte hittat

något teoretiska och praktiska gränser när det gäller latens på lightpeek.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer thunderbolt att göra livet lättare vad gäller Logic Pro?

Kör idag en imac (-10) med en hårddisk på 500gb 7200 rpm och har problem med att HD-lampan blinkar när jag spelar in till den interna hårddisken via ett Duet-ljudkort anslutet med fw.

Med en ny mbp så gissar jag att man skulle kunna köpa en riktigt bra extern hårddisk ansluten med thunderbolt (när sådana nu väl kommer) och istället få bättre prestanda och slippa hd-blinket. Eller tänker jag helt fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer thunderbolt att göra livet lättare vad gäller Logic Pro?

Kör idag en imac (-10) med en hårddisk på 500gb 7200 rpm och har problem med att HD-lampan blinkar när jag spelar in till den interna hårddisken via ett Duet-ljudkort anslutet med fw.

Med en ny mbp så gissar jag att man skulle kunna köpa en riktigt bra extern hårddisk ansluten med thunderbolt (när sådana nu väl kommer) och istället få bättre prestanda och slippa hd-blinket. Eller tänker jag helt fel?

Du tänker fel. Det finns inga hårddiskar som ens kommer upp i firewirehastigheter. Om det inte är SSD's och i Raid!

Att HD-lampan blinkar vid inspelning är vad den precis SKA göra. Det talar om att det pågår aktivitet, mao du spelar in information på hårddisken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du tänker fel. Det finns inga hårddiskar som ens kommer upp i firewirehastigheter. Om det inte är SSD's och i Raid!

Att HD-lampan blinkar vid inspelning är vad den precis SKA göra. Det talar om att det pågår aktivitet, mao du spelar in information på hårddisken.

Jag menar mer HD-stapeln i Logic som går upp i rött och bitvis avbryter inspelningen...

Men hur kommer det sig då att de flesta rekommenderar att spela in på extern hårddisk istället för den interna? Gärna med fw-anslutning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menar mer HD-stapeln i Logic som går upp i rött och bitvis avbryter inspelningen...

Men hur kommer det sig då att de flesta rekommenderar att spela in på extern hårddisk istället för den interna? Gärna med fw-anslutning.

Prova att reparera hårddisken. Stoppa i OSX-skivan. Boota om och håll inne C vid uppstart. Kör sen skivverktyg och reparera disken. Kan vara nåt klusterknas nånstans.

Sen finns det en regel med OSX för att det ska må bra och det är att man måste ha minst 10% ledigt på disken.

Att folk kör med externa hårddiskar är just för att lätta lite på trycket. Har man en extern så avlastar det systemdisken. Och den externa behöver inte göra annat än att slussa audiofiler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är om Thunderbolt/Light Peak kommer att slå. Jag tror ändå att tillverkare kommer att satsa på den mer vedertagna USB3. Att få ännu en standard är ju tråkigt, USB och FireWire var redan en för mycket. Och adaptrar hit och adaptrar dit. Kräks. Men kudos till försöket i alla fall, det kan ju slå, vem vet.

Trist att SSD inte ingår som standard, också. Hög överföring med långsam disk känns ju lite onödigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

producerzoombie (oregistrerad)

Ska köpa en själv väntade in detta, men vad tycker ni man ska satsa på en 17 tummare eller en 15 tummare för både proddande o djande, känns som jag vill ha 17 tummare men är rädd att den är lite väl klumpig,🙂

Ge mig lite råd 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska köpa en själv väntade in detta, men vad tycker ni man ska satsa på en 17 tummare eller en 15 tummare för både proddande o djande, känns som jag vill ha 17 tummare men är rädd att den är lite väl klumpig,🙂

Ge mig lite råd 🙂

17" är 4 cm bredare och 2 cm djupare än 15". Klumpigare? Nja svårt att tro. Det enda som skiljer sig är ExpressCard/34, 750GB ist för 500 och en mer USB

Jämför själv:

http://www.apple.com/se/macbookpro/specs-compare.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen mer källa än det som står på intels hemsida där Universal audio säger fantastiskt, det här kommer bli bra till våra uad kort. De släppte ju satalite alldeles nyss, en thunderbolt uppdatering kanske kommer.

Apropå om de kommer slå eller inte så tror jag det är en no brainer, thunderbolt är ju bakåtkompatibel med usb, firewire, dvi och vga och allt annat. finns ingen downside och iom adaptrar och skit kan du fortfarande använda allt du har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova att reparera hårddisken. Stoppa i OSX-skivan. Boota om och håll inne C vid uppstart. Kör sen skivverktyg och reparera disken. Kan vara nåt klusterknas nånstans.

Sen finns det en regel med OSX för att det ska må bra och det är att man måste ha minst 10% ledigt på disken.

Att folk kör med externa hårddiskar är just för att lätta lite på trycket. Har man en extern så avlastar det systemdisken. Och den externa behöver inte göra annat än att slussa audiofiler.

Får pilla lite med detta, tack för hjälpen...

Men bör i varje fall ha tillräckligt med utrymme över (400 av 500 gb), tänkte mer att 7200 rpm var långsamt.., men det kanske inte går så mycket snabbare...

Även insett att det här problemet verkar vara äckligt välkänt på diverse forum. T.ex.

http://www.gearslutz.com/board/music-computers/464759-all-disk-too-slow-problems-logic-9-pro-possibly-solved.html

Redigerat av röken
Link to comment
Dela på andra sajter

Ska köpa en själv väntade in detta, men vad tycker ni man ska satsa på en 17 tummare eller en 15 tummare för både proddande o djande, känns som jag vill ha 17 tummare men är rädd att den är lite väl klumpig,🙂

Ge mig lite råd 🙂

Gå och känn och kläm lite på dem! Du har ju inte bara macar i butiker som Macoteket och inLife, utan även Onoff, Elgiganten, etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Får pilla lite med detta, tack för hjälpen...

Men bör i varje fall ha tillräckligt med utrymme över (400 av 500 gb), tänkte mer att 7200 rpm var långsamt.., men det kanske inte går så mycket snabbare...

Även insett att det här problemet verkar vara äckligt välkänt på diverse forum. T.ex.

http://www.gearslutz.com/board/music-computers/464759-all-disk-too-slow-problems-logic-9-pro-possibly-solved.html

Haha, nej du! 7200 räcker långt!

Jag provade härom dagen att spela in 24 bitar i 192khz 12 kanaler åt gången. Kom upp i 72 spår uppspelande samtidigt som jag spelade in 12 nya! Och det strejkade inte!

Och i min sitter det en 7200

Mao så lär inte din dator heller strejka. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Frågan är om Thunderbolt/Light Peak kommer att slå. Jag tror ändå att tillverkare kommer att satsa på den mer vedertagna USB3. Att få ännu en standard är ju tråkigt, USB och FireWire var redan en för mycket. Och adaptrar hit och adaptrar dit. Kräks. Men kudos till försöket i alla fall, det kan ju slå, vem vet.

Trist att SSD inte ingår som standard, också. Hög överföring med långsam disk känns ju lite onödigt.

Light peak är tänkt att ersätta SATA,SAS,PCIE,PCI,ISA,FIREWIRE,USB och även DVI,Displayport och HDMI. Denna gång är det någon som tänkt till ordentligt. Frågan är väl bara om de inte har tagit vatten över huvudet. Är implementationen bara i närheten av ambitionerna så är detta en riktigt bra grej. Men det behövs att den är enkel nog att AMD, IBM, Oracle osv klarar av att bygga kompatibel utrustning till rimliga priser för att den ska vara det självklara valet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...