Jump to content
Annons

Vad är detta för synth?!?!


aorta

Recommended Posts

Har hört det här ljudet i flera olika låtar. Och jag antar att det är en synth men jag har ingen aning.

Vad är det för synth/instrument? Och finns det någon VST eller liknande där man kan få till det?

Det jag pratar om är det mest framträdande ljudet som går hela låten ni kommer förstå vad jag menar.

Spotfiy:

Youtube:

Hälsningar/Anton

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det där låter som ett vanligt General Midi-ljud som någon har gått lös med pitch bend-hjulet på.

Alltså, det som skapar det speciella med det där ljudet är att tonhöjden hela tiden glider. Prova dig fram med olika synthljud samtidigt som du modulerar dem med pitch bend-hjulet så tror jag att du snabbt kan hitta något som du är nöjd med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och eftersom det är denna typ av genre är det med all sannolikhet något enkelt samplat ljud som körs upp via en EMU SP12/SP1200/AKAI MPC... Som föregående talare nämnt, mycket pitchbend modulation samt en del portamento.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Ja jäklar! Det var samplat från 70-talet 🙂 Fast oavsett är det ett supersimpelt ljud att göra på vilken synt som helst! Portamento är lösningen! 😉

Om det var någon som låg sömnlös på nätterna så tänkte jag bara säga att jag fick reda på att det var en sampling från typ 1973.

Ohio Players - Funky Worm.

Synthen börjar på 1.30, såååå iskallt:

http://www.youtube.c...h?v=UJLrYjKqPmk

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jäklar! Det var samplat från 70-talet 🙂 Fast oavsett är det ett supersimpelt ljud att göra på vilken synt som helst! Portamento är lösningen! 😉

Aha, så det är inte en enorm pitch, utan portamento. Är det som en monosynth, som glider mellan tonerna när man byter tangent?

Link to comment
Dela på andra sajter

Exaktemente! Portmento är rent elektriskt om man tänker på dessa gamla synthmonster från 70-talet en elektrolytkondenstor som sätts in parallellt med CV-signalen som styr VCOn.. Den gör att det automatiskt blir en fördröjning på alla spänningingsförändringar som försöker ändra frekvensen på VCOn.. 🙂

Eller kolla här för förklaring! http://sv.wikipedia....wiki/Portamento

Aha, så det är inte en enorm pitch, utan portamento. Är det som en monosynth, som glider mellan tonerna när man byter tangent?

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Exaktemente! Portmento är rent elektriskt om man tänker på dessa gamla synthmonster från 70-talet en elektrolytkondenstor som sätts in parallellt med CV-signalen som styr VCOn.. Den gör att det automatiskt blir en fördröjning på alla spänningingsförändringar som försöker ändra frekvensen på VCOn.. 🙂

Eller kolla här för förklaring! http://sv.wikipedia....wiki/Portamento

Okeeej hehe jag förstår precis.... eller nåt:D Men då var man iaf. minst 10% smartare!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det du har problem att förstå?? Fattar att du svarar i ironi nu! 🙂

Okeeej hehe jag förstår precis.... eller nåt:D Men då var man iaf. minst 10% smartare!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på årtalet, så skulle det kunna vara från en "Arp Pro Solist" och som sagts,

med massor av portamento på. Har en ute i studion och tror, så här strax innan midnatt, att det kan vara

"Steelguitar" ljudet.

Redigerat av Totmusic
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det du har problem att förstå?? Fattar att du svarar i ironi nu! 🙂

heheh exaaakt:D

Med tanke på årtalet, så skulle det kunna vara från en "Arp Pro Solist" och som sagts,

med massor av portamento på. Har en ute i studion och tror, så här strax innan midnatt, att det kan vara

"Steelguitar" ljudet.

Kollade lite bilder den var iskall.

Underbart det låter ju eeeexakt som en gitarr, elleeeer?! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...