Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted (edited)

Satt och søkte lite på thomann och fann en Adam A8X. Ær det samma som A7 fast med større element?

Edited by Guest
Annons
Posted

Med andra ord ær det en helt ny høgtalare. Nya element och kaibn.

Någon som har lyssnat på dem kanske?

Posted (edited)

Jag har haft dem i 9 månader och är väldigt nöjd. Har upplevt lite "port-noise" från en av högtalarna sedan jag köpte dem men antog att det kanske bara skulle "spelas in"...

Hursomhelst så har det inte blivit någon skillnad så igår fick jag äntligen tummarna loss och mailade ADAMs support. Fick svar nästan direkt att de kommer och hämtar upp högtalarna, byter ut port-konstruktionen och sen lämnar tillbaka högtalarna på cirka en vecka. Det kallar jag grym support!!

Men jag är riktigt nöjd med dem, har egentligen inte störts så mycket av problemet. man hör det egentligen bara om man lägger ett lp-filter på typ 100hz på en låt med mycket baskagge..

Edit: nej det är inte samma serie som A7 utan den nya "X"-serien. jag hade de gamla A7orna innan och var mycket nöjd med dem förutom att de var lite basfattiga så jag fick ha en sub till dem. Med A8Xorna har jag inte längre behovet av subben. Basregistret är helt fantastiskt och har en riktig punch i ljudet som min sub inte kan återge..

Edited by iGnu
Posted

Var iväg idag och lyssnade på ny x-serien. Det var stor skillnad från dom gamla. Kan tänka mig att AX8 funkar bra till dj, house och liknande men dom blir lite toma/fattiga när det kommer till vocal, det drunknar lite.

A/B lyssnade också på genelev 8040 vs adam s3x. Ganska stor ljudskillnad. Gillade båda iof. Men det är ju 2 vs 3 vägs högtalare så det bli lite "dum" jämförelse.

Posted

Var iväg idag och lyssnade på ny x-serien. Det var stor skillnad från dom gamla. Kan tänka mig att AX8 funkar bra till dj, house och liknande men dom blir lite toma/fattiga när det kommer till vocal, det drunknar lite.

A/B lyssnade också på genelev 8040 vs adam s3x. Ganska stor ljudskillnad. Gillade båda iof. Men det är ju 2 vs 3 vägs högtalare så det bli lite "dum" jämförelse.

Jo, lite taskigt kanske då s3x kostar ca. tre gånger så mycket. 😄

Posted

Gilbert vad tycker du om 8050 i förhåll till 8040?

Posted

Gilbert vad tycker du om 8050 i förhåll till 8040?

Den lägre delningen i kombination med en bättre diskant gör att 8050 låter ganska mycket klarare än 8040 (i mina öron).

Posted

Okey, trodde det var samma diskant. Kanske man borde ta sig en lysning på dem med innan man köper ett par extra.

Posted

Okey, trodde det var samma diskant. Kanske man borde ta sig en lysning på dem med innan man köper ett par extra.

8040 har samma diskant som 6010, 8020 & 30 (åtminstone samma storlek; ¾”) men 8050 har 1” och detta innebär att de kan delas lägre och detta är troligtvis orsaken till att dessa låter (enl. mig) betydligt bättre i mellanregistret jämfört 8040. De kan dessutom spela rejält mycket starkare än 8040 och givetvis djupare.

Posted

Okey. Tack för den infon. Antar att det står på deras hemsida men tack ändå.

Vet att du inte avgudar adam. Varför inte? Tänkte kolla om vi tänker samma.

Posted

Okey. Tack för den infon. Antar att det står på deras hemsida men tack ändå.

Vet att du inte avgudar adam. Varför inte? Tänkte kolla om vi tänker samma.

Jag finner banddiskanter i allmänhet lite för "färgande" för monitorsyfte. Observera att jag inte hört deras nya diskant men deras äldre har i tester uppvisat hög harmonisk distorsion (jämfört traditionella diskanter) och det kan vara detta folk syftar på då de beskriver att de hör saker i diskanten de aldrig hört förr ... 😉 Jag har även svårt att förstå hur A7 kunde bli så populär men det är väl smaksak som allt. Jag tror även att det är få som har jämfört ett antal modeller i samma rum, "rättvist uppställt", så det är givetvis svårt att vara konsument när det gäller monitorer. Observera även att jag inte är ett stort Genelec fan heller.

Posted (edited)

Kul att du tycker det. Jag har læst mycket bra om Klein&hummel. Någon egen erfaring ev dem? Etc O 110D.

Edited by Guest
Posted

Kul att du tycker det. Jag har læst mycket bra om Klein&hummel. Någon egen erfaring ev dem? Etc O 110D.

110 är en bra högtalare men det finns mycket annat bra i prisklassen. O300 är en av det bästa närfältare som går att köpa för pengar (tycker jag då). O410 har jag bara hört i ett rum och tyvärr inte det bästa så svårt att uttala sig, men mellanregistret var kristallklart som vanlig hos K&H.

Posted

Ja fast det blir ett par ggr dyrare med o300 mot o110?

Posted

Ja fast det blir ett par ggr dyrare med o300 mot o110?

Jup, smakar det så kostar det! Jag finner dock fortfarande O300 väldigt prisvärd jämfört annat i samma "klass".

Posted

Hmm. Detta ær som vanligt ett dilema. Vad anvænder du sjælv føresten?

Posted

Var och læste på deras hemsida. Klart man blir sugen på att testa. Vet du någonstans det finns møjlighet før det?

• 2 years later...