Jump to content
Annons

Problem med att få firewire solo att funka på min Imac


Rickis

Recommended Posts

Tjabba. Nu är det så att jag precis köpt en ny Imac som jag ska andvända som studiodator. När jag ska installera mitt M-audio Firewire solo ljudkort uppstår problem. Har installerat programvaran åså men den verkar hitta mitt ljudkort. Får upp: No M-audio firewire could be found........ Har testat att starta om och haft mig men problemet kvarstår. Vad ska man ta sig till?. Någon som kan hjälpa mig?. Tacksam för svar. Mvh//Kalle

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Senaste drivrutinerna. http://www.m-audio.com/index.php?do=support&tab=driver&serie_ID=2&PID=107a950149a9eada0f8629a61f1657f0&OS=x105#tabs

Ta ut ljudkortet ur datorn och installera drivrutinerna.

Stäng av datorn, tryck i Firewire kabeln och starta sedan upp den.

Brukar vara en rutin som fungerar med M-Audio prylar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittar fortfarande inte kortet fast jag ominstallerat och haft mig. Kan inte vara något fel på kortet heller då den funkar på en annan laptop och när den är inkopplad på denna så lyser den blålampan åså.

Jäklit skumt detta. Något annat man kan göra?.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har testat att återställa Pramen åså men funkar fortfarande inte. Som sagt så verkar det inte vara något fel på kortet för den får ström via firewiren plus att den funkade på min gamla laptop. Ljudkortet är några år på nacken iof. Kan det ha med det att göra?. Vad mer kan man göra?. Någon som har något tips?.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har testat att återställa Pramen åså men funkar fortfarande inte. Som sagt så verkar det inte vara något fel på kortet för den får ström via firewiren plus att den funkade på min gamla laptop. Ljudkortet är några år på nacken iof. Kan det ha med det att göra?. Vad mer kan man göra?. Någon som har något tips?.

Då ljudkortet funkar så måste det ju uppenbarligen vara fel på iMacen. Då den är ny så är det ju bara att lämna in på reparation.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Rickis.

På M-Audios site står det följande under "Specifications"

Minimum System Requirements (Mac)

 

Mac G3/G4* 500 MHz

 

OS X 10.2.8, 256 MB RAM or

 

OS X 10.3.5 / 10.4.1 / 10.5.2 w/ 512MB RAM

 

Onboard FireWire connection or installed IEEE1394 PCI card

 

*G3/G4 accelerator cards not supported

OS X 10.3.5 or later required for Dolby Digital and DTS pass-through with Apple DVD player.

** M-Audio suggests you also check the minimum system requirements for your software, as they may be greater than the above.

Om jag inte fått det hela om bakfoten verkar det som att ditt ljudkort har några år på nacken och att det inte är kompatibelt med Intel CPU eller OS X 10.6.x och att detta är orsaken till att du inte får kontakt med ljudkortet.

Du kan klicka längst upp till vänster på "Äpple symbolen", som alltid finns tillgänglig oavsett vilket program du kör, välj "Om den här datorn" och "detaljerad information". När du har ljudkortet inkopplat skall det under "FireWire" synas att något inkopplat där. Om ljudkortet inte är kompatibelt känner OS X inte igen vad det är som är inkopplat vilket bekräftar mitt första påstående.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag inte fått det hela om bakfoten verkar det som att ditt ljudkort har några år på nacken och att det inte är kompatibelt med Intel CPU eller OS X 10.6.x och att detta är orsaken till att du inte får kontakt med ljudkortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan vara så som du säger Implasticyde. Men skumt då att det finns drivrutiner till Mac OS X 10.6.6. Nefan.. Jag drar å köper nytt ljudkort och hoppas på att det funkar. Har ni något tips på vad man ska köpa?. Vad är bäst till Imac?.

Usb/Firewire?. Kör mest gitarr/sång plus att jag har ett litet mixerbord inkopplat och monitorer. Tack för hjälpen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det står bara: Maxhastighet: Upp till 800mbit/sek. Borde som sagt fungera då det finns drivrutiner.

Såhär ser det ut hos mig med ett fungerande ljudkort: Bild

I rutan i nedre högra hörnet ser du allt som är kopplat till min FireWire. Jag har en hårddisk inkopplad också men den är avstängd och det är den som syns som ökänd enhet.

Ser du inte ditt ljudkort i den rutan finns det framför allt två huvudorsaker.

1) Du har inte gjort rätt när du installerat drivrutiner.

2) Ljudkortet är sönder. Det är inte alla externa FireWire-enheter som klarar av "Hot Swap".

EDIT: Prova Stegrarns tips!

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

Installerat drivrutinerna rätt och omistallerat å haft mig.. Kanske att kortet är paj iaf. Men då borde det väl inte lysa åså? Nu har ju ingen annan dator här med firewire att testa det på så jag får dra iväg imorrn och testa det hos nån polare eller så. Värsta fall får det bli nytt ljudkort. Något tips på vad man ska köpa då? Usb/Firewire?. Kör mest gura å sång plus att jag kanske kopplar min lilla mixer och monitorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Installerat drivrutinerna rätt och omistallerat å haft mig.. Kanske att kortet är paj iaf. Men då borde det väl inte lysa åså? Nu har ju ingen annan dator här med firewire att testa det på så jag får dra iväg imorrn och testa det hos nån polare eller så. Värsta fall får det bli nytt ljudkort. Något tips på vad man ska köpa då? Usb/Firewire?. Kör mest gura å sång plus att jag kanske kopplar min lilla mixer och monitorer.

Du sa i tidigare post att ljudkortet fungerade på en annan dator så jag tror fortfarande att din FW-port inte beter sig (förutsatt att du installerat på korrekt vis) och kanske bara strömförsörjningen fungerar. Vad är det för FW-chip, Lucent (Agere)? Vilken revision?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kollar man det?. Är väl 400/800 tror jag. Dålig koll på sånt. Strömförsörjningen funkar. Kör utan adaptern vilket jag läst att man ska om man inte kör med laptops. Så det är bara firewiren från kortet in i datorn. Kortet lyser plus att phantom matning åså funkar om jag trycker in den knappen. Så kortet verkar funka.

Funkade som sagt på min gamla laptop. Som tyvärr är paj nu så kan inte testa igen med den liksom. Ska iaf iväg imorn och testa kortet på nån annan Imac på typ Elgiganten där jag köpte min. Funkar det där och datorn upptäcker det är det ju nåt fel på min nya dator. Så få serå. Löser väl sig imorrn får jag hoppas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...