Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej,

Jag har precis köpt följande ljudkort, E-MU 0404 USB, för att kunna använda tillsammans med Ik Multimedia's "Miroslav Philharmonik" ljudbibliotek. Ljudkortet klarar av att sampla upp till 192Khz med 24 bit samplingsdjup, trots detta så får jag knäppningar i ljudet oavsett vilken frekvens jag använder. Datorn består av en laptop med en Intel Core 2 Duo processor om 2.13Ghz, 4Gb RAM. Det konstiga är att jag vid låg samplingsfrekvens (44.1Khz) och latency 7 ms, endast använder maximalt 10-20% av CPU-kapaciteten. Trots detta så indikerar aktivitetshanteraren CPU-användning om upp mot 70-80%, där mellanskillnaden måste utgöras av processer som inte presenteras i "processhanteraren". Min fråga är därför vad som kan vara orsak till detta? Problemet verkar också förvärras ju mer systemet används och där första knäppningen medför större acceptans för efterkommande knäppningar. Till slut kan man nästan inte spela alls innan knäppningarna tar överhand.

Kan någon hjälpa mig med detta ytterst irriterande problem?

/Andrée

Annons
Posted (edited)

Hej,

Jag provade och fick följande svar

Some device drivers on this machine behave bad and will probably cause drop-outs in real-time audio and/or video streams. To isolate the misbehaving driver use Device Manager and disable/re-enable various devices, one at a time. Try network and W-LAN adapters, modems, internal sound devices, USB host controllers, etc.

"Absolute maximum": 4181 ms

Vad kan det vara för fel? Jag har också märkt att det ofta knäpper även när fläkten drar igång. Detta har jag uppmärksammat även innan när jag lyssnat på inspelad musik

/Andrée

Edited by Andree
Posted

Trådlösa nätverkskortet har många haft problem med, annars får du göra som det står disabla enhet efter enhet. Dom har en pdf som du ska läsa igenom först.

Posted

Okej, jag ska prova med det.

Jag gjorde även ett test när alla program var avstängda, fick då latency 1917 ms. Är detta ett större problem för laptops än för stationära datorer eller har detta ingen betydelse?

Posted

Okej, jag ska prova med det.

Jag gjorde även ett test när alla program var avstängda, fick då latency 1917 ms. Är detta ett större problem för laptops än för stationära datorer eller har detta ingen betydelse?

Tror inte det spelar ngn roll, laptop lr stationär.

Posted

Nu har jag avaktiverat de enheter som jag inte har någon användning av samt genomgått de steg som du JohnRick tipsade om. Jag tror det har blivit lite bättre, kommer ner till en latency-nivå kring 800 ms men hör fortfarande några knäppningar emellanåt. Finns det några fler åtgärder jag kan ta till eller är detta det slutliga resultatet?

/Andrée

Posted

Nu har jag avaktiverat de enheter som jag inte har någon användning av samt genomgått de steg som du JohnRick tipsade om. Jag tror det har blivit lite bättre, kommer ner till en latency-nivå kring 800 ms men hör fortfarande några knäppningar emellanåt. Finns det några fler åtgärder jag kan ta till eller är detta det slutliga resultatet?

/Andrée

Det låter fortfarande för högt min dator hemma ligger mellan 15-30 om jag kommer ihåg rätt, på jobbet har jag en som ligger lite högt tycker jag men det är fortfarande under 100. Vad har du för dator det finns vissa chipset som man ska undvika, har du en massa program som autostartar som tar kraft, virusprogram, övr.

Posted

Det är en Intel Centrino 2 inside, Core 2 Duo P7450 2.13 Ghz.

Om jag ska ner under 100 så har jag en bra bit kvar, men jag tror att det är nödvändigt för att bli kvitt knäppningarna. Jag har brandvägg och virusprogram igång men eftersom jag stänger ner internet-enheterna så bör väl dessa inte utgöra något problem? Det kan säkert finnas andra program som kör i bakgrunden utan att jag är medveten om dessa. Aktivitetshanteraren ger inte så mycket hjälp här eftersom alla processer har så kryptiska namn.

/Andrée