Jump to content
Annons

En fråga om stereo


Shimmen

Recommended Posts

Ofta när jag ska lära mig en låt på gitarr så lyssnar jag på låten i hörlurar, fast jag drar ut kontakten typ 1-2mm vilket gör att jag bara hör spåren som är utpanorerade till sidorna (dvs gitarr oftast).

Jag kan även bli av med gitarren genom att dra ut kontakten och sticka i den pyttelite. Då hör jag bara mittspåren.

Dessutom så hamnar alla spåren i mono i mitten!

Jag rekommenderar detta starkt till gitarrspelare som vill lära sig en låt genom att lyssna! Fast det fungerar bara på låtar med en bra stereobild.

Fast för att komma till frågan! Kan någon förklara hur f'n det fungerar?! Det är ju stereo med en left signal och en right signal och en ground. Eller?

Bara nyfiken hur det kan bli så. Och jag har talas om program som kan göra sådana liknande saker på mp3 filer. Någon som känner till något sådant?

//Simon

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Eller så kan man ju ta hem en midifil av låten....

rolleyes.gif

Igår lärde jag mig en låt och ingen tab verkade stämma så jag lyssnade och det visade sig att det var ett ackord dolt under basen som saknades!! Men kan du svaret på min fråga? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

nej -jag är dålig på poler och tekniska förklaringar-jag ver inte hur det fungerar-någon annan kanske???

rolleyes.gif

Redigerat av pxm
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej jag gör en gissning då, har inte stenkoll men jag hade en sångare än gång som alltid gjorde så här för att höra stämmorna som var utpanorerade. De är någon sorts analog, jätte simpel M/S utsläckning du gör med hörlurskontakten. Alltså:

Första fallet du snackade om, man hör bara det som är ut panorerat. Då är det alltså Höger minus vänster vilket släcker ut allt som är panorerat i mitten och du bara hör panoreringarna, alltså oftast reverb, gitarrer, stämmor osv.

Andra fallet är då tvärtom, där du bara hör det som är panorerat i mitten. vilket typ är höger minus vänster minus hela mixen i mono... typ.

Det finns pluggar som kan göra detta, bla denna som är gratis som just gör det du gör med hörlurskontakten.

M/S står för mid/side, mid är alltså allt som är i mitten och side är det som är utpanorerat.

Btw är Roxettes senaste platta rätt sämst måste jag erkänna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej jag gör en gissning då, har inte stenkoll men jag hade en sångare än gång som alltid gjorde så här för att höra stämmorna som var utpanorerade. De är någon sorts analog, jätte simpel M/S utsläckning du gör med hörlurskontakten. Alltså:

Första fallet du snackade om, man hör bara det som är ut panorerat. Då är det alltså Höger minus vänster vilket släcker ut allt som är panorerat i mitten och du bara hör panoreringarna, alltså oftast reverb, gitarrer, stämmor osv.

Andra fallet är då tvärtom, där du bara hör det som är panorerat i mitten. vilket typ är höger minus vänster minus hela mixen i mono... typ.

Det finns pluggar som kan göra detta, bla denna som är gratis som just gör det du gör med hörlurskontakten.

M/S står för mid/side, mid är alltså allt som är i mitten och side är det som är utpanorerat.

Btw är Roxettes senaste platta rätt sämst måste jag erkänna.

Tack så mycket för ett utförligt svar! 🙂

(Jag ska inte köpa den plattan då! 😉 )

Jag använder mig av Amazing Slow Downer

man kan panorera, EQa, sakta ner farten, höja och sänka tonarten så man slipper stämma ner/upp sedan kan man antagligen göra massa andra grejer jag inte hittat än 😄

Tja! Jag testade också den när jag hade pc, men då kunde man bara höja och sänka tonarten och hastigheten separat.. Ingenting annat :s

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...