Jump to content
Annons

Kvinnlig sång och diskant


Borghild

Recommended Posts

Jag tycker att det skulle vara intressant att få veta varför det verkar vara obligatoriskt att så fort en kvinna sjunger dra upp diskanten i taket? Mig stör det till den grad att jag helst avstår från att lyssna på musik där det förkommer. Även i sammanhang där jag tänker mig att ett naturligt ljud borde eftersträvas verkar den allmänna uppfattningen vara att brutalt mycket diskant på kvinnlig sång alltid låter underbart.

😐

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det där känner jag inte alls igen 😮 Själv skulle jag aldrig höja diskanten annat än om det vore absolut sista utvägen. Om något har för lite diskant är det bättre att göra om inspelningen istället för att försöka rädda den med eq, och att man rutinmässigt skulle höja diskanten på något låter allt annat än professionellt.

Kan du ge något exempel på en produktion där det förekommer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag ingen expert på området så jag kan ju förstås ha missuppfattat något ...

Men okej, Melodifestivalen är väl ett lättillgängligt exempel där jag tycker att det förekommer. Det som föranledde mitt foruminlägg var dock att jag lyssnade igenom Battlelores nysläppta album Doombound (finsk power metal). Battlelore frontas av en manlig och en kvinnlig vokalist som delar ungefär lika på sånginsatserna, men i mixen låter det mer som att sångerskan bara är inlånad för att skapa lite bakgrundsstämning. Det handlar såklart inte alls bara om diskanten, men den är ett av problemen. Lyssna gärna lite på "Iron of Death", där skillnaden mellan vokalisterna märks tydligt, och "Enchanted", där diskanten på sångerskan märks tydligt, på Spotify eller liknande (ljudkvaliteten på Youtube är nog för dålig).

Redigerat av Borghild
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag ingen expert på området så jag kan ju förstås ha missuppfattat något ...

Men okej, Melodifestivalen är väl ett lättillgängligt exempel där jag tycker att det förekommer. Det som föranledde mitt foruminlägg var dock att jag lyssnade igenom Battlelores nysläppta album Doombound (finsk power metal). Battlelore frontas av en manlig och en kvinnlig vokalist som delar ungefär lika på sånginsatserna, men i mixen låter det mer som att sångerskan bara är inlånad för att skapa lite bakgrundsstämning. Det handlar såklart inte alls bara om diskanten, men den är ett av problemen. Lyssna gärna lite på "Iron of Death", där skillnaden mellan vokalisterna märks tydligt, och "Enchanted", där diskanten på sångerskan märks tydligt, på Spotify eller liknande (ljudkvaliteten på Youtube är nog för dålig).

Intressant, Battlelore är att av mina favoritband och jag har flera skivor av dem. Har inte hört deras senaste, men på deras två näst senaste har jag definitivt inte upplevt det fenomenet.

Dock är det så att den manliga sångaren growlar, och då blir det (genom sättet att sjunga) inte särskilt mycket diskant. Jag tror inte att de har höjt diskanten på sångerskans röst "bara för att". Deras tidigare skivor har varit alldeles utmärkta produktioner gjorda av tekniker som verkligen vet vad de sysslar med.

Missuppfatta inte det här, men du tror inte att det bara är så att din hörsel råkar vara extra känslig i de frekvensområdena, och att det är därför du upplever det där fenomenet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket sammanträffande! Du får gärna återkomma och ge din åsikt när du har hört deras senaste skiva. 😄

Jag har aldrig tänkt på att det här skulle kunna ha att göra med min egen hörsel, men jag är rätt så ung och har alltid varit rädd om min hörsel samt upplever mig som ganska ljudkänslig, så det kan mycket väl ligga något i det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har lyssnat på de båda låtarna nu 🙂 De var givetvis vansinnigt bra, men jag noterade inga konstigheter i mixen (och då lyssnade jag ändå med hörlurar som har något överdriven diskant). Kaisa Jouhki sjunger nog helt enkelt sådär, hon har en väldigt ljus och tydlig röst. Det lät inte som att någon hade höjt diskanten onödigt mycket. Och Tomi Mykkänens sångstil gör att det av naturen inte blir särskilt mycket diskant. Det kan vara så att din hörsel är känslig i något visst frekvensområde, då kan vissa ljud upplevas som obehagliga. Det kan även vara något med din lyssning som spökar. Upplever du samma fenomen även om du lyssnar med hörlurar eller med andra högtalare?

Men det var en intressant fråga du tog upp. Stort plus för din goda musiksmak blir det givetvis också 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnade lite snabbt på spotify, tycker det saknas lite värme och botten i hennes röst också, däremot upplever jag inte att det är så "toppigt".

Aldrig hört bandet förr, men hon visksjunger väl typ? låter som hon sjunger väldigt svagt och försiktigt, så det bidrar nog också som Jetblack säger.

Personligen tycker jag också att det är vanligare att man får ta bort topp, då det ofta blir essigt, men det är nog gjort här också? För det känns runt på toppen.

Redigerat av Freddy
Link to comment
Dela på andra sajter

Har lyssnat på de båda låtarna nu 🙂 De var givetvis vansinnigt bra, men jag noterade inga konstigheter i mixen (och då lyssnade jag ändå med hörlurar som har något överdriven diskant). Kaisa Jouhki sjunger nog helt enkelt sådär, hon har en väldigt ljus och tydlig röst. Det lät inte som att någon hade höjt diskanten onödigt mycket. Och Tomi Mykkänens sångstil gör att det av naturen inte blir särskilt mycket diskant. Det kan vara så att din hörsel är känslig i något visst frekvensområde, då kan vissa ljud upplevas som obehagliga. Det kan även vara något med din lyssning som spökar. Upplever du samma fenomen även om du lyssnar med hörlurar eller med andra högtalare?

Men det var en intressant fråga du tog upp. Stort plus för din goda musiksmak blir det givetvis också 😉

Jag har lyssnat både med högtalare och hörlurar som jag gillar, och tycker att diskanten är lite mindre påtaglig i hörlurarna, men jag lutar faktiskt åt din teori om att det är min hörsel som är känslig i något frekvensområde. Drar mig för övrigt till minnes att jag satt med öronproppar när vi använde högspänningskällor i labbet på en fysikkurs i höstas: de ger ifrån sig ett riktigt jobbigt högfrekvent ljud, men ingen mer än jag verkade störas särskilt mycket av det. 😏

Diskant eller inte är det dock ett riktigt bra album – jag tar åt mig av berömmet. ☺️

Lyssnade lite snabbt på spotify, tycker det saknas lite värme och botten i hennes röst också, däremot upplever jag inte att det är så "toppigt".

Aldrig hört bandet förr, men hon visksjunger väl typ? låter som hon sjunger väldigt svagt och försiktigt, så det bidrar nog också som Jetblack säger.

Personligen tycker jag också att det är vanligare att man får ta bort topp, då det ofta blir essigt, men det är nog gjort här också? För det känns runt på toppen.

Jo, för mig personligen är en av Battlelores största svagheter just Kaisa Jouhkis sätt att sjunga på. Det där visksjungandet utan botten är ju en teknik för att fuska sig till högre toner än de som egentligen ingår i det register man har lättillgängligt. När man själv som sångerska sliter med att utveckla sitt register "på riktigt" är det svårt att inte titta lite snett på fuskare ... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta om jag stjäl lite här nu, men när det blir för mycket diskant, så att ljudet nästan låter lite ihåligt (eller vad man ska säga, att det blir för lite kropp), ungefär var finns kroppen i sång? Som får rösten att bli mer fyllig? (jag söker inte en exakt frekvens, utan ett frekvensområde).

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe. Schyssta låtar på din myspace-sida.

Är det du som mixat och spelat in? Sjunger, spelar gura? 🙂

Och gott bluesgung på din! Gillar stratasoundet. Är det bara du eller ett band?

Jag har gjort det mesta själv, mixat alla utom en, sjunger själv på en av dom, de två med bäst sång är inte jag, tyvärr 🙂 Fått hjälp med trummor på en och ett av gurasolona.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack. 🙂

På 2 av låtarna (Little By Little & Drinking Straight Tequila), kör jag både bas & gura.

Trummor har jag tack och lov hjälp med. 😛

Mixat har jag gjort själv. Skulle vara kul att få till ljudet lite bättre, men förhoppningsvis lär man sig mer & mer, hehe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lyssnat både med högtalare och hörlurar som jag gillar, och tycker att diskanten är lite mindre påtaglig i hörlurarna,

Brukar vara tvärtom, diskanten avtar märkbart på distans så lurar är oftast mer diskantrika.

Verkar som att du sitter med för vassa monitorer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar vara tvärtom, diskanten avtar märkbart på distans så lurar är oftast mer diskantrika.

Verkar som att du sitter med för vassa monitorer?

Jag sitter med ett par vanliga högtalare för vanliga musiklyssnare, så det är inte det minsta konstigt om diskanten är onödigt tilltagen. 😉 Däremot upplever jag ju det här oavsett vilka högtalare/hörlurar jag lyssnar med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...