Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har ett ljudkort dÀr det finns en liten switch dÀr man kan vÀlja line in och guitar in.

Det stÄr att man ska koppla in en gitarr direkt in dÀr, men om man har en effektpedal eller en multieffektpedal, ska man dÄ koppla via live in?

//Simon

Annons
Postat

RÀtta mig om jag har fel, nÄgon som vet mer Àn mig, men..

Borde inte vara skillnad mot att köra ett gÀng effektpedaler innan en gitarrstÀrkare.

SÄ gitarr->effektpedaler->högimpedansingÄng pÄ förstÀrkare/ljudkort Hi-Z/ 1M Ohm.

Om du inte har en effekt som ger line level (linjenÄvÄ) efter. DÄ ska den in pÄ vanliga line in.

Men hojta om jag har fel!

Postat

Men jag menar om jag kör med förstÀrkaremulator i logic, fast jag vill ha dist frÄn en pedal

Postat

DĂ„ Ă€r det en annan frĂ„ga! 🙂

DÄ ska du anvÀnda guitar in. Det betyder att du matchar impedansen frÄn gitarren till ljudkortet vilket ger rÀtt nivÄ för ljudet in i ljudkortet.

Hur du sen efterbehandlar ljudet (i realtid eller ej) med effekter som delay, dist, amps mm spelar ingen roll för val av ingÄngsimpedans.

Postat

gitarren har en lÄg signal och behöver höjas för att det inte ska bli en massa brus, om du har en pedal i mellan sÄ tror jag inte det gör nÄn större skillnad.

line in Àr alltsÄ om du drar kabeln frÄn line out pÄ en förstÀrkare till ljudkortet och dÄ redan har en förstÀrkt signal.

Postat

Det beror pÄ om du har aktiva eller passiva mickar i guran/basen. Min bas som Àr passiv anvÀnder jag high-z pÄ, men guran som Àr aktiv kör jag genom line-in (lÄter skit om man sÀtter pÄ high-z sÄ min aktiva gura, brusar som fan)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.