Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Tjena,

Håller på att bygga studio, och behöver lite hjälp.

Den fysiska studion, hur pass dämpad måste den vara? Har tre rum, ett mindre rum till kontrollrum och två större till trummor och instrument. Tänkte köra det ena rummet till trumrum och det tredje till instrument.

Hur ska jag dämpa dessa tre rum?

Jag har köpt grejer som tex,

M-audio profire 2626,

Två eurodesk 24 kanaler,

sssnake multikabel 16/4 http://www.thomann.de/se/the_sssnake_sk415-30_multicore.htm

USB-CONTROLLER http://www.thomann.de/se/behringer_bcf_2000_wh.htm

mac-dator och PC dator. Macdator som bärbar. Pc som stationär. (bra att kunna jobba hemma etc)

tre olika kondensatormickar, prisklass 2000 kr, cirka. trummickar shure - mickset

ADAT - Alesis adat XT. Kommer bara användas som signalkonverterare analogt till digitalt.

tillhörande kablar till allt

Kommer köra dels pro tools, men kommer ha logic, cubase, nuendo och wavelab också.

Vad tror ni? Vad fattas jag? Kan jag köra allt digitalt, eller ska jag tex lägga ner pengar på analoga effekter och kompressorer till en början?

Skicka gärna era tips till mig! Allt är välkommet.

Tack!

Joakim

Annons
Posted

Den fysiska studion, hur pass dämpad måste den vara?

Beror på storlek samt smak/budget. Detta inlägg;

https://www.studio.se/index.php?showtopic=79915&view=findpost&p=1140039

gäller kontrollrum men principen är densamma förutom att decay-tiden troligtvis ska vara längre (om inte alltför litet rum då) samt att reflektioner efter ISD-gapet kan vara lägre än -15 till -12 dB (relativt direktljudet).

Guest Mr.crumar
Posted

Vad tror ni? Vad fattas jag? Kan jag köra allt digitalt, eller ska jag tex lägga ner pengar på analoga effekter och kompressorer till en början?

Jag skulle ha svårt att sätta trummor utan att ha ett par kompressorer i racket. Bra att ha koll på signalen innan ni gör den digital genom adatarna...så att det inte klipper eller för att trycka upp lite vid behov. Sedan lägger jag ingen vikt vid val av daw men lite rörigt i min värld att blanda flera olika system 🤪

Posted

Jag skulle ha svårt att sätta trummor utan att ha ett par kompressorer i racket. Bra att ha koll på signalen innan ni gör den digital genom adatarna...så att det inte klipper eller för att trycka upp lite vid behov. Sedan lägger jag ingen vikt vid val av daw men lite rörigt i min värld att blanda flera olika system 🤪

Varför skulle det vara svårt att spela in trummor utan kompressorer? Om 24 bit (och inte alltför sunkiga omvandlare) så kan man köra med ganska stora marginaler. Om du kör kompressorer så måste du ju hålla koll på in-nivån till dessa så det inte klipper och om för lågt så adderar du onödigt mycket brus ...

Skippa kompressorerna tills vidare säger jag.

Guest Mr.crumar
Posted

Varför skulle det vara svårt att spela in trummor utan kompressorer? Om 24 bit (och inte alltför sunkiga omvandlare) så kan man köra med ganska stora marginaler. Om du kör kompressorer så måste du ju hålla koll på in-nivån till dessa så det inte klipper och om för lågt så adderar du onödigt mycket brus ...

Jag skulle ha svårt att sätta trummor utan att ha ett par kompressorer i racket.

För det första har jag aldrig påstått att det inte går, det är ju vad jag personligen anser kommentaren avser.

Det baserar jag givetvis på min arbetsmetodik & ljudfilosofi. Jag gillar helt enkelt att komprimera ljud generellt innan det hamnar på hårddisk eller adat för den delen.

Visst kan signalen klippa innan kompressorn men då vi pratar om analoga prylar ( & i min värld ofta en rörbestyckade sådana) är det inte alls lika känsligt.

Betydligt tristare med digital dist men smaken är ju som baken... 😄

Om man sedan inte kör med de vassaste omvandlarna menar jag att man lättare når ett bättre resultat om signalen är kontrollerad, läs komprimerad.

Man kan ju då ligga närmare maximal input volym("nollan") & utnyttja bitarna till fullo.

Så klart behövs inga kompressorer men det det kräver lite mer av trummisen i fråga.

Kanske en piska istället för att hålla nere okontrollerade fills & trumrolls 😆

Posted

Man kan ju då ligga närmare maximal input volym("nollan") & utnyttja bitarna till fullo.

Det är denna tro jag vill klämma åt.

Om man kör 24 bitar så behöver man inte ligga och pressa mot nollan då det inte spelar någon som helst roll om det blir 22 eller 24 bitar. Dynamikomfånget är större än vad elektroniken klarar oavsett. Den enda fördelen med att komprimera vid inspelning jag kan se är att men medvetet begränsar sig inför mix för ett snabbt arbetsflöde. Detta förutsätter givetvis bra prylar och stor erfarenhet, inget jag skulle rekommendera nybörjare m a o.

Guest Mr.crumar
Posted

Tänkte främst på att LoopusStudios nämnde att de tänkt använda Adat XT som konverterare...

Adat XT=16bit, i bästa fall 20bit med de senare XT20/LX20.

Annars har du visst en poäng i ditt resonemang Gilbert angående Dynamik omfånget.

Det är lätt, speciellt i början, att komprimera bort/sönder allt vad dynamik heter och sluta med en mycket platt & livlös mix.

Starta med vad ni har & kör på, efter hand kan man utvärdera vad man behöver eller vilken väg man vill gå 😉