JLindberg Postat 30 januari 2011 Dela Postat 30 januari 2011 Hej! Jag håller på att bygga upp det som ska bli min hemstudio och letar runt efter prylar. Jag gör House musik i FL Studio och använder endast en MIDI-klaviatur som "fysiska" prylar. Har kollat runt lite på tradera och hittat equalizers för runt 200 kr. Är det något jag ska köpa? Vill liksom ha någonting att pilla på förutom i datorn. Och isåfall, kommer jag ha användning av en eq eller är det en compressor, reverb eller liknande jag ska lägga slantarna på? Tack på förhand! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jetblack Postat 30 januari 2011 Dela Postat 30 januari 2011 Finns nog ingen större vits för dig att köpa analog utrustning. Ska du ha prylar värda namnet kostar det väldiga summor. Digitala reverb och liknande är egentligen bara bra för att avlasta din processor, men har du en hyfsat snabb dator behövs det inte. Lägg hellre pengarna på en kontrollyta (typ "Faderport") om du vill ha någonting att "pilla" på. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kirre777 Postat 31 januari 2011 Dela Postat 31 januari 2011 Rent allmänt kan det göra underverk för kreativiteten om man har lite hårdvara att pilla på, även om man inte använder grejorna i produktionen. Du kanske ska köpa dig en ljudmodul/synth eller liknande. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 31 januari 2011 Dela Postat 31 januari 2011 Det är väldigt mycket en smaksak hur man vill jobba. Det jag har utanför datorn, är micpreamps, omvandlare, hörlursförstärkare och attenuator till monitorerna - och en controller. Har inga planer på att köpa andra typer av externa prylar, utan jag klarar mig alldeles utmärkt enbart med plugins - och saknar verkligen inte tiden när jag hade extern mixer och en massa outboards... 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Die Hard (oregistrerad) Postat 31 januari 2011 Dela Postat 31 januari 2011 Rent allmänt kan det göra underverk för kreativiteten om man har lite hårdvara att pilla på, även om man inte använder grejorna i produktionen. Vad är det för skitsnack? Kreativitet har inget att göra med om man använder hårdvara eller mjukvara. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
max92 Postat 31 januari 2011 Dela Postat 31 januari 2011 Vad är det för skitsnack? Kreativitet har inget att göra med om man använder hårdvara eller mjukvara. kan de visst ha. Betydligt roligare och kreativitetsökande att ratta en hårdvarusynth än en mjukvarusynth tycker jag. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kirre777 Postat 31 januari 2011 Dela Postat 31 januari 2011 Vad är det för skitsnack? Kreativitet har inget att göra med om man använder hårdvara eller mjukvara. Ehm.. kan du utveckla det där? Har du provat själv? I så fall med vad? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Die Hard (oregistrerad) Postat 31 januari 2011 Dela Postat 31 januari 2011 Ehm.. kan du utveckla det där? Har du provat själv? I så fall med vad? Ehm.. kan du utveckla det där du sa? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
max92 Postat 31 januari 2011 Dela Postat 31 januari 2011 jag gjorde det nyss. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Die Hard (oregistrerad) Postat 31 januari 2011 Dela Postat 31 januari 2011 Och det gjorde jag i mitt första inlägg. Och ja, jag har haft hårdvara förut, dock inte mixningsprylar och det gör ingen skillnad för kreativiteten om det är hårdvara eller mjukvara. Det är kvaliteten på sakerna som avgör hur roliga de är att använda. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
max92 Postat 31 januari 2011 Dela Postat 31 januari 2011 (redigerat) Och det gjorde jag i mitt första inlägg. Och ja, jag har haft hårdvara förut, dock inte mixningsprylar och det gör ingen skillnad för kreativiteten om det är hårdvara eller mjukvara. Det är kvaliteten på sakerna som avgör hur roliga de är att använda. tycker du. Jag anser att en hårdvarusynth ofta är betydligt mer spännande än en mjukvaru-dito. Jag väljer synthar snarare på interface än ljud. Redigerat 31 januari 2011 av max92 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Die Hard (oregistrerad) Postat 31 januari 2011 Dela Postat 31 januari 2011 Jag väljer synthar snarare på interface än ljud. Ja det säger ju allt om dig. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
max92 Postat 31 januari 2011 Dela Postat 31 januari 2011 (redigerat) Ja det säger ju allt om dig. haha klart jag inte väljer syntar som låter direkt dåligt, men om jag får välja mellan två, en som kan låta ofantligt jättebra men inte är hands on utan har massa menyer och grejjer och en som låter bra men inte fullt så bra men är superenkel att programera och dessutom är kul att jobba med är ju valet lätt. och mycket mjukvara blir lite för "menyigt"/för mycket funktioner för mig, iaf i synthväg. Redigerat 31 januari 2011 av max92 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 31 januari 2011 Dela Postat 31 januari 2011 Ny hårdvara eller ny mjukvara - eller något helt annat, som att bara lyssna på någon annans musik - eller trädgårdsarbete, bilproblem, kärlekstrassel - eller helt enkelt vad som helst, kan inspirera. Olika individer kan hitta inspiration på olika sätt, helt enkelt. Om man utgår från att inspiration måste komma från något nytt inköp, så blir man dessvärre fattig i förlängningen, så det är betydligt bättre att hitta inspiration på annat sätt... 😉 För att återknyta till ursprungsfrågan, så hade jag tveklöst valt att skaffa någon sorts controller, som exempelvis Frontier Alphatrack (som jag kör med själv), Steinberg CC121, Native Instruments Kore Controller eller liknande. 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 31 januari 2011 Dela Postat 31 januari 2011 En kompressor att skruva på när man gör sångpålägg är fint. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JLindberg Postat 31 januari 2011 Trådstartare Dela Postat 31 januari 2011 Claes: Tack för ditt svar! Blir nog en Nocturn eller en NanoKontrol. Guitar Nilsson: Mjo, dock lägger jag inte sång för tillfället. BTW, är det svårt att programmera en controller med t.ex. FL Studio? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 31 januari 2011 Dela Postat 31 januari 2011 Olika individer kan hitta inspiration på olika sätt, helt enkelt. Om man utgår från att inspiration måste komma från något nytt inköp, så blir man dessvärre fattig i förlängningen, så det är betydligt bättre att hitta inspiration på annat sätt... 😉 +1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.