Jump to content
Annons

Fråga angående köp av mikrofon

Recommended Posts

Rockdude (oregistrerad)
Postat

Jag håller på att hjälpa en kompis att hitta en mikrofon att koppla rakt in i ljudkortet som följde med datorn för att spela in gitarr och sång. En kondensatormikrofon och en liten mixer hade ju varit lämpligt, men ekonomin tillåter inte detta, så det lutar åt en dynamisk mik. Jag föreslog JJlabs ND6000 som jämförts lite med SM58 och som dessutom hamnar under 500 kr(vilket var ett krav från min polare) om man köper paketpris. Perfekt eftersom sångaren i mitt band behöver en mikrofon i replokalen..

Kommer ljudet bli starkt nog och tror ni det kommer bli mycket störningar? Jag vet att många kör på gamla soundblasterkort och inbyggda ljudkort på moderkorten. Någon som har erfarenhet från att koppla mikar rakt in i sådana ljudkort? Han har inte enorma krav på ljudet, men vill att det ska låta hyfsat och inte puffa och brusa som det kan göra med sämre mikrofoner. 😉

Annons
Postat

Skulle nog vilja sticka ut hakan och påstå att jag anser alla mickar under 500 spänn tillhöra kategorin "Sämre Mikrofoner" ...

Att koppla in mikrofonen direkt till ljudkortet i datorn skulle väl funka om det har mickingång samt att ni har lite pluggar som konverterar om mickkabeln till 3,5 mm teleplugg...

Absolut inget jag skulle rekommendera till viktigare saker än talöverföring via MSN dock 😉

Rockdude (oregistrerad)
Postat

Köper man den separat så kostar den 795 kr om det nu skulle göra den till en "bättre" mikrofon.

Postat (redigerat)
Köper man den separat så kostar den 795 kr om det nu skulle göra den till en "bättre" mikrofon.

Inte direkt .. 😳

Skall inte vara elak, allting handlar om hur höga krav man har..

Visst, vill man inte kunna göra mer än att sjunga och spela in lite gitarr och inte har något emot att det inte låter särskilt bra så funkar grejerna...

Men jag har svårt att tänka mig att du kommer undan puffarna och bruset.

Redigerat av brojd
Postat

Det är svårt (och i vissa fall helt missvisande) att klassificera prylar efter pris, men vill man ha hygglig kvalitet, så räcker dessvärre inte 500:- särskilt långt. Det finns gränser... 😳

Micingångarna på normala ljudkort brukar vara av minst sagt risig kvalisort, medan lineingångarna kan vara ganska ok. Exempelvis kommer Behringers lilla preamp för 500:- eller vad det är, helt säkert att låta mycket bättre än ljudkortets preamp. Kanske kan det vara idé att leta efter begagnat om det ska vara så billigt...?

Rockdude (oregistrerad)
Postat (redigerat)

pågrund av att du tror att mikrofonen är kass eller för att man kopplar mikrofonen rakt in i ett billigt ljudkort? 😳

oj Du slank emellan Claes innan jag han posta 😛 .....Har kollat på begagnatmarknaden. Vendolin och musikbörsen, men det är svårt att hitta något där tycker jag. Så det är kanske inte helt fel om han köper mikrofonen och kör på den billiga lösningen med mik rakt in i mikingången och inom en snar framtid när ekonomin tillåter, köper en billig Alto mixer eller liknande och kopplar till linjeingången?

Tack för alla svar förresten..ju fler desto bättre

Redigerat av Rockdude
MrPhil (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Eftersom kraven o förutsättnigarna redan från början sätts så låga så är väl en karaoke-mik för 195kr från Claes Olsson det lämpligaste.

Nu tror säkert många att jag försöker göra mig lustig, men så är inte fallet.

Alternativet "billigare SM58" är ändå mer anpassat för livebruk, precis som SM58:an o därför kanske lite "trögdriven". Alltså gjord för höga ljudtryck, närmickning mycket nära munnen vid sång (garanterat många puffar), mycket snäv upptagningsomkrets. Alltså inget bra alt i inspelningsyfte, speciellt inte in i ljudkortet direkt.

Leksaksmik, eller karaokemik funkar isåfall bättre, om än med sämre prestanda frekvens o brusmässigt.

Om inte gränsen varit 500kr hade jag kunnat rekommendera Sonys lilla stereomik avsedd för bl a inspelning till MD.

Funkar både som riktad o mer rundupptagande.

Redigerat av pmstudio
Postat (redigerat)
pågrund av att du tror att mikrofonen är kass eller för att man kopplar mikrofonen rakt in i ett billigt ljudkort?  😛

Micen har jag inte testat, så den har jag inga åsikter om - men micingångarna på standardljudkort brukar vara riktigt dåliga... 😳

Redigerat av Claes
Rockdude (oregistrerad)
Postat

Hmm det blev de svaren jag hade förväntat mig på ett ungefär 😉 Jag får väl försöka förespråka en billig mixer och en kondensatormikrofon. Tips på dugliga begagnade kondensatormikar och små mixerbord.

• 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.