Jump to content
Annons

Macbook Pro & Externa Usb Hub.


Mr163

Recommended Posts

Tja! Nu skall jag iväg på måndag till närmsta apple store och handla en mac till studion! Har funderat på en Macbook Pro. Vad tycker ni om den nya Macbook Pro'n , med de nya processorerna Intel I5? Jag har funderat på att gå över från Cubase till Logic också.

Så nu har jag två frågor:

* Skulle Macbook Pron klara av, att vara en studio dator?

* Eftersom jag kör just nu på en usb ljudkort (Emu 0404), & En usb midikeyboard (M-audio Keyrig 49), så har Macbook pron bara 2 usb portar. Jag har även en extern hårddisk som jag använder för att spela in etc. Så undrar jag om jag kan köpa ett extern USB Hub så att jag får flera portar och kan koppla in hårddisken också? Annars blir det väldigt jobbigt, om jag måste gå över till ett FIREWIRE ljudkort?

Inväntar på snabba svar, eftersom jag ska handla imorgon.

MVH: Isak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det kan bli tufft för datorn att köra ljudkort, hårddisk och midi-keyboard på två USB-kontakter, därför att ju fler grejor man kopplar in desto mer belastas datorns processor. Det spelar ingen roll om du köper en USB-hub, du har bara en viss "bandbredd" i dessa två USB-kontakter.

Det kan ju funka, men ju fler ljudspår man har desto svårare blir det för datorn att

hinna spela upp ljudet från hårddisken (via USB).

Kör du bara midi-syntar och sådant, så har ju datorn lättare att spela upp det.

Det är synd att dom tagit bort firewire-kontakterna, för detta funkar bättre i inspelningssammanhang.

Mvh/

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan bli tufft för datorn att köra ljudkort, hårddisk och midi-keyboard på två USB-kontakter, därför att ju fler grejor man kopplar in desto mer belastas datorns processor. Det spelar ingen roll om du köper en USB-hub, du har bara en viss "bandbredd" i dessa två USB-kontakter.

Det kan ju funka, men ju fler ljudspår man har desto svårare blir det för datorn att

hinna spela upp ljudet från hårddisken (via USB).

Kör du bara midi-syntar och sådant, så har ju datorn lättare att spela upp det.

Det är synd att dom tagit bort firewire-kontakterna, för detta funkar bättre i inspelningssammanhang.

Mvh/

Okej! Men skulle det vara bättre om jag gick över till Firewire Ljudkort då eller? Så jag bara kör Externa Hårddisken & Midi keyboarden från usb portarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag rättar mig själv: Pro-modellen har ju en firewire 800-kontakt.

Det är ju en ruggigt bra dator och den kommer väl uppfylla de flestas behov.

Du beskriver lite dåligt vad du gör för musik: är det 128 kanaler ljudspår du tänker spela in

eller en massa midi osv.

USB-kortet fungerar bra upp till ett visst antal kanaler, men firewire 800 är ju mycket snabbare. Du får testa och se.

Mvh/

Link to comment
Dela på andra sajter

att splitta en usb plats till två kan man göra ganska smärtlöst. Du kan ju ha ljudkortet på en plats och sen hårddisken och midiclaven på en, så brukar jag göra ganska ofta och det rullar på ganska bra! Men få inte storhetsvansinne och börja koppla ihop två 7 portars hubbar och tro att allt ska rulla på felfritt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag rättar mig själv: Pro-modellen har ju en firewire 800-kontakt.

Det är ju en ruggigt bra dator och den kommer väl uppfylla de flestas behov.

Du beskriver lite dåligt vad du gör för musik: är det 128 kanaler ljudspår du tänker spela in

eller en massa midi osv.

USB-kortet fungerar bra upp till ett visst antal kanaler, men firewire 800 är ju mycket snabbare. Du får testa och se.

Mvh/

Jag håller på med hiphop beats, och spelar in verser!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör en MBP i5 15". Slängde i en 160GB SSD. Aldrig haft några problem. Kör en Dlink usb-hub med 7 portar på ena porten med separat strömförsörjning samt ett Motu ultralite på den andra. Den gillar tydligen inte usb-hubbar=) En Mackie onyx 1620 på firewire för ingångar samt extern skärm och diverse synthar på midi. Har två hårddiskar, en skrivare, mus och tangentbord + kontroller på hubben. Älskar min dator =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har MBP 2.66 med Usb LJudkort i ena porten ( Apogee One ) , Usb hub för midi, skrivare, tangentbord , extern HD i andra samt Extern hd i Firewireporten.

Spelar dock in på den interna hårddisken , och har aldrig stött på några problem.

Skulle jag vara dig skulle jag skaffa ett Firewire Chassi till din externa HD istället för att byta ljudkort om ekonomin inte tillåter det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla fina svar! Det har verkligen hjälp mycket. Nu har jag iaf handlat en Macbook Pro, 15" I5 Processor. Är väldigt väldigt nöjd hittills! Nu är det bara dra och köpa in en d-link usb hub, Tänker på en 4 portare. Sedan slänger vi in en Logic snart!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla fina svar! Det har verkligen hjälp mycket. Nu har jag iaf handlat en Macbook Pro, 15" I5 Processor. Är väldigt väldigt nöjd hittills! Nu är det bara dra och köpa in en d-link usb hub, Tänker på en 4 portare. Sedan slänger vi in en Logic snart!

Kan rekommendera denna hubben: http://www.jmedata.se/PartDetail.aspx?q=p:2005712

Bra med 7 portar efterssom 4 snabbt tar slut. Dessutom har den extern ström vilket är bra du har kontrollers som inte har egen matning av ström. Med den inbyggda usb kontakten i datorn finns det stor risk att strömmen tar slut om du pluggar in många grejjer i den.

Lycka till! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan rekommendera denna hubben: http://www.jmedata.se/PartDetail.aspx?q=p:2005712

Bra med 7 portar efterssom 4 snabbt tar slut. Dessutom har den extern ström vilket är bra du har kontrollers som inte har egen matning av ström. Med den inbyggda usb kontakten i datorn finns det stor risk att strömmen tar slut om du pluggar in många grejjer i den.

Lycka till! 😉

Tackar!! 🙂, hade faktiskt tänkt på den här:D-Link Webhallen

men är deltaco ett bra varumärke? Har för mig att de inte håller så bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du inte koppla in ditt keyboard på midi-in på ljudkortet istället för att köra usb? Borde väl gå smidigare då iom att du tänker använda så mycket usb saker.

Nej tyvärr... tror inte det är möjligt eftersom det är en USB midikeyboard (M-audio Keyrig 49)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör på en sån här http://www.inet.se/artikel/5400862/d-link-dub-h7.

Hade en belkin 7 portar innan. Nätdelen susade så jag blev förbannad. D-link huben är stabil och kvalitativt byggs samt att alla 7 portar sitter på rad vilket gör att det blir snyggt med kablar med 😉

yees! det får väl bli en d link då 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...