Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hittade ett inspelningspaket på musikbörsen med följande produkter:

- M-Audio FastTrack MKII. Storsäljande ljudkort med alla nödvändiga funktioner på plats.

- Pro Tools Essential. Light version av en av de riktigt stora mjukvarorna för inspelning.

- TSM MT87. Stormembrans mikrofon av hög klass – inklusive shockmount upphängare.

- Supreme CD-50. Bra hörlurar med bra sound.

- Supreme XLR kabel. Klasskabel.

Priset ligger på 2.295 kr.

Antar att såna här paket inte är det bästa man kan hitta, men jag håller det mest på hobbynivå. Tror ni att detta funkar för inspelning av sång och akustisk gitarr med skapligt resultat? Om man vill spela in med elgitarren också, behöver jag komplettera med något mera då?

Om ni vill rekommendera annat så är ni välkomna!

Annons
Postat

Utan att veta några specifikationer om produkterna så kan jag säga ja, det kommer funka för en skaplig inspelning av gitarr/sång. För att spela in elgitarr kanske du behöver en di-box, men där är jag inte helt säker, beror lite på vad för gitarr du har osv.

Postat

Hej!

Idag måste du verkligen anstränga dig för att få tag på riktigt kassa grejor.

Men det finns givetvis saker som är lite bättre på pris/prestanda.

Det som slår mig förs är ditt mic-val. De flesta brukar rekommendera Studio Projects B1. Nyligen rekommenderar många även SE X1.

Supreme vet jag inte vad det är för lurar, men AKG K240 Studio är klassiker.

Vad vill du främst fånga med din mic?

Postat

Supremelurarna är förvånansvärt bra för sitt pris. Jag köpte själv ett par på impuls när jag var inne på börsen och blev glatt överraskad. Generellt tycker jag att paketet kan duga till att börja med. Du kommer säkert själv att upptäcka när du känner dig begränsad av grejerna och då är det dags att byta upp sig.

En sak att tänka på när det gäller micken: S-ljuden kan bli rätt så jobbiga med den, i synnerhet om du komprimerar hårt. När du spelar in din sång kan det vara bra att vinkla micken uppåt så att kapseln siktar ungefär mellan ögonen på dig. Då blir s-ljuden lite mjukare 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.