Jump to content
Annons

Göra loop som inte svajar i tempo


Duende

Recommended Posts

Hallå.

Är det någon som vet hur man gör för att få en loop att hålla tempot hela vägen?

Efter som jag skriver vissa instrument i finale och importerar in i cubase skulle det vara trevligt om de gick att synka med tempot i loopen och tvärt om.

Jag har försökt att hitta något i cubase och adobe audition men det verkar inte finns något bra sätt.

Hur gör ni??? :rolleyes:

Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du vet väl vilket tempo loopen går i? Är inte så hemmastadd i final men det lär väl gå att se vilket tempo du gör den i? Sätt bara cubaseprojektet i samma tempo isf 😆 eller har jag missuppfattat din fråga?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tar loopar från skivor. Efter som det är mäniskor som spelar och inte maskiner så svajar tempot +/- X antal BPM helatiden. Därför är det fruktansvär svårt att veta ett säkert tempo.

Jag får väl klippa och klistra lite då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tar loopar från skivor. Efter som det är mäniskor som spelar och inte maskiner så svajar tempot +/- X antal BPM helatiden. Därför är det fruktansvär svårt att veta ett säkert tempo.

Jag får väl klippa och klistra lite då.

Eller så gör du som jag skrev, och använder audio warp.

Link to comment
Dela på andra sajter

men du...audio warp..finns det att få tag i utan att köpa cubase sx 3.0 eller?

Japp, det är en av Cubase funktioner 😱

Jag rekomenderar dig starkt att läsa manualen. Du kommer lära dig en massa nya saker som du säkert kommer ha användning av framöver!

Eller, var det du som hade svårt för engelska?

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm då passar ja på o fråga en sak här oxo! ja har problem när ja importerar en vanlig ljud fil till cubase, tex, en snare drum som jag vill få in på att audio track och sedan lopa om, men när den väl är importerad så pitchas den automatiskt upp och låter förjävla kasst, finns det någon bra lösning på dett, typ nån knapp kan kan trycka på så den behåller orginal tempot som den e skapad i?

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm då passar ja på o fråga en sak här oxo! ja har problem när ja importerar en vanlig ljud fil till cubase, tex, en snare drum som jag vill få in på att audio track och sedan lopa om, men när den väl är importerad så pitchas den automatiskt upp och låter förjävla kasst, finns det någon bra lösning på dett, typ nån knapp kan kan trycka på så den behåller orginal tempot som den e skapad i?

😆

Det låter som att det är olika samplingsfrekvenser. Du kanske har Cubase/ljudkort inställt på 48k och ljudet du importerar är i 44.1k

Bara en gissning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...