Jump to content
Annons

Enkel Studio för ca 5000 :-


Borglin

Recommended Posts

Hej!

Min Mamma skulle behöva en väldigt enkel uppsättning för att kunna spela in sin sång och piano.

Jag hade tänkt mig att hon endast behöver Ljudkort, Hörlurar och en Mic. Vilka prylar är då "bäst" runt en budget på ca 5000 :- ?

Mixningen kommer jag stå för så monitorer är inte ett måste såklart.

Här är en länk till hennes Myspace så ni kan höra vilken mikrofon som skulle passa hennes röst mest.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om hon inte ska spela in sång och piano samtidigt, så räcker det väl med ett tvåkanaligt kort med inbyggda preamps... Skulle nog satsa på två micar till pianot (för att hålla ner priset , kanske två CM3:or, ca 900 kr/st?), sen nån stormembranare till sång? Kanske en Studio Project B1;a? Många har den och det kan ju vara en bra start?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det akustiskt piano så kanske du vill ha två mickar?

Än så länge har hon bara tillgång till ett El-Piano som hon kommer spela in genom Line eller MIDI.

Om hon inte ska spela in sång och piano samtidigt, så räcker det väl med ett tvåkanaligt kort med inbyggda preamps...

Precis. Vilket bör vara vettigt? Har själv ett M-Audio Fast track pro som jag är ganska nöjd med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjaaa.. de billiga mickskärmarna är smått ogillade här.

Jag har inte testat de själv, men jag kan tänka mig att de är mycket bättre än att inte ha alls.. Men det är inte som orginalet...

En apogee one skulle också funka bra tror jag, de är ju små och smidiga med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok.

Då tolkar jag det som om din mamma har ett MIDI-klaviatur med ljud i?

Iså fall räcker det ju med ett ljudkort för att spela in sång? (tror folk från början utgick ifrån att det var ett akustiskt piano).

Tipset blir ju då att hitta ljud i datorn. Är inte expert på Cubase längre, men Logic har ialla fall en massa instrument som följer med. Passar dessa? Annars

kanske ni skulle investera i ett bra mjukvaruinstrument? Akoustik Piano eller Steinberg The Grand kanske?

Så paketet ovan med en plugg blir ca 5000:-

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok.

Då tolkar jag det som om din mamma har ett MIDI-klaviatur med ljud i?

Iså fall räcker det ju med ett ljudkort för att spela in sång? (tror folk från början utgick ifrån att det var ett akustiskt piano).

Tipset blir ju då att hitta ljud i datorn. Är inte expert på Cubase längre, men Logic har ialla fall en massa instrument som följer med. Passar dessa? Annars

kanske ni skulle investera i ett bra mjukvaruinstrument? Akoustik Piano eller Steinberg The Grand kanske?

Så paketet ovan med en plugg blir ca 5000:-

Piano kommer hon spela in med Reason och jag har hittar ganska sjyssta Refilss som låter suveränt. Bland annat : http://www.propellerheads.se/products/refills/rpi/

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjaaa.. de billiga mickskärmarna är smått ogillade här.

Jag har inte testat de själv, men jag kan tänka mig att de är mycket bättre än att inte ha alls.. Men det är inte som orginalet...

En apogee one skulle också funka bra tror jag, de är ju små och smidiga med.

Ogillade? Jag har den, den är skitbra. Mkt rejäla fästdetaljer, man kan lätt sätta dit två mickar om man vill det. Kanongrej, de dyrare kan knappast vara bättre.

http://www.thomann.de/se/the_tbone_micscreen.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Mic+Filter alternativ kan rekomendera:

Paket med en mic som tidningen studio gav riktigt varma ord om i en rescension + ett reflektionsfilter i paket. Hur pass bra reflektionsfiltre är kan jag inte svara på men det finns säkert recensioner.

Jag har en sådan mic och tycker den är riktigt bra, hästlängder bättre än min shure SM58 är. Mycket mer detalj i ljudet. Den micen finns även på musikbörsen för 995:-, men utan kablar eller filter osv.

http://www.thomann.de/se/se_electronics_x1_rf_projectstudio_bundle.htm

Dyrare alternativ reflektionsfilter.

http://www.thomann.de/se/se_electronics_reflexion_filter.htm

Ljudkort med fantommatning:

http://www.thomann.de/se/focusrite_saffire_6_usb.htm

Andra bra märken förutom focusrite tycker jag är M-Audio och Apogee. Många av mina kompisar har Apogee Duet t ex.

Glöm inte att du kommer behöva kablar, stativ och en pop-screen med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mick-skärmar är ju bra på så vis att de är så enkla, det är inget man liksom måste sitta och peta med i månader innan man hittar rätt inställning. Det låter bättre direkt bara.

Thomanns egen modell utsrålar rejäl tyskt kvalitet, även om den är gjord i långtbortikihink. Att den har två fästen för dubbla mickar oxå bra.

Men har man inga grejer alls är det ju smartast att köpa en mick där det följer med en skärm på köpet. Säkert bra med skärm även till pianoinspelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har beställt SE electronics skärm för cirkus 1700 kr. Har hört att de skall göra under för sovrumsinspelningen. Väntar med spänning! Uppgraderar i samma veva ljudkort från E-mu 0404 Usb till Focusrite Saffire pro 40. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...