Jump to content
Annons

USB mikrofon i Cubase?!


LjudLådan (oregistrerad)

Recommended Posts

LjudLådan (oregistrerad)

Hoppas någon kan hjälpa mig för jag håller på att kasta datorn i golvet! Jag fick en USB mikrofon nyligen (JJlab BMC-USB) och skulle nu vilja spela in i cubase. Då jag är en riktig nybörjare så går det ju sådär och jag har inte lyckats få det att funka än:( Mikrofonen syns i device setup, så jag antar att cubase känner igen den iallafall:o , och det står att den är aktiverad. Men problemet är att det syns ingen "aktivitet" så då är väl USB-micken ändå inte ansluten??

-Tacksam för svar.. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag antar att USB-micken har inbyggt ljudkort. Välj mickens ljudkort under device setup (minns inte exakt vad fältet heter).

Sen går du in under VST Connections och ser till att du har en input-bus som mappar mot mickens ingång på ljudkortet.

Skapa en audiokanal i projektfönstret och välj input-bus:en.

Nu ska du ha ljud. Klicka på monitorknappen om det behövs.

Link to comment
Dela på andra sajter

LjudLådan (oregistrerad)

Får det fortfarande inte att funka:( Du skriver att jag ska ändra till mickens egna ljudkort under "device setups", men hittar inte vars. Är det där det står ASIO jag ska ändra, för isåfall hittar inte cubase ljudkortet från micken.

Link to comment
Dela på andra sajter

LjudLådan (oregistrerad)

Det ända ljudkort som syns där är "ASIO directX full duplex driver" kan man göra mickens ljudkort synlig någon annan stans??😮

Link to comment
Dela på andra sajter

LjudLådan (oregistrerad)

Haha, problem igen.. Jag hör inte det jag spelat in. Outputen i VST connections är inställd på HD audio headphone, tidigare var det något annat. Hör iallafall inget nu så förslag är välkommna:p

Link to comment
Dela på andra sajter

LjudLådan (oregistrerad)

i asio4alls inställningar kan jag välja output, men den jag vill välja är "kryssad" alltså inaktiv pga att den används någon annanstans. Vad ska jag göra då?

Link to comment
Dela på andra sajter

i asio4alls inställningar kan jag välja output, men den jag vill välja är "kryssad" alltså inaktiv pga att den används någon annanstans. Vad ska jag göra då?

har du något annat program öppet?

testa kryssa release asio driver into background i cubase

eller testa att inaktivera ljudkortet(om det går) i ljudegenskaperna i windows

Link to comment
Dela på andra sajter

LjudLådan (oregistrerad)

Det börjar hända lite nu iallafall, inte för att jag vet vad jag gör:) Märkte nyss att jag hade medhörning, vars ljud kom ut ur högtalarna, fast bara ljud på höger eller vänster sida år gången verkar det som:o Då betyder det väl att jag har löst det där med utgången ur asio4all?, tror jag.. Men kan fortfarande inte lyssna på det jag spelat in:(

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du spelat in en monosignal på stereospår istället för monospår? I så fall kommer ljudet bara ur ena högtalaren.

Sätt upp en mono-ingång enligt #2 och använd den som input på ett monospår istället.

Har du klickat av monitorknappen på spåret?

Om inte så kommer live-ljudet höras istället för det inspelade.

Link to comment
Dela på andra sajter

LjudLådan (oregistrerad)

Jag testade det där med monospår och det funka:) Bara det att det blir ett irriterande brus i bakgrunden, men är glad att det funkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...