Jump to content
Annons

"riktig" Analog synth


Rödeorm (oregistrerad)

Recommended Posts

Rödeorm (oregistrerad)

Hej!

Är det någon som kan tipsa om en analog monofonisk synthmodul. Jag har spanat lite på Moog slim phatty och DSI Mopho. Båda verkar intressanta. Det jag är ute efter är en fysisk synth som smidigt kan kopplas ihop med en DAW och spelas på via en masterkeyboard. Det är inte så noga med att alla signalvägar måste vara analoga, utan det ska vara smidigt att "ratta" synthen. Märker mer och mer att mjukvarusyntarna låter bra men man tappar kreativitet när man måste greppa musen och kolla på skärmen när man ska ändra någon variabel. Samtidigt är det skönt att kunna ändra vissa parametrar från sin DAW efter att man spelat in och editera filtersvep eller liknande.

God fortsättning på er!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har kört Little Phatty i flera år, den är riktigt bra.

Lättrattad, bra ljud, och faktiskt en distinktare ljud än någon mjukvarusynt jag testat. Det är svårt att sätta fingret på det, men det blir mer punch än med mjukvara.

Skulle jag köpa en idag så skulle jag välja Slim Phatty istället, eftersom jag inte behöver ytterligare ett keyboard. Det är samma synt minus keyboard.

Med hårdvarusyntar blir inspelningsproceduren annorlunda. Det är för- och nackdelar med det. Nackdelen är att man inte kan ändra det som redan är inspelat. Fördelen är ljudet, samt att man 'tvingas' jobba lite mer impulsivt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rödeorm (oregistrerad)

Hej och tack för svaret.

Jo jag är rejält sugen på slim Phatty. Vad jag förstår kan Phattyn styras helt via Midi. Alltså att man kan skicka Midinoter och inställningar till Phattyn som skickar tillbaka Monoljud till ljudkortet i realtid, eller? Sedan om man inte är nöjd kan man tweaka Midi-inställningarna och spela "om det igen". Verkar som en kombination av de bästa av världar. Jag har blivit rejält intresserad av ljudsyntes och då känns det nästan nödvändigt att ha rattarna framför sig för att lustfyllt laborera och upptäcka ljud.(Eller nödvändigt och nödvändigt, ett I-lands problem 😊 )

MVH Rödeorm

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag förstår kan Phattyn styras helt via Midi. Alltså att man kan skicka Midinoter och inställningar till Phattyn som skickar tillbaka Monoljud till ljudkortet i realtid, eller? Sedan om man inte är nöjd kan man tweaka Midi-inställningarna och spela "om det igen".

Japp. Midi-datat ligger i din DAW och skickas till synten. Ljudet kommer ut från synten som om du själv spelat på den. Vilket midi-data som ska skickas väljer du själv i din DAW. Allt är parametrar med olika värden; noter, filtersvep, anslag, after pouch ... allt.

Du kan också spela in alla justeringar genom att ratta på synten samtidigt som du spelar in midi-data, som sen används för att spela upp. Däremellan kan du göra ändringar i det inspelade midi-datat, om du t ex vill finjustera.

Egentligen är det ingen skillnad på vad som kan skickas från din DAW, från en extern kontrollyta (keyboard el dyl) eller vad du kan göra med ett inbyggt keyboard + rattar. Allt skickar midi-data till syntens delar, vilka genererar och modifierar ljudet.

Ok, Phattyn jobbar med RAC (Real Analog Control), men du kan fortfarande styra den med midi. Eller med cv/gate om du vill.

Ett tips - om du ska spela in flera olika ljud från synten - är att se till att spara varje ljudinställning nånstans så att du lätt kan göra om inspelningen om du senare vill ändra. Antingen spara direkt i synten eller exportera som sysex till din DAW.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan tipsa om företaget MFB. Jag äger deras SynthLite II, som är en liten smidig synth som är analog förutom oscillatorerna som är digitala. Den är väldigt och kan styras med midi men har en ratt för i princip varje grejj. (Suboscillatorn är undantaget då man måste hålla in en knapp och sen ratta den).

Låter bra! Deras Synth II är helt analog, lite större, men ska låta riktigt bra.

Redigerat av max92
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag äger en MFB Kraftzwerg som i princip är en modulär version av Synth II (SynthLite II's storebror).

Den skulle med sina 3 VCO'er kunna kallas en fattigmans Minimoog men den är långt ifrån fattig när det gäller ljudet. Du kan t.ex göra en feedback från utgången på filtret tillbaka in igen för att biffa till ljudet. Den har dessutom 2st LFO, 2st AHDSR, ringmodulering och PWM, allt med möjlighet att koppla om singnalflödet som du vill.

Många saker påminner om en klassisk Moog men den är lite vassare och hårdare i karaktären samt filterfeedback-tricket ter sig lite anorlunda. Vet inte hur den står sig mot en Phatty då jag inte fått leka med en sån än. Du kan förståss inte spara presets på Kraftzwergen då det är äkta VC (voltage controle), du får plottra ner inställningarna på papper (old school) men den har MIDI så du kan koppla in klaviatur eller DAW via ljudkortet.

Har du budgeten så rekomenderar jag verkligen någon form av modulär synth med helt analogt signalflöde i din studio setup, då det är en annan sorts kreativitet och känsla. Bra o ha till FX, monoleads och bassleads.

Doepfer är ju ett annat trevligt märke där du kan plocka ihop din egen synth med valfria moduler men de har också en liten rackare som heter Dark Energy, med inbyggd MIDI samt USB (men ingen möjlighet att spara patch). Den har bara 1 VCO + en Sub OSC för djupare bas samt 1 ADSR och 1 LFO men man kan bygga på fler moduler eftersom och för samma pris som Slim Phatty så får du 2 st Dark Energy, vilket inte är så illa. Karaktären och kvalitetskänslan är underbar med ett helt underbart resonansfilter i min mening. Slutligen vill jag säga att jag tycker Slim Phattyn verkar riktigt bra den med, speciellt om man gärna vill ha moog-ljudet till en billig peng. Skulle helt klart vilja ha en i min setup men varje gång jag börjar titta på den så börjar jag snegla på Voyager RME istället med alla rattar och reglage istället för hälften knappval. Är man bara ute efter ljudet som Voyagern erbjuder så finns ju Studio Electronics SE-1 som dessutom finns begagnad för under priset som Slim Phattyn kostar ny, och då finns även möjlighet till Oberheim-filter. 😄

Hoppas jag gjorde dig klokare och inte snurrigare.

Redigerat av Henkera
Link to comment
Dela på andra sajter

Är man bara ute efter ljudet som Voyagern erbjuder så finns ju Studio Electronics SE-1 som dessutom finns begagnad för under priset som Slim Phattyn kostar ny, och då finns även möjlighet till Oberheim-filter. 😄

Hey, SE-1 känner jag igen! 🙂 Praktiserade i en fin studio under min utbildning för två år sedan, hade tråkigt och gick in i en liten studio i komplexet, där ett midi-klav stod framför datan. Jag tryckte på klavvet och fram kom ett underbart fett syntbas-ljud! Har sällan jammat så frenetiskt och fokuserat så länge, helt fantastisk upplevelse! Det svängde av sig själv typ! Så jag började undersöka vart ljudet kom ifrån och fick syn på SE-1:an i ett rack. Sedan dess har jag haft den i bakhuvudet, att "när jag får pengar så...". Så i det här fallet kan jag också lägga fram en positiv erfarenhet av Studio Electronics SE-1! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig testat en SE1, men kollade på en

.

3:48 in i filmen vrider han på cutoffen med resonansen uppdragen. Det är tydliga "hack" i resonansfrekvensens rörelse, inte steglöst. Är det verkligen så att det inte går att göra en mjukt svep med cutoffen på den?

😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg en kommentar någon lämnat under videon:

"hi!

I know that the stepping knobs are a known issue about the SE-1 (if you control the synth with a cc controller you've got no stepping).

If you upgrade the OS with the X OS you 'll have no stepping anymore on the front panel knobs."

Kan det vara så kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg en kommentar någon lämnat under videon:

"hi!

I know that the stepping knobs are a known issue about the SE-1 (if you control the synth with a cc controller you've got no stepping).

If you upgrade the OS with the X OS you 'll have no stepping anymore on the front panel knobs."

Kan det vara så kanske?

Kan vara. Ljudet på SE-1 har ju helt analog signalkedja men reglagens värde skall ju gå att spara i patch och har därför delvis digitala kretsar. Dessa "digitala" reglage kan vara mer eller mindre finjusterbara. Jag tycker jag hör liknande men inte så påtagligt fenomen på Litte Phatty och DSI Mopho. På Voyagern verkar reglagen och kretsarna betydligt mer påkostade.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 bitar = 128 lägen.

Slim Phatty OS v3.03 kör 14 bitar.

Sist jag läste microdatorteknik så var 8 bitar 128 värden och 7 bitar 64 värden. Rätta mig om jag missat något.

Intressant hur som helst att veta att Slim Phattyn har dubbelt så många värden än MIDI standard. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Rödeorm (oregistrerad)

Jag sprang förbi Deluxe idag och rattade på en Little phatty stage då de inte verkade ha någon slim phatty framme. (då det är samma synth fast med klav så borde det inte vara någon skillnad antar jag) Gillade soundet, men hann inte ratta så mycket som jag velat. På vägen ut snabbspelade jag 2 minuter på en Novation ultra nova som verkar intressant. Kanske inte faller en purist på läppen men den lät spontant bra efter två minuters (!) spelande och hade en massa rattar.(kanske för många parametrar rent av, vill ju inte behöva grotta i en massa undermenyer, lite det som är poängen med min nya synth)

Hursomhelst ska jag förbi imorgon igen och sedan försöka hinna med JAM också då de verkar ha ett stort utbud på synthar där. Känns som om jag öppnat Pandoras box. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sprang förbi Deluxe idag och rattade på en Little phatty stage då de inte verkade ha någon slim phatty framme. (då det är samma synth fast med klav så borde det inte vara någon skillnad antar jag) Gillade soundet, men hann inte ratta så mycket som jag velat. På vägen ut snabbspelade jag 2 minuter på en Novation ultra nova som verkar intressant. Kanske inte faller en purist på läppen men den lät spontant bra efter två minuters (!) spelande och hade en massa rattar.(kanske för många parametrar rent av, vill ju inte behöva grotta i en massa undermenyer, lite det som är poängen med min nya synth)

Hursomhelst ska jag förbi imorgon igen och sedan försöka hinna med JAM också då de verkar ha ett stort utbud på synthar där. Känns som om jag öppnat Pandoras box. 😆

Kul att höra dina reaktioner, in och spela mer!! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Sist jag läste microdatorteknik så var 8 bitar 128 värden och 7 bitar 64 värden. Rätta mig om jag missat något.

Intressant hur som helst att veta att Slim Phattyn har dubbelt så många värden än MIDI standard. 🙂

Okeeeeeej da ...

:rolleyes:

Angående 14 bitar, kolla gärna här och uttyd vad det innebär. Det kan du säkert bättre än mig.

EDIT:

Jag hittade den här texten här:

"The Midi specification offers a high resolution 14 bit mode but it's rarely implemented"

Kommentar, någon?

Redigerat av Assar
Link to comment
Dela på andra sajter

Okeeeeeej da ...

:rolleyes:

Angående 14 bitar, kolla gärna här och uttyd vad det innebär. Det kan du säkert bättre än mig.

EDIT:

Jag hittade den här texten här:

"The Midi specification offers a high resolution 14 bit mode but it's rarely implemented"

Kommentar, någon?

I vanliga fall så är 8 bitar en binär kod där varje etta eller nolla räknas 1,2,4,8,16,32,64,128. Men jag fattar ju att ditt påstående är rätt också, så de måste snålat in en etta/nolla så att inget inmatat värde alls räknas som ett värde, det vill säga 1, för att direkt hoppa till 2,4,8 ...osv. 14 bitar skulle i så fall innebära 16384 möjliga värden vilket borde låta riktigt steglöst indeed. 🙂

Detta är bara ett logiskt antagande från min sida, så jag hör gärna en bättre förklaring om det finn nån.

EDIT: Kom just på att den där första ettan är väldigt viktig så jag är tillbaks på ruta ett där jag inte förstår alls hur de får 128 olika möjliga värden med bara 7 bitar. Nån måste förklara detta för mig.

Redigerat av Henkera
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon sequencer/host/DAW som är enkel att använda med 14bit CC (NRPN) då?

Senast jag pillade med NRPN var i Cakewalk 3.5/samt Cakewalk 4 för att köra filter svep på AWE32'an. Var väl runt 1994/1995! :-)

Har faktiskt aldrig spanat in möjligheterna i varken Logic eller Cubase som jag kört de senaste 12 åren. Enda som är att allt vad MidiCC/SysEx o.s.v. i Cubase är helt hopplöst att ha koll på (eller så är det jag som inte hittat vart/hur man editerar dessa)!

Link to comment
Dela på andra sajter

Rödeorm (oregistrerad)

Hej igen

Nu har jag spanat runt, läst på, "youtubat" och spelat. Även om grundtanken var att skaffa en analog synthmodul av något slag så lutar det nu snarare mot en synth med Klav och digitala oscillatorer. Jag har varit på Deluxe (jävligt bra service där nu förtiden f.ö) och på JAM. JAM har ett större synthsortiment men deras butik var ganska stökig och personalen hade fullt upp i kassan med anledning av deras rea misstänker jag. Tyvärr var det ont om hörlurar, flera modeller saknade ström och jag var lite stressad dessutom så ett par kandidater (Korg R3 bland annat) hann jag inte leka med.

Hursomhelst så har jag insett att jag det finns en värld av synthfantaster som tenderar att gilla gamla hederliga analoga synthar mer än de moderna syntharna med digitala komponenter. Det var bättre förr kan man säga. Men efter att ha testat flera produkter, måste jag säga att det som jag är ute efter, vilket är en lättrattad synth så framstod MicroKorgarna som de bästa alternativen för mig. Visst, de har crappiga klaviaturer och känns plastiga men deras användargränssnitt är grymt. Det går hur fort som helst att ändra en preset och leka loss. De låter bra trots priset och är portabla leksaker. Så det blir nog en MicroKorg XL ganska snart.

Det hade varit nice med en slim phatty, men det känns för dyrt med 7 papp för en monofonisk synthmodul. Inte alls omöjligt att det i framtiden blir en sån men inte just nu.

Så kan det gå!

Här finns en länk med litte gött videomaterial

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...