Jump to content
Annons

vad använder folk för program?


musiksthlm (oregistrerad)

Recommended Posts

musiksthlm (oregistrerad)

Hej,

Vad använder ni för program för inspelning, mixning och mastering. Är det någon som har favoritpluggar för saker? Själv står jag i valet och kvalet mellan exempelvis Pro Tools och Cubase. Gillar inte rikigt Cubase men hur skiljer sig kvaliteten på exempelvis pluggar?

Jag spelar mycket rock och soul och linar således in mycket. Är en Digi002 en bra lösning för det? vilka pluggar bör jag använda? Bör jag även använda Pro Tools för att mixa och mastra?

Tacksam för alla svar jag kan få.

/Daniel 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Pulse. (oregistrerad)

Tjena!

Jag kör me Logic, funkar riktigt bra. Hadde ett Digi001 för ett tag sen men jag gillade inte alls den inbyggda midi sequencern i ProTools (va version 5.1) så jag körde med Logic och spelade in i ProTools. Nu finns ju version 6 ute har inte testat den en dock. Men ProTools är bra för inspelning och mastring absolut, gillade även dom RTAS pluggar som finns.

Link to comment
Dela på andra sajter

I början lekte jag med ProTracker II på Amiga 1200, men blev irriterad över att bara kunna använda fyra spår och uttjatade samples.

När jag fick min PC så samplade jag mig själv med Ljudinspelaren och mixade ihop lite där (också något begränsat).

Sen fick jag FastTracker 2 av min morbror, och det satte igång intresset på riktigt. Efter det har jag använd en massa olika program, allt mellan trackers och olika sequensers.

Har fallit för både Reason och Renoise och blandar å mixar mellan dem.

Fast mest sitter jag i Renoise o gör allt med både gamla 8-bit samples och olika vsti's.

Fan va tråkig jag låter... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Patrick L (oregistrerad)

I stockholm brukar det låta Logic för hela slanten. Då gäller det i och för sig att du kör på en MAC. Cubase SX2 brukar folk gilla i Europa annars. Många i USA kör på Sonar. Pro Tools är bra om du vill spela in mycket audio, den var ju tänkt som ett filmljudredskap från början.

Egentligen spelar det inte någon roll vad du väljer. Bara du väljer något program som du trivs bra med.

Klart det finns för och nackdelar med alla program men hör dig för med folk hur dom arbetar.

Ett tips bara, Emagic som tillverkar Logic är numera uppköpt av Apple. det betyder alltså att nya versioner av programmet finns inte till PC. Så väljer du Logic bör du nog ha en MAC.

Lycka till

Patrick

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder Digital Orchestrator Pro, mycket lättanvänt för oss som inte är så himla tekniska, det kanske inte har alla pluggar och annat mysko, men oj vad snabbt och lätt man jobbar. Har iofs inte jobbat i tex cubase så jag har inget att jämföra med. När jag ska trixa med ljudfilerna använder jag Cool Edit, suveränt.

Ljudkortet är ett Yamaha sw1000xg, med egna processorer, så på det sätter kan jag spara in på datorn och använda en slö en...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ha, ha... inlägget nedan postade jag för länge sedan men det kom visst aldrig upp på forumet. Idag fick jag tillbaka det från Moderatorn som påpekade att jag råkat klicka på "rapportera oämpligt inlägg" istället för "svara". Så det kan toka till sig ibland....

-----------------------------------------------

Hej!

Jag spelar in, mixar och mastrar i Logic, för det mesta. Använder sällan

andra pluggar än Logics inbyggda som jag tycker är väldigt bra.

Ett annat program jag använder mer och mer nu för tiden är Ableton Live.

Fast det är mer som ett instrument - i alla fall om du någon gång fått en

kick av att sitta och lattja med ett mixerbord, en patch bay och massa

effekterburkar (ekon, kompressorer, beat-sync filerbanker etc etc). Men även

inspelningar jag gjort i Live brukar jag exportera i 24 bitar och mastra i

Logic - det blir lite bättre då.

Man borde kunna komma över ett Logic 5.5.1 till pc billigt och det ett

utmärkt program (kör den versionen på min laptop och P4 desktop). Då ska man

som sagt veta att det aldrig kommer någon uppdatering. Själv använder jag mest

Mac i studio (aktuell Logic-version) och en PC som laptop. Ableton

Live går mycket bättre på PC medan Logic numera bara utvecklas för Mac.

Körde även SX i ett halvår för att testa. SX och Nuendo har både betydligt

bättre sample editors än Logic har. För destruktiv redigering av enstaka filer

kör jag därför SoundForge 5 på PC (dock numera sällan för mastering, som

sagt). Mac har inget lika bra alternativ så jag skaffade det billiga Amadeus

för Mac. Funkar ok ihop med Logic för mina behov. Får väl se hur jag ska

göra om jag blir tvungen att själv prodda redbookkompatibla cd-masters.

Kanske uppdaterar jag då till SoundForge 7 på PC med det hyllade "CD

Architect".

Link to comment
Dela på andra sajter

ProTools, Reason, Wavelab. Jag funderar på varför så få kör Pro Tools. Oki att det kan bli lite lite med bara 32 kanaler (i LE versionen) om man skall spela in något större prodjekt, men hur många här använder regelbundet mer än 32 kanaler. Jag tycker det i alla fall är så enkelt. Man bygger allt själv, att patcha hit och dit är jätte lätt och grafiken är enormt lättöverskådlig. Nu fukar det desutom väldigt bra med det mesta tex Reason och Ableton live.

Jag tycker desutom att det finns ett till stort plus i att köra med rtas pluggar. Det finns inte så många att att lada ner utan du får köpa om du behöver någon. Detta kanske borde ses som ett minus. Men har man ingen atotuner, tajtenaizer, desmasker eller das ûber plugg att tillgå blir man ofta mer nogram när man spelar in och det blir inte lika mycket det fixar vi i mixen mentalitet över inspelningen. Det måste ju faktist sägas att det ligger en hel del i det finna gammla ordspråket skit in, skit out.

Link to comment
Dela på andra sajter

ProTools? För det behöver man väl protools (digidesigns) hårdvara? Hur mycket kostar det annars?

Det är tyvärr inget alternativ för mig då jag precis skaffat Cubase SX 2, trivs riktigt bra med det. Jag fick uppfattningen att Pro Tools bara gick att köra med deras hårdvara, annars hade man kanske tittat på det, mer än 32 spår har jag nog aldrig använt ändå 🙂.

Jag kör alltså Cubase SX 2, har inte direkt några pluggar förutom de som kom med +Battery med Drumkit from Hell +Add On. Segt att DFH Superior verkar bli rätt saftigt dyrt 🙁.

Kör på ekonomi varianten, har inte råd att lägga massa pengar, är man student så är man 🙂.

Link to comment
Dela på andra sajter

ProTools, Reason, Wavelab. Jag funderar på varför så få kör Pro Tools.

Nja några är vi . . . 🙁

PT på både OSX och OS9. (OSX för att lära mig det nya/OS9 för att kunna jobba)

PT för inspelning/Mixning. PT låter bäst är bäst så det så!

🙂

Cubase 5.2/Reason/Live/ för komponera (notskrift etc) sen över till PT för mix.

Jo 32 spår kan vara för lite ibland, det blir till att slava (audio/midi) min äldre G4:a till PT.

Mastering gör jag i T-racks standalone - om jag är tvungen att göra det själv.

Eller i PT med Waves pluggs.

Annars så helst så använder jag mig av HoffeMaster 1.8 från Cosmos.

Peak för 1/2-spårs redigering.

Recycle för rexloops.

Link to comment
Dela på andra sajter

Reason 2.5 använder jag mig mycket av men även FL Studio är ett väll använt eftersom jag även har en del pluggar som jag gillar. Ska köpa Cubase SL när jag fått mer pengar om ett tag. Reason kostade en del. Det är dyrt när man studerar. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Har precis köpt pro tools LE med Mbox som jag kör i en laptop. Är ganska novis inom det här med hemdatastudio men håller på att lära mig. Har spelat in skivor i pro tools med ett rockband så pro tools-miljön känns lite bekant. Tanken är att jag ska köra in trummor och lite synthar via midi och spela det mesta live.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...